۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۰:۲۷

مهر گزارش می‌دهد؛

رویش جوانه های زیست محیطی طی دولت شهید جمهور در سرزمین آفتاب

رویش جوانه های زیست محیطی طی دولت شهید جمهور در سرزمین آفتاب

اراک- رویش جوانه های‌ زیست محیطی در استان مرکزی در سایه دولت شهید جمهور محقق شد و طی مدتی کوتاه، دستاوردهای متعدد و ارزشمندی داشت.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از نگاه عموم مردم محیط زیست بیشتر حول محور طبیعت و طبیعت‌گردی متمرکز می‌شود و اگر حال طبیعت خوب باشد حال مردم نیز خوب خواهد بود، از این رو ضروری است از این نعمت و هدیه الهی به بهترین روش حفاظت کنیم.

غول بی‌رحم آلایندگی، محیط‌زیست استان مرکزی را با خطراتی مواجه کرده است و این خطرات با افزایش آلایندگی‌ها و آلوده بودن هوا، خاک و آب ضریب صعودی به خود می‌گیرد که این امر محیط‌زیست و جان مردم سرزمین آفتاب را تهدید می‌کند، اما تأمین سلامت مردم در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفت و در این راستا اقدامات قابل توجهی با روی کار آمدن دولت شهید آیت الله رئیسی در سرزمین آفتاب انجام شد.

رهاورد دولت شهید رئیسی برای استان مرکزی در حوزه محیط زیست

دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی از سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد و در مدت سه سال فعالیت، این دولت خدمتگزار کارنامه درخشانی در حوزه محیط زیست از خود به یادگار گذاشت.

اگر به طور دقیق فعالیت‌های رئیس جمهور شهید در حوزه محیط زیست را بررسی کنیم خواهیم دید فعالیت‌ها و اقدامات تیم دولت سیزدهم در ۳ محور مهم، عدم دادن مجوز کلنگ زنی به پروژه‌های عمرانی کشور که مجوز محیط زیستی دریافت نکرده‌اند، اهمیت وجود تصفیه خانه برای صنایع و معادن قبل از اقدام به بهره برداری و همچنین تمرکز بر نصب سیستم‌های پایش آنلاین آلودگی برای آلاینده‌های جوی بوده است.

مصوباتی در قالب سفرهای استانی از دولت سیزدهم به یادگار مانده که مرکزی هم از این مصوبات بی نصیب نمانده است. دولت سیزدهم دستاوردهای قابل قبول محیط زیستی فراوانی داشته که به جرأت می‌توان گفت کارنامه شهید رئیسی در بخش محیط زیست سرزمین آفتاب درخشان و قابل تقدیر است.

رویش جوانه های زیست محیطی طی دولت شهید جمهور در سرزمین آفتاب

کاستی‌های طرح جامع آلودگی هوای اراک رفع شود

شهید جمهور ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۲ در دور نخست سفر خود به سرزمین آفتاب، در نشست شورای اداری اراک با بیان اینکه، طرح جامع آلودگی هوای اراک به صورت کامل اجرا نشده و چنانچه این طرح دارای نقصی است باید رفع شود، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مسئولیت دارند از شرکت‌هایی که موجب آلودگی هستند این مهم را بررسی کنند.

رئیس جمهور شهید در راستای ساماندهی آب شرب و کشاورزی استان هم، اعتباراتی برای تکمیل پروژه‌های فاضلاب، ساماندهی پساب‌ها، ایجاد تصفیه‌خانه‌ها و احداث کانال‌های آبرسانی تخصیص داد و با اشاره به مشکل آلودگی هوا در استان مرکزی، گفت: در این سفر مصوب شد که هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش درختکاری قرار گیرد و همچنین ایستگاه‌هایی برای پایش گردوغبار ایجاد و روند نصب فیلترهای کاهنده آلودگی هوا در شرکت‌ها تکمیل شود.

رئیس جمهور این نکته را هم متذکر شد که صنایع بزرگ استان باید بخشی از درآمدهای خود را برای مسئولیت‌های اجتماعی از جمله در حوزه مقابله با آلودگی هوا تخصیص دهند.

شهید آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: قانون اساسی به صراحت اعلام می‌کند برای ایجاد یک بنگاه اقتصادی نباید محیط زیست متحمل ضرر شود و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک یکی از طرح‌های مهم ضروری و اولویت دار دولت است و باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

کارنامه دولت سیزدهم در حوزه محیط زیست استان مرکزی درخشان است

رویش جوانه های زیست محیطی طی دولت شهید جمهور در سرزمین آفتاب

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی شعار امسال این اداره را «در تداوم حیات» دانست و ضمن بزرگداشت مقام «شهدای خدمت» و در رأس آنان آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی، به خدمات ارزشمند این شهید در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اشاره کرد و گفت: این شهید والامقام محیط زیست را مقدم بر توسعه می‌دانستند و براساس همین دیدگاه در دولت سیزدهم و حمایت ایشان اقدامات قابل توجهی نیز در این حوزه صورت گرفت.

یوسف یوسفی در گفت و گو با خبرنگار مهر توجه به محیط‌بانان را یکی از اهم اقدامات دولت سیزدهم برشمرد و افزود: توجه به نیروی انسانی سازمان حفاظت از محیط‌زیست از اقدامات انجام شده است و پیرو توجه رئیس‌جمهور شهید در حال جذب ۳۱ نفر نیروی انسانی هستیم که تا پایان سال این مهم انجام می‌شود که این آمار به صورت تقریبی ۳۰ درصد نیروی موجود اداره حفاظت از محیط‌زیست است چرا که با این وجود یک سوم کادر نیروی انسانی کامل بوده و دوسوم خالی است و امید است علاوه‌بر افزایش ۳۰ درصدی امسال، سال‌های بعد نیز جذب نیرو داشته باشیم.

سامانه جامع حفاظت از محیط زیست در دولت مردمی آیت الله رئیسی بهره برداری شد

یوسفی با بیان اینکه حوزه فناوری سامانه جامع حفاظت از محیط زیست در این دولت به بهره‌برداری رسید، گفت: پیش از آن، اطلاعات بارگذاری نشده بود و تقریباً اطلاعات تمام صنایع استان در سامانه جمع‌آوری شده است، همچنین در حوزه محیط‌بانی نیز استفاده از هوشمندسازی مناطق و هوش مصنوعی هدف‌گذاری شده که پیرو آن در منطقه حفاظت شده هفتادقله با اعتبار درنظر گرفته شده و اقداماتی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: سال گذشته با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان نصب دکل در مناطق مهم همچون تالاب میقان و منطقه حفاظت شده هفتادقله انجام شد که این اقدام در رصد اتفاقات و رویدادهای محیط‌زیستی بسیار کمک‌کننده بود و امسال نیز اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان لحاظ شده است، همچنین تخصیص اعتبار ملی بیش از سه میلیارد تومانی نشان از حسن توجه دولت سیزدهم به امور زیست‌محیطی دارد.

افزایش سه برابری اعتبارات حوزه محیط زیست

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اضافه کرد: اعتبارات حوزه محیط زیست سال گذشته نسبت به مشابه سال قبل آن، سه برابر رشد داشته است که این امر گواه بر ادعای توجه دولت آیت الله رئیسی به این امور است.

وی به تشریح وضعیت آلایندگی‌های زیست‌محیطی از دهه هشتاد تاکنون پرداخت و گفت: از این دهه تا کنون ۶ ایستگاه سنجش آلایندگی در استان داشتیم که در دهه ۹۰ تغییر نداشته است هرچند ایستگاه‌هایی در رابطه با ریزگرد صورت گرفت اما در حال حاضر ۲ ایستگاه به ۶ ایستگاه اضافه شده است که این اتفاق برای استان نسبت به ۲۰ سال قبل قابل توجه است.

یوسفی گفت: همچنین برگزاری ۵۴ جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در استان با ۲۰۰ مصوبه از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است که می‌توان به افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به عنوان یکی از مهم‌ترین مصوبات دولت سیزدهم اشاره کرد.

افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه منابع تأمین اعتبار افزایش ایستگاه‌های افزایش سنجش آلودگی هوا مشخص است و امید است تا پایان سال بهره‌برداری شود، اضافه کرد: احداث پنج ایستگاه مشابه ایستگاه‌های موجود وظیفه شورای شهر و شهرداری اراک است که باید از محل عوارض آلایندگی تأمین اعتبار شود.

رویش جوانه های زیست محیطی طی دولت شهید جمهور در سرزمین آفتاب

وی با اشاره به تعدد جلسات در خصوص نیروگاه و مازوت سوزی، اضافه کرد: سامانه پایش آنلاین (برخط) با هدف تشخیص سهم صنایع از آلایندگی از اقدامات بر زمین مانده‌ای بود که در دولت سیزدهم به تحقق پیوست و سال گذشته این سامانه با نیروگاه قرارداد منعقد و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسؤولان در سال گذشته حاکی از آن است که رقم استفاده از مازوت نسبت به مشابه سال قبل (۱۴۰۱) که ۷۰۰ میلیون لیتر مازوت بود به ۳۵۰ میلیون لیتر کاهش پیدا کند هرچند نظر ما براین است که یک لیتر هم قابل استفاده نیست.

مقابله با ریزگردها رویکرد محوری دولت سیزدهم

وی در خصوص مقابله با ریزگردها و اقدامات لازم در خصوص تالاب میقان نیز گفت: از کویر مرکزی قم، ریزگردهایی را شاهد بودیم که مکاتبات لازم صورت گرفت و در آخرین سفر هیأت دولت به این استان، مصوبات مناسبی برای ۳۰۰ هزار هکتار مناطق بیابانی درنظر گرفته شده است، هم‌چنین مبارزه با طغیان پشه‌ها در تالاب و جلوگیری از آنفلوآنزای پرندگان از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم است.

وی در خصوص فیلتراسیون پالایشگاه نیز تشریح کرد: این شرکت از قدیم در لیست آلایندگان هوا قرار دارد همچنین در خصوصی آلایندگی خاک نیز پرونده داشته و در خصوص آلایندگی آب نیز پرونده‌ای در حال بررسی است که طبق ماده ۱۴ قانون هوای پاک برای اولین بار از سال ۹۶ تاکنون در سال گذشته با دبیری اداره کل حفاظت از محیط‌زیست فعال شده است و پالایشگاه با توجه به شیوه‌نامه ماده ۱۴ برنامه‌ای چهار قسمتی در خصوص آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا، فلرینگ، مازوت‌سوزی و پساب ارائه داده است که تا پایان سال اجرایی می‌شود و مقرر است این شرکت در راستای رفع آلایندگی‌های موجود حرکت کنند.

ایجاد اقتصاد چرخشی صنعتی دستاورد دیگر دولت سیزدهم

وی افزود: حذف پسماندهای صنعتی و استفاده از آن به عنوان مواد اولیه در سایر صنایع از دیگر اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم است که از آن به عنوان اقتصاد چرخشی نام برده می‌شود و باید اذعان داشت اقتصاد چرخشی به ما این امکان را می‌دهد که از پسماندها به عنوان ماده اولیه در صنعتی دیگر استفاده شود و از آن جمله می‌توان به استفاده یکی از صنایع دلیجان از ضایعات خود در ساخت الیاف پلی‌استر اشاره کرد.

خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای اراک در دولت مردمی آیت الله رئیسی

رویش جوانه های زیست محیطی طی دولت شهید جمهور در سرزمین آفتاب

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهتمام ویژه دولت سیزدهم در راستای کاهش آلودگی هوای اراک، گفت: به طور حتم خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید با کمک شهرداری و شورای شهر اراک، اثر مطلوبی در کاهش آلودگی هوا دارد و اکنون خرید اتوبوس و تاکسی‌های برقی نیز در حال پیگیری است. همچنین نصب ایستگاه‌های سنجش آلایندگی نیز در برنامه مسؤولان مدیریت شهری اراک هدفگذاری شده است.

علی اکبر اسدی، عدم وجود صنایع آلاینده جدید در استان مرکزی را از برنامه‌های اولویت دار برشمرد و اظهار کرد: از ابتدای کار دولت سیزدهم سعی براین بود که از فعالیت صنایع آلاینده جدید در استان جلوگیری شود و با وجود فشارهای اعمال شده در این مدت هیچ‌گونه مصوبه‌ای برای این صنایع در استان نداشتیم مگر در صورتی که شرایط برای رفع آلایندگی فراهم باشد.

اسدی با اشاره به اینکه مقابله با ریزگردها و گرد و غبارهای موجود نیز از جمله رویکردهای محوری دولت سیزدهم جهت تأمین سلامت شهروندان این استان بود، گفت: منشأ اصلی این ریزگردها مربوط به خارج از استان بوده و کاهش بارندگی‌ها این امر را بیشتر کرد، اما برای کاهش این مهم نیز از خارج استان و به صورت ملی در حال پیگیری هستیم.

اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای قطع مازوت سوزی

اسدی با اشاره به تاکید دولت سیزدهم مبنی بر کاهش و قطع مازوت سوزی در نیروگاه شازند گفت: تلاش می‌شود با پیگیری لازم در معاونت علمی و با بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، میزان استفاده از گاز افزایش یابد و در صورتیکه مجبور به استفاده از مازوت باشیم این اقدام به گونه‌ای صورت گیرد که آلایندگی کمتری داشته باشد، همچنین دولت سیزدهم استانداردهای دی اکسید گوگرد را هم به آلایندگی‌ها اضافه کرده است که این مهم نیز نشان از اهمیت سلامتی عامه مردم دارد.

وی گفت: مطالعه در خصوص ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از سوی دانشگاه علوم‌پزشکی صورت گرفته و جانمایی برای این ایستگاه‌ها انجام می‌شود، همچنین طبق دستورالعمل ۲۷ اسفند سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها و صنایع آلاینده مکلف هستند از نیم تا یک و نیم درصد از فروش خود را به‌عنوان عوارض سبز پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه مازوت‌سوزی یکی از موضوعات مهم استان مرکزی و سایر استان‌ها از سال‌های گذشته است، گفت: سال‌های زیادی است به دلیل وجود ناترازی‌ها در گاز شاهد مازوت‌سوزی هستیم اما در سال ۱۴۰۲، با رویکرد دولت سیزدهم خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته شاهد کاهش ۵۰ درصدی استفاده از مازوت‌سوزی بودیم هر چند که استفاده یک لیتر مازوت هم قابل پذیرش نیست، اما این اقدام قابل توجه نیز به واسطه تلاش مجموعه استان و دولت شهید آیت الله رئیسی بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با اشاره به دیگر اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در راستای مقابله با آلودگی هوا و توجه ویژه به حفظ محیط زیست نیز گفت: با استفاده از قانون هوای پاک و ماده ۱۴ این قانون به صنایع آلاینده هشدار رفع آلاینده داده شده است و چنانچه صنعتی اقدام به رفع نکند باید جابه‌جا شود.

در روایات دینی توجه به محیط‌زیست مورد تاکید ویژه است

پژوهشگر علوم قرآنی و مدرس دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به ضرورت حفظ محیط زیست بیان کرد: حفظ پاکیزگی محیط‌زیست امری دینی و قرآنی است و ائمه‌اطهار (ع) نسبت به اهمیت آن روایات بسیار دارند.

حبیب الله صابری نسب افزود: با توجه به اینکه اسلام دینی جامع‌الاطراف است از این رو برای محیط زندگی شخصی و اجتماع دستوراتی بیان کرده است و باید اذعان کرد حفظ پاکیزگی و میل به نظافت امری فطری و غریزی است و تمام انسان‌های دنیا با هر دین و مذهبی که باشند به نظافت شخصی و پاکیزگی محیط اطراف اهمیت بسیار می‌دهند.

این مدرس دانشگاه پاکیزه بودن محیط زیست را نماد حقانیت در اسلام دانست و به آیه ۱۰ سوره مبارکه «الرحمن» که می‌فرماید: «و خداوند زمین را برای همگان آفریده است» استناد کرد و گفت: زمین، هوا و آب حق عامه مردم است و کسی حق ندارد این حق الهی را از دیگران سلب کند.

وی افزود: اسلام توجه به محیط‌زیست را امری اجتماعی دانسته و همه مردم را نسبت به این ضرورت امر فرموده است. حمایت از محیط پیرامون در هیچ برهه‌ای از زمان نباید فراموش و مورد غفلت قرار گیرد و مردم بر این باور نباشند که حفاظت از آن فقط برعهده مسؤولان است.

وی در مورد کارخانجات و آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز گفت: ساختار هجوم کارخانجات در استان مرکزی به دهه‌های قبل و حتی به زمان‌های قبل انقلاب بازمی‌گردد.

صابری نسب تاکید کرد: در آن برهه زمانی این صنایع با مسافتی بسیار از شهرها ساخته شده‌اند و شاید گمان نمی‌رفت شهرها بدین صورت پیشرفت داشته باشند که روزی این شرکت‌ها در مرکز شهرها قرار گیرد. کارخانه‌ها متناسب با شرایط آن روز ساخته شده است، اما اکنون با وجود تکنولوژی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان باید روند کاری به‌گونه‌ای پیش رود که حداقل آسیب به مردم وارد شود.

کد خبر 6136238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha