۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۸

همزمان با پیشروی روسیه در خارکف صورت گرفت؛

موافقت اتحادیه اروپا با آغاز مذاکرات الحاق اوکراین

موافقت اتحادیه اروپا با آغاز مذاکرات الحاق اوکراین

سفیران اتحادیه اروپا به طور رسمی با آغاز مذاکرات الحاق اوکراین و مولداوی به این بلوک موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، براساس تایید دفتر ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا در بروکسل، سفیران این اتحادیه به طور رسمی با آغاز مذاکرات الحاق اوکراین و مولداوی به این بلوک موافقت کردند.

بلژیک که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را در بازه‌ای ۶ ماهه برعهده دارد، در شبکه «ایکس» نوشت که وزرای اقتصادی و دارایی اتحادیه اروپا باید در نشست ۲۱ ژوئن، به طور رسمی با این تصمیم موافقت کنند.

به نوشته رویترز، همزمان با پیشروی نیروهای ارتش روسیه در منطقه دونتسک و گشودن جبهه‌ای جدید در منطقه «خارکف» واقع در شمال شرقی اوکراین، آغاز مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا می‌تواند برای کی‌یف روحیه‌بخش باشد!

این توافق بدین معناست که مجارستان بعلا مخالفت خود را با عضویت تدریجی اوکراین در اتحادیه اروپا کنار گذاشته است. بوداپست که روابط دوستانه‌ای با مسکو دارد، نسبت به ارزیابی کمیسیون اروپا مبنی بر آمادگی اوکراین برای الحاق، ابراز تردید کرده است. کمیسیون اروپا هفته گذشته مدعی شد که اوکراین و مولداوی تمام معیارهای آغاز مذاکرات الحاق را دارا هستند.

۲۷ عضو اتحادیه اروپا باید به طور متفق‌القول با شروع مذاکرات موافقت کنند که البته به نتیجه رسیدنش چندین سال زمان می‌برد. بلژیک و کمیسیون اروپا مشتاقانه در صدد بودند تا پیش از آنکه مجارستان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به دست بگیرد (از اول جولای به مدت ۶ ماه)، موافقت آغاز مذاکرات الحاق را بگیرند. کی‌یف از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، درخواست خود را برای عضویت در اتحادیه اروپا مطرح کرد و چهار ماه بعد، این بلوک به کی‌یف جایگاه «نامزد» را اعطا کرد.

این تصمیم در حالی است که بخش کشاورزی اتحادیه اروپا و به طور مشخص کشاورزان با الحاق اوکراین به این بلوک به شدت مخالف هستند و چند ماه پیش نیز در واکنش به ورود محصولات کشاورزی ارزان‌قیمت و معاف از مالیات محصولات اوکراین به اتحادیه اروپا، دست به اعتراضات گسترده زدند.

کد خبر 6136560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha