۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۰

توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در دولت سیزدهم با افزایش ۲۵ درصدی تحویل

توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در دولت سیزدهم با افزایش ۲۵ درصدی تحویل

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: ضریب مکانیزاسیون استاندارد بخش کشاورزی به ویژه با افزایش ۲۵ درصدی تحویل تراکتور از ۱.۸۵ اسب بخار به ۲.۱ اسب بخار در هکتار رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چرخ واحدهای تولید با سخت افزارها می‌چرخد و کار زراعت و باغداری هم در عصر صنعت از گاوآهن گذشته و با ابزاری چون ماشین آلات مدرن مانند انواع تراکتورها و کمباین مدیریت می‌شود.

بازار خودرو اعم از سبک و سنگین و کشاورزی پرالتهاب است. کمبود عرضه نسبت به تقاضا سبب شده تا سوداگری زیاد باشد. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد ماشین آلات کشاورزی فرسوده است و نیاز به نوسازی دارند این حجم تقاضا در کنار متقاضیان جدید که برای نخستین بار برای خرید تجهیزات کشت اقدام می‌کنند چالش بخش کشاورزی شده است.

متولی ماشین آلات مورد نیاز بخش کشاورزی بر عهده دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است. کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وضعیت این حوزه گفت: ضریب مکانیزاسیون استاندارد بخش کشاورزی به ویژه با افزایش ۲۵ درصدی تحویل تراکتور از ۱.۸۵ اسب بخار در هکتار در ابتدای دولت سیزدهم، اکنون به ۲.۱ اسب بخار در هکتار رسیده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود ضریب مکانیزاسیون استاندارد بخش کشاورزی تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۲.۶ اسب بخار در هکتار افزایش یابد.

وی با تاکید بر این که مکانیزاسیون به معنای ورود فناوری نوین به همه زیر بخش‌های کشاورزی و ترویج فناوری جدید است، ادامه داد: در این مدت علاوه بر شناسایی و توسعه ۱۲ فناوری نوین، تعداد ادوات کشاورزی هم از ۲ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۵۴۳ دستگاه به ۳ میلیون و ۶۲ هزار و ۹۰ دستگاه رسیده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گفت: بر اساس ارزیابی‌ها برای سال جاری نیز بخش کشاورزی به ۵۰ هزار تراکتور و ۱۵۰۰ کمباین غلات نیاز دارد که امیدواریم با تأمین تسهیلات و همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت این امکانات به موقع در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

ذوالفقاری با اشاره بر ضرورت به‌روز کردن ادوات کشاورزی اضافه کرد: با وجود تلاش‌های انجام شده هنوز تعداد ۳۰۶ هزار تراکتور فرسوده و ۱۲ هزار کمباین فرسوده در بخش کشاورزی فعال است که به منظور جلوگیری از ایجاد ضایعات، کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری توجه ویژه و حمایت از تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی به خصوص تراکتور و کمباین در راستای کاهش صف تقاضای انباشته سنواتی و افزایش شمارگان تولید ضرورتی انکارناپذیر بوده که با تلاش و برنامه‌ریزی خوب انجام شده توسط همکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل تحقق خواهد بود.

وی یادآور شد: سند تحول مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی دارای دو مرحله است که با همکاری بخش کارشناسی، دانشگاهی و اجرایی در حال تدوین است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع وزارت جهاد کشاورزی، همچنین درباره طرح‌های قابل افتتاح در هفته جهاد کشاورزی افزود: برای این هفته بهره‌برداری از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان طرح در استان‌های کشور با ظرفیت جذب ماده خام یک میلیون و ۱۵۰ تن و اشتغال‌زایی ۶ هزار و ۱۰۰ نفر در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر فرسودگی ماشین آلات کشاورزی باعث شده تا بخشی از محصولات هنگام برداشت تبدیل به ضایعات شود که در تأمین امنیت غذایی و ارزآوری بخش کشاورزی تأثیر بسزایی دارد.

کد خبر 6136651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha