۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۵

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با مهر:

«مناسک» ریل گذاری می‌کند تا دقیق به سمت اهدافمان حرکت کنیم

«مناسک» ریل گذاری می‌کند تا دقیق به سمت اهدافمان حرکت کنیم

در جریان اربعین، از روز نخست تا اربعین امروز با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم . ما حرکت انسان‌های متفاوت ذیل امام و حرکت کاروانی به سمت وحدت را شاهد هستیم.

خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه-سمانه نوری زاده قصری: امسال سومین سالی که جشن و راهپیمایی کیلومتری با عنوان «مهمونی کیلومتری غدیر» در سطح شهر تهران برگزار می‌شود. تجربه سالهای قبل به کمک این اتفاق آمده و باعث شده رونق بیشتری به این موضوع اجتماعی و مذهبی دهد. سال گذشته در جشن غدیر تهران ۵۴ هزار خادم مواکب حضور داشت. سال گذشته ۱۲۰ شهرستان مهمونی کیلومتری داشتند و امسال این الگوی مهمونی کیلومتری تهران سازماندهی شده تجربه آن به دیگر استان‌ها داده شده است. امسال تمرکز ویژه‌ای روی محتوا شده تا جشن غدیری که نماد تدین و ارادت به ساحت مقدس امیرالمومنین (ع) و نماد انسجام و اتحاد اجتماعی است به خوبی برگزار شود. در این کار از مجموعه‌های مردمی که ایده‌هایی داشتند کمک گرفته شده تا محتوای فرهنگی اجتماعی ارائه دهند. در همین راستا سال گذشته ۳۰۰ ایستگاه فرهنگی برپا خواهد شد. بر همین اساس در روز عید غدیر از ساعت ۱۶ تا ۱۱ شب این جشن برقرار خواهد بود و ۴ سکوی اجرای مرکزی که از سوی صدا و سیما پوشش زنده داده می‌شود.

برای بررسی و تبیین اهمیت برپایی چنین مراسمی در ذیل اهداف حکومت متعالی با محمد هادی همایون عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

محمد مهدی همایون با بررسی نتایج مهمونی کیلومتری غدیر در سال‌های گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: حقیقتی بزرگ بر نظام آفرینش حاکم است که این پدیده موضوع اصلی خلقت است و در قیامت خودش را به شدت و به حد بالایی نشان می‌دهد و آن هم ذیل آیه ۷۱ سوره اسرا که می‌فرمایند: «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ‌، روزی را که هرگروهی را با پیشوایشان می‌خوانیم» آمده است و بیان شده است، یعنی حرکت ما به سمت امام است اگر ما به سمت خدا حرکت می‌کنیم این دعوت و این حرکت در ذیل امام صورت می‌گیرد. در تفاسیر گفته شده است که امام باطل هم همین خصوصیت را دارد و همه را به سمت جهنم می‌برد و درباره فرعون هم آمده است

وی ادامه داد: این حرکت جمعی انسان را به بهشت یا جهنم ذیل امام معصوم می‌برد.این حرکت شکل‌های متنوعی گرفته در مقاطعی به ظاهر متنوع که همه با هم شریک هستند. موضوع بعثت انبیا که همان جمع کردن انسان‌ها و حرکت دادن آنها ذیل امام و به سمت امام است صورت می‌گیرد.در ماجرای عاشورا یکی از نقاط عطف خیلی مهم این حقیقت است که حرکت جمعی انسان‌های به ظاهر متنوع که در جریان عاشورا از مسیحی تا عثمانی مذهب همگی ذیل امام به وحدت رسیدند و حرکتشان به سمت مراحل قیامت به سمت امام آغاز کردند.

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: در جریان اربعین، از روز نخست تا اربعین امروز با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم. ما حرکت انسان‌های متفاوت ذیل امام و حرکت کاروانی به سمت وحدت را شاهد هستیم. در روز قیامت هم همین است و اصل این حقیقت که در قیامت حرکت جمعی و کاروانی به سمت امام است.

وی افزود: در این میان ماجرای غدیر یکی از اتفاقات بسیار مهم تاریخی است که بر اساس این الگو شکل گرفته اما این الگو استمرار پیدا نکرده است. قرار بود صد هزار نفری که در محضر پیامبر بودند و طی سه روز بیعت کردند محتوای این بیعت را تحقق بدهند اما این کار را نکردند. دو ماه بعد نقض بیعت انجام شد و موضوع غدیر از مجموع حرکت‌های کاروانی ذیل امام خارج شد و پیامبر در خطبه غدیر برای ضمانت این کار این بود فرمودند که حاضران به غایبان برسانند و منظورشان حاضران همان عهد و زمانه نبود بلکه وظیفه ماست که این جریان را استمرار دهیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در همان زمان امت نتوانست حرکت کاروانی شکل دهد و امسال در این دو سالی گردهمایی و راهپیمایی را برگزار کنیم جهان را وارد نقطه عطف بزرگ در یکی از بزرگترین تجلیات این موضوع کردیم. غدیر موضوع بسیار مهمی بوده است و شاید بخواهیم حساب کنیم در تاریخ دین و زندگی بشر اتفاق افتاده که این امر متأسفانه قطع شده بوده است و با این حرکت جمعی چیزی مشابه راهپیمایی اربعین که عاشورا را به زمان امروز متصل می‌کند.

وی افزود: با باید این حرکت عمیق و واقعی را پیش ببریم غدیر هم وارد این مجموعه شد و امروز اثر امتدادی غدیر آن سال را در تاریخ شاهد هستیم و امیدواریم به همین شکل با عاشورا و غدیر و ظهور که همان هم حرکت جمعی ذیل و به فرماندهی امام است را ببینیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ببینید عمدتاً اعتراضی که می‌کنند بر پایه این است که مجاز نیستیم که مناسک سازی کنیم و بقیه اشکالات ذیل چنین امری مطرح می‌شود. نخستین مناسک ما حج است که ویژه پیامبران بوده است و از زمان حضرت ابراهیم (ع) با توجه به رشدی که در انسان‌ها ایجاد شد این مناسک را عمومی اعلام کردند و بقیه انسان‌ها ذیل پیامبران و معصومین وارد این مناسک شدند. کارکرد مناسک به معنای امروز رزمایش و مانوری است که حقیقت حرکت انسان‌ها به سمت امام و ذیل او و وحدت ذیل امام است مناسک آن را بسته بندی می‌کند و مجموعه‌ای از عبادت‌هایی را در خود جای می‌دهد و انسان‌ها را تکرار این عبادات متوجه آن حقیقت می‌کند.

همایون با اشاره به اینکه این مناسک طبیعتاً از مجموعه عبادت‌هایی که پراکنده می‌بینیم سطح بالاتری داشته باشد، اضافه کرد: مانند آنکه قطعات متعددی را داریم که می‌توانیم با آن دستگاهی را بسازیم و یا دستگاهی آماده کاملی که متخصص ساخته و تحویل داده و با آن دستگاه کار را انجام می‌دهیم این بسته مناسکی بشدت مؤثر است و باعث می‌شود عبادتی به اوج رسیده و تثبیت شود. تصویری از اعمال خود را جای می‌دهد تبدیل به مناسک می‌شود اگر درست پیش برویم آینده ما مجموعه‌ای از مناسک خواهد بود و این مجموعه مناسک ریل گذاری می‌کند تا دقیق به سمت اهدافمان حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این امر از هر جایی می‌تواند آغاز شود و معلوم است موقعیت زمانی و مکانی خاصی را می‌گیرد مهم این است که انسان‌ها در یک گستره جهانی دارای وحدت می‌شوند و به سمت مقصد حرکت می‌کنند.در خصوص شادی و عزاداری هم اسلام ترکیبی از این دو نوع است و امیدواریم به سمت تمدن نوین اسلامی بزرگ با همین ترکیبات حرکت کنیم.

کد خبر 6136673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha