۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۵

بویینگ خدمه ناسا را در فضا سرگردان کرد

بویینگ خدمه ناسا را در فضا سرگردان کرد

جدیدترین رسوایی بویینگ در مدارزمین رخ داده است. کپسول استارلاینر که چندی قبل فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین المللی برد، اکنون به دلیل چند اختلال نمی تواند از آن جدا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، تیم های پژوهشگران ۵ نشتی مختلف در سیستم پیشرانش کپسول که قرار است آن را در مسیر بازگشت به زمین هدایت کند، یافته اند. فضانوردان قرار بود ۱۴ ژوئن( دیروز) به زمین بازگردند اما اکنون بازگشت آنها تا ۲۲ ژوئن به تاخیر افتاده تا بویینگ و ناسا بتوانند اختلالات را برطرف کنند. به همین دلیل فضانوردان در فضا سرگردان شده اند.

اکنون کارشناسان معتقدند ناسا را باید مجبور کرد تا یک ماموریت نجات انجام دهد. چنین اقدامی ضربه شرم آوری به شرکت بویینگ است که هم اکنون با انبوهی از چالش هادر خصوص جت های تجاری اش مقابله می کند.

سخنگوی بویینگ در این باره گفت: تیم مدیریت ماموریت استارلاینرناسا-بویینگ مشغول رصد سلامت فضاپیما و ارتقای قوانین پروازها است. با وجود آنکه نشتی بسیار کوچک هلیوم در کپسول پس از پهلو گیری آن در ایستگاه فضایی و قبل از بسته شدن آن کشف شد، ما به این نتیجه رسیدیم که حدود ۷۰ ساعت فعالیت پرواز آزاد داریم.

ناسا و بویینگ در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: این مدت زمان اضافی به تیم اجازه می دهد برنامه ریزی جدا شدن کپسول از ایستگاه فضایی بین المللی و عملیات های مختلف را نهایی کند و از سوی دیگر فضاپیما برای سناریوهای بازگشت اضطراری خدمه در چارچوب قوانین پرواز آزاد است.

ناسا قبلا تاریخ بازگشت ۲ فضانورد را از ۱۴ به ۱۸ ژوئن به تاخیر انداخته بود اما دیور مشخص شد مدت زمان اقامت آنها در ایستگاه فضایی دوباره افزایش یافته است.

کپسول استارلاینر به دلیل محدودیت سوخت در ایستگاه فضایی بین المللی فقط می تواند ۴۵ روز متصل به آن بماند. هنوز مشخص نیست اگر اقامت کپسول از این مدت بیشتر شود ناسا چه اقداماتی انجام می دهد.

چالش های جت های تجاری بویینگ از جمله اختلالات مکانیکی و غیره حداقل ۳ میلیارد دلار برای این شرکت هزینه دربرداشته است. در این میان ناسا قرارداد ۴.۲ میلیارد دلاری با بویینگ بست تا کپسول استارلاینر را برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی توسعه دهد.

کد خبر 6136713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha