۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۰۹

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی خبر داد؛

کاهش شدید تولد در آذربایجان شرقی

کاهش شدید تولد در آذربایجان شرقی

تبریز-رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: طی پنج سال گذشته شاهد کاهش شدید تولد در استان بودیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تبیین تغییرات وقایع جمعیتی در استان نیازمند تحلیل آن بر مبنای تئوری انتقال جمعیتی است.

وی افزود: این تئوری شامل سه مرحله گذار جمعیتی است که در مرحله اول تولد و مرگ و میر بالا، در مرحله دوم تولد بالا و مرگ و میر پایین و در مرحله سوم تولد و مرگ و میر پایین است.

فتح‌زاده تصریح کرد: طی ۵ سال گذشته برای اولین بار شاهد کاهش شدید تولد در استان بودیم؛ به طوری که تعداد تولد از ۶۹ هزار و ۷۳۱ نفر در سال ۱۳۹۵ به ۴۴ هزار و ۴۶۶ نفر در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

وی با بیان اینکه تعداد مرگ و میر از ۲۱ هزار و ۹۰۳ نفر در سال ۱۳۹۵ به ۲۴ هزار و ۶۶۰ نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته، افزود: برای اولین بار مرگ و میر روند افزایشی داشته و دلیل آن افزایش سهم جمعیتی گروه سنی ۶۵ ساله و بیشتر از کل جمعیت استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۵ هزار و ۳۳۶ ازدواج و ۱۱ هزار و ۲۳۹ طلاق در استان ثبت شده و نسبت طلاق به ازدواج به ۴۴.۳ درصد رسیده است.

فتح‌زاده در عین حال خاطرنشان ساخت: در بین شهرستان‌های استان، تبریز با ثبت ۱۱ هزار ازدواج و ۵ هزار و ۷۵۰ طلاق بیشترین تعداد ازدواج و طلاق را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 6136975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha