۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۰۱

بسته انتخاباتی مهر؛

آغاز بازی «پزشکیان» با کارت «حجاب»/ ادبیات عجیب مشاور «قالیباف»

آغاز بازی «پزشکیان» با کارت «حجاب»/ ادبیات عجیب مشاور «قالیباف»

در حالیکه باقیمانده روزشمار برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ۱۱ روز رسیده، اخبار مربوط به کاندیداها و آخرین اظهاراتشان را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - طیبه بیات: روزشمار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ۱۱ روز مانده تا زمان برگزاری انتخابات رسیده و طبق جدول زمانبندی برنامه‌های تبلیغاتی ۶ کاندیدای تأیید صلاحیت شده، روز گذشته (جمعه -۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳)، تریبون رسانه ملی در اختیار همه نامزدها قرار داشت.

«سعید جلیلی» در میزگرد سیاست خارجی با همراهی «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه «عرصه سیاست خارجی عرصه واقعی است نه رمانتیک که خیال‌پردازی کنیم» گفت: «۲۰۰ کشور در دنیا داریم و نباید دنیا را به سه چهار کشور که بیشترین اختلاف را با ما دارند خلاصه کنیم». جلیلی با انتقاد از سیاست خارجی ۱۲ سال گذشته تاکید کرد: «در ۱۲ سال گذشته نگاه تماشاگرانه به اتفاقات بین‌المللی و بازیگری در سیاست‌خارجه اتفاق افتاده داشتیم». مهدی صفری نیز در این میزگرد سیاست خارجی «سعید جلیلی» را ادامه سیاست خارجی دولت شهید رئیسی مبنی بر توجه به اولویت همسایگان دانست.

«مصطفی پورمحمدی» نیز در برنامه «صف اول» شعار دولتش را «خرد، شادی و شادمانی» عنوان کرد و گفت: «جامعه باید دلش خوش باشد، باید حالش خوش باشد و باید شکوفا شود. من اسم دولتم را "دولت قرار" گذاشتم یعنی اولاً مدیر خادم باید با مردمش متعهد باشد و قرار بگذارد و سر قرارهایش هم بماند، نگوید نشد، نگوییم ما گفتیم ولی بعداً نشد، به تعبیر کسی می‌گوید ما آمدیم خرابی‌ها را جبران کردیم، آواربرداری کردیم و از این حرف‌ها، اینکه نمی‌شود»

«مسعود پزشکیان» نیز در برنامه «با مردم» با بیان اینکه «ما در حد و اندازه اختیاراتی که داریم می‌توانیم تأثیرگذار باشیم»، گفت: «اگر آمده‌ام، نه برای آنکه بگوییم همه مشکلات را حل خواهیم کرد، ولی می‌توانیم با مشارکت، همدلی و اعتماد به نخبگان، مشکلات را برطرف کنیم»

پزشکیان عصر دیروز (جمعه) نیز در همایش بانوان ستاند انتخاباتی‌اش طبق پیش‌بینی ناظران سیاسی، با کارت «حجاب» و «حقوق زنان» وارد شد و «طرح نور» را به «سیاهی» تشبیه کرد. سخنان او در این همایش که با استقبال رسانه‌های ضدانقلاب نیز همراه شد، برخی حاضران شعار «زن، زندگی، آزادی» را سر دادند. سخنان پزشکیان علیه طرح نور در حالی بود که برخی فعالان رسانه‌ای، امضای او پای طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس نهم در سال ۹۰ مبنی بر «چرایی مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد» را به او یادآوری کردند.

پزشکیان در «همایش فرهنگیان» به معلمان قول داد که «اگر روزی قدرت و اختیاری پیدا کرد، قطعاً به معلمان توجه کند». او در این همایش تاکید کرد: «برای من شرم‌آور است که ببینم برخی راحت زندگی کرده اما برخی سر در سطل‌های زباله می‌کنند»

«سیدامیرحسین قاضی‌زاده» نیز روز گذشته در میزگرد فرهنگی در پاسخ به طعنه «حسین انتظامی» (عنصر رسانه‌ای نزدیک به دولت روحانی) مبنی بر اینکه «من سوالی دارم اما اگر می‌خواهید در روزهای آینده انصراف بدهید سوالم را مطرح نکنم و اصطلاحاً سرکار نباشیم اما اگر ادامه می‌دهید سوالم را مطرح کنم» گفت: «قصد کنار کشیدن از انتخابات را ندارم»

«علیرضا زاکانی» در گفتگوی ویژه خبری به وضعیت ساخت مسکن در دولت روحانی انتقاد کرد و گفت: «مسکن‌نساختن در دوره قبل از آقای رئیسی عین بی‌هنری بود. برخی می‌خواستند کشور را گران کنند؛ از تهران هم این موضوع را شروع کردند. افتخار کردند که یک مسکن هم نساختند». زاکانی وعده‌ای هم به مردم داد و تصریح کرد: «بنده به مردم عزیز خواهم گفت با تجاربی که کسب کردم و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادم، ظرف ۴ سال دغدغه مردم را از مسکن برخواهم‌داشت»

آخرین برنامه تلویزیونی روز گذشته متعلق بود به «محمدباقر قالیباف». او در میزگرد اقتصادی مباحث متعددی شامل «وضعیت نیروهای شرکتی»، «بورس»، «امنیت سرمایه‌گذاری»، «خودرو» و … را مطرح کرد و به عنوان مثال در مساله خودرو گفت: «هزینه بی‌عرضگی خودروساز دولتی را نباید از جیب مردم برداشت. خودروهایی که عرضه می‌شود در مقایسه با خودروهای کشورهای همسایه بین ۳ تا ۴ برابر در قیمت گران‌تر است». قالیباف در واکنش به ارائه تضمین برای تحقق وعده‌هایش گفت: «شما از من ضمانت برای وعده‌هایم می‌خواهید؟ کارنامه من در بخش‌های مختلف ضمانت من پیش شماست»

نوع ادبیات «امیر سیاح»، یکی از مشاوران قالیباف، در این میزگرد مورد انتقاد شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. او در بخشی از سخنان خود خطاب به برخی کارمندان دولت گفت: «شما اگر شعور داشتی و می‌تونستی بیزنس پلن را بفهمی، برای ۲۰ الی ۳۰ میلیون خودت را علاف کار کارمندی نمی‌کردی».

سیاح پس از پایان این میزگرد، با انتشار ویدئویی در واکنش به انتقادها از نوع ادبیاتش گفت: «من خودم کارمند دولت هستم، منظور من مدیران و سیستم‌های فاسدی هستند که چوب لای چرخ کارآفرینی می‌گذارند، جوانان را مأیوس می‌کنند و کارمندان شریف دولت را بدنام می‌کنند. به همت آقای دکتر قالیباف، باید خِفت مدیران فاسد و ناکارآمد را بگیریم و از دولت بیرون کنیم»

از تبلیغات انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه خبر؟

مسعود پزشکیان در برنامه با مردم با بیان اینکه با همراهی مردم، سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و تجار و دانشجویان می‌توان مملکت را از این بحران خارج کرد، افزود: «مردم اگر در صحنه باشند هیچ مشکلی نمی‌تواند جلوی آنان را در رسیدن به اهداف خود بگیرند. مشکل ما هستیم که کم‌سوادان را بر باسوادان حاکم می‌کنیم و کاری می‌کنیم که به کسانی که عالم و نخبه هستند بی‌احترامی می‌کنیم. وقتی به کسانی که قهرمان هستند و برای ما در دنیا افتخار خلق کردند بی‌احترامی می‌کنیم، وقتی با کسانی که در این کشور تولیدکننده هستند و شغل ایجاد می‌کنند با زبان دیگری حرف می‌زنیم و آنان را طور دیگری به جامعه معرفی می‌کنیم، بقیه گرفتاری‌ها زاییده همین رفتارهاست.»

* «در عمر خودم از هیچ سهمیه‌ای استفاده نکردم / هیچوقت نه سهمیه گرفتم و نه سهم گرفتم، نه از دولت نه از دیگر نهادها / ‏می‌توانیم در جایی که اختیار داریم، درست، علمی و بر اساس حق و عادلانه عمل کنیم / ‏‬ اجازه ندهیم رفتاری با مردم داشته باشند که انسانی نیست، اسلامی نیست و اخلاقی نیست / ‏متاسفانه چهره‌ای که از دین و باور ما در سیستم نشان دادند، جز خشونت، بدرفتاری، گرفتن و اخراج‌کردن چیز دیگری در ذهن مردم به وجود نیاوردند / ‏ما نیامده‌ایم که بگوییم همه مشکلات را حل می‌کنیم / ‏مشکل ما هستیم که کم‌سوادان را بر باسوادان حاکم می‌کنیم / ‏در مورد حرف‌هایی که می‌زنم هیچ وقت دروغ نگفته‌ام و نخواهم گفت / ‏مردم از ما صداقت می‌خواهند / ‏اگر کنار هم بنشینیم و با هم زندگی کنیم، مردم ناراضی نمی‌شوند / ‌برای اینکه حق و عدالت در جامعه شکل بگیرد، لاجرم نیاز به اصلاحات است / ‏من نمی‌توانم اصلاح نکرده از حق و از عدالت دفاع کنم / ‏تهران با این وضعیتی که رشد می‌کند، قطعاً بدون برو برگرد با مشکل تأمین آب مواجه خواهد شد / ‏هر چقدر تندتر برویم همان میزان از هدفی که دنبال آن هستیم دورتر می‌شویم / ‏اگر مردم در صحنه باشند می‌توانند به اهداف خود برسند.» ‌ ‬ از جمله تیترهای مهم پزشکیان در برنامه با مردم بود.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه تلویزیونی «میز گرد فرهنگی» تاکید کرد: «در عرصه فرهنگی خط مقدم مردم و خانواده‌ها هستند و دولت نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری را برعهده خواهد گرفت. مساجد، محلات، امام زاده‌ها، مدارس و … باید با خانواده‌ها پیوند برقرار کنند.»

وی همچنین با بیان اینکه زنان فرصت هستند و نه مسئله، افزود: «با زنان تمامی مسائل فرهنگی، اجتماعی و امنیتی کشور قابل حل خواهد بود. عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند، با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند، باید توجه ویژه‌ای به آنان شود که متأسفانه این موضوع اتفاق نیفتاده است.»

* «نگاه ما به فرهنگ، نگاهی تمدنی است / ‏خانواده در فرهنگ کشورمان بسیار با اهمیت است / ‏اساس ارتباط خانواده، ایثار و از خودگذشتگی است / ‏ زنان فرصت هستند و نه مسئله / ‏با زنان تمامی مسائل فرهنگی، اجتماعی و امنیتی کشور قابل حل خواهد بود / ‏در عرصه فرهنگی خط مقدم مردم و خانواده‌ها هستند / ‏ برخی از وزرا موفق به اجرای برنامه‌های آیت‌الله رئیسی نشدند / ‏ عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در اعتبار بخشی به هنرمندان نسبت به آن‌چه که باید فاصله زیادی داشته است / ‏افکار شهید رئیسی را در حوزه فرهنگ دنبال خواهیم کرد / ‏اصلی‌ترین وزارتخانه‌ها در دولت من، وزارتخانه‌هایی هستند که از عنصر خانواده پشتیبانی می‌کنند / ‏معتقد به نظریه مردم رشید هستم و نه مردم صغیر / ‏معتقدم با سازوکارهای اول انقلاب نمی‌توان مسائل گام دوم انقلاب را پیش برد / ‌باید به مردم اعتماد کنیم / ‏اگر روش اداره کشور تغییر پیدا نکند، امور اساسی کشور اصلاح نخواهد شد.» ‬ ‬ از جمله تیترهای مهم قاضی زاده هاشمی در میزگرد فرهنگی بود.

علیرضا زاکانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اعلام اینکه مسکن ایرانی اسلامی را دنبال می‌کنم، گفت: «اجاره‌داری حرفه‌ای و سایر سیاست‌های مسکن جزو بسته مسکن بنده است به طوری که طی چهار سال دغدغه مسکن مردم را حل می‌کنم. با تنوع روش‌ها و اقدام‌ها این مشکل بزرگ کشور را حل می‌کنم. ۷۰ درصد مردم بسته‌های معیشتی دریافت خواهند کرد تا سر گرسنه بر بالین نگذارند. با این کار فقر مطلق را کاهش می‌دهم.»

* «در جریان سه برنامه ششم توسعه بودم / ‌برنامه‌های پنج‌ساله برای کشور مهم است / ‏کسی که قانون را قبول نداشته باشد نباید خودش را برای انجام هر کاری پیشنهاد دهد / ‏نوشتن برنامه یک بخش است اما اجرای آن بسیار مهم و اساسی است / برنامه چهارم شهرداری تهران بیش از ۷۰ درصد اجرا شده است / ‏‏نیازمند پیش‌ران‌هایی هستیم که بتوانند تولید را مدیریت کنند / ‏بسته رفاه را در نظر گرفتم / سلامت مردم از طریق برنامه‌های کلی و تکمیلی و رایگان انجام می‌شود / ‏‏ ۷۰ درصد مردم بسته‌های معیشتی دریافت خواهند کرد تا سر گرسنه بر بالین نگذارند / در‬ ‏حوزه یارانه‌ها دنبال انقلاب بزرگی در کشور هستم / ‏دماسنجم را به جای جیب ثروتمندان وسط سفره مردم گذاشته‌ام تا ضریب جینی را بهبود دهم / ‏خانه‌دار شدن تقریباً تبدیل به آرزوی دوردست شده است / ‏دولت باید بسترسازی کند تا مردم وارد کار شوند / ‏مسکن ایرانی اسلامی را دنبال می‌کنم.»‬ از جمله تیترهای مهم زاکانی در گفت و گوی ویژه خبری بود.

محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه تلویزیونی میزگرد اقتصادی گفت: «اگر نتوان با روش و ابزار مشخص و مدیریت قوی به راه حل درست رسید یعنی فرصت را از دست دهیم و این ظلم به مجموعه است. برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را انجام داد. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه و ناترازی بانکی داریم که باید چاره اندیشی شود.»

* «یادمان نرود که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی افتخارات بزرگی آفریده / ‏دخل و خرج خانواده ایرانی به هم نمی‌خورد و نمی‌تواند نیازهای ضروری را تأمین کنند / ‏ رئیس دولت نباید ایده‌ها را تمرین کند / ‌برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را انجام داد / م‏جلس یازدهم قانون نظام تأمین مالی را تصویب کرد / ‏ما نمی‌توانیم ریسک کرده و آزمون و خطا کنیم؛ بنده متعهد به ایجاد تحول هستم / ‏عملکرد گذشته‌ام ضمانت اجرای وعده‌هایم است / ‏با هوشمندسازی می‌توان بر دیوان‌سالاری مقابله کرد / ‏قول شرف می‌دهم برنامه هفتم را اجرایی کرده و با قدرت آن را پیاده سازی کنم / درخواست تأخیر در تعویق قانون بانک مرکزی بود که در جلسه سران قوا مخالفت کردم / ‏‏به جای آنکه مردم را در اقتصاد مداخله دهیم در زندگی مردم و اقتصاد آنها مداخله می‌کنیم که نمونه آن خودرو است / ‏پا به میدان گذاشتم تا در شرایط سخت به مردم خدمت کنم / ‏به سمت استقلال بانک مرکزی می‌رویم / ‏در‬ برنامه هفتم هر گونه تولید خدمت در شرکت‌های دولتی ممنوع شده است / ‏دولت خانه‌ساز نیست / ‌باید اصلاحات ساختاری در نهاد بورس داشت / ‏با ارز کشورهای مختلف مبادلات مالی کنیم / ن‏می‌توان نسبت به نرخ آزاد ارز بی تفاوت بود / ‏ نرخ ارز نیمایی به صورت ماهیانه قابل پیش بینی می‌شود» ‬ از جمله تیترهای مهم قالیباف در میزگرد اقتصادی بود.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در بخشی از اظهاراتش در برنامه تلویزیونی «صف اول» با تاکید بر اینکه دیپلماسی قدرتمندی را تعقیب می‌کنم، افزود: «از هیچ حوزه‌ای نمی‌ترسیم و از هیچ مذاکره‌ای نگران نیستیم و فراری نخواهیم شد. با جدیت این خط را تعقیب می‌کنیم و از توان ملی، نیروهای مسلح و قدرت نرم و سخت خود برای پیشرفت در عرصه بین‌المللی استفاده می‌کنیم. در داخل هم با استفاده از نیروهای مجرب جوان، زنان و مردان استفاده می‌کنیم.»

* «با مسائل حقوق شهروندی، رعایت حقوق متهمان و اینکه چگونه از جرایم و ناهنجاری‌ها جلوگیری کنیم آشنا هستم / ‏شعارم را خرد، شادی و شادمانی قرار دادم / ‏جامعه باید با نشاط و شاد پیش برود / ‌اولویت‌هایم به پیشینه من و نیازهای امروز جامعه مربوط است / ‏ عدالت همیشه خواسته اصلی همه جوامع و انسان هاست / ‏عدالت هم قدرت و هم ثروت را تضمین می‌کند / ‏ شعارها و اولویت‌هایم را با توجه به تجربیات خودم و نیازهای جدی کشور تنظیم کرده‌ام / ‏ کشور اگر می‌خواهد توسعه یابد مردم باید ثروتمند باشد تا دولت ثروتمند باشد / ‏ ما کشوری داریم که تفکیک قوا دارد اما مرزهای متداخل هم زیاد داریم / ‏من هیچوقت آسانسوری بالا نیامدم و با حوزه‌های کارشناسی جدی هم کار کردم / ما هدر رفت انرژی داریم / ‏ دولت بزرگ و لَخت شده و بهره‌وری ما به شدت کاهش پیدا کرده است / ‏ما به یک جراحی اساسی در این زمینه نیاز داریم / ‏اگر حوزه اداری و مدنی را سامان دهیم بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد / ‏همیشه تاکید دارم با آدم‌های ضعیف کار نکنم» از جمله تیترهای مهم پورمحمدی در برنامه صف اول بود.

سعید جلیلی نیز با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی» گفت: «اگر رئیس جمهوری توان ملت و فرصت‌های خود را بشناسد می‌تواند ایران را جهش دهد و کشور را معطل انتخاب فلان فرد در فلان کشور نکند و تهدید دشمن را به صفر برساند. لازمه شکوفایی اقتصادی تعامل سازنده با جهان است و نباید معطل دو - سه کشور شد. زمانی که می‌گفتند گشایشی ایجاد شده است، صادرات ما به افغانستان ۲ برابر ۲۸ کشور اروپایی بود. ما برنامه‌ای داریم که از فردای ریاست‌جمهوری آن را آغاز می‌کنیم البته این برنامه‌ها در دولت شهید رئیسی هم اجرا شد ولی الان باید جهش داشته باشد.»

این کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه صحنه سیاست خارجی صحنه واقعی و هوشمندانه است و باید مناسبات قدرت را شناخت، گفت: «باید تحلیل واقعی داشته باشیم که در چه نقطه‌ای هستیم. ۳۵ سال است در سیاست خارجی فعال هستم. ده‌ها سفر و ملاقات خارجی فراوانی داشته‌ام. در ۱۰ سال گذشته نگاه تماشاگرانه به روابط خارجی داشته‌ام. امروز در سیاست خارجی فرصت‌های بسیار فراوانی داریم که اگر برنامه داشته باشیم می‌توانیم نفع حداکثری داشته باشیم تا یک ایران جهش داشته باشیم. باید بدانیم در چه بزنگاهی قرار داریم.»

در ادامه، بسته انتخاباتی ۲۴ خرداد ماه به شرح ذیل است:

حواله‌دادن‌های ناشیانه «پزشکیان» / «قالیباف» در منگنه فیلترینگ / قاضی‌زاده دوباره وعده عجیب و غریب داد

حجم کنش‌های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، روز پنجشنبه (۲۴ خرداد) به نسبت روزهای قبل بیشتر بود؛ تا جایی که دو نفر از کاندیداها در میتینگ‌های استانی خود بودند و سه کاندیدا نیز در بحث‌های چالشی میزگردهای انتخاباتی حضور پیدا کردند.

«محمدباقر قالیباف» در جمع رؤسای ستاد استانی‌اش از لزوم وحدت و همگرایی در جامعه سخن گفت و تاکید کرد: «پس از انتخابات همگرایی را بیشتر می‌کنم و اگر رئیس‌جمهور شوم، حامیان خود را شرمنده نخواهم کرد؛ آمده‌ام تا حال مردم را خوب کنم»

قالیباف همچنین با حضور در اولین میزگرد فرهنگی تلویزیون با همراهی دو مشاور خود شامل «مصطفی غفاری» و «صدیقه حجازی» به سوالات سه کارشناس این برنامه شامل «حسین انتظامی (از عناصر دولت روحانی)، شهاب اسفندیاری (رئیس دانشگاه صداوسیما) و الهه یاوری» پاسخ داد. نکته خاص این برنامه، احتجاجات و پرسش‌های چالشی انتظامی از قالیباف بود. او از ماجرای بازداشت «یاشار سلطانی» و «صبا آذرپیک» تا بحث فلیترینگ از قالیباف سوال کرد؛ قالیباف نیز گفت: «دو فرد مذکور با شکایت من دستگیر نشدند اما حاضر برای آزادی‌شان با شکات آنها صحبت کنم». اما قالیباف به سوال مربوط به فلیترینگ پاسخی نداد و صرفاً به کلیاتی در خصوص ممیزی‌ها در حوزه فرهنگ پرداخت.

«مسعود پزشکیان» نیز در میزگرد اقتصادی با همراهی دو مشاور خود شامل «حسین عبده‌تبریزی» و «احمد میدری» به سوالات سه کارشناس برنامه شامل «یحیی آل‌اسحاق، داوود دانش‌جعفری و حسین‌زاده بحرینی» پاسخ داد. پاسخ‌های پزشکیان در این برنامه، به اذعان بسیاری از ناظران سیاسی، حاکی از عدم تسلط وی به مباحث اقتصادی بود، تا جایی که او شخصاً گفت: «وقتی من به عنوان پزشک وارد حوزه اقتصاد شوم، قطعاً این حوزه را خراب می‌کنم». تاکید پزشکیان در این برنامه استفاده از اجماع نظرات کارشناسان اقتصادی برای تصمیم‌گیری در مسائل بود؛ دیدگاهی که مورد انتقاد ناظران و فعالان سیاسی در توئیتر قرار گرفت.

حواله‌دادن‌های پزشکیان برای پاسخ به سوالات به مشاوران خود تاجایی ادامه پیدا کرد که «یحیی آل‌اسحاق» کارشناس برنامه خطاب به او گفت: «نمی‌شود شما به عنوان فرمانده همه موارد را به کارشناس حواله دهید». ناظران سیاسی در واکنش به تسلط پایین پزشکیان به مباحث اقتصادی و حواله‌دادن‌های مکررش به کارشناسان در توئیتر گفتند: «کسی که نامزد شده سال‌ها برای شنیدن و انتخاب نظر کارشناسی وقت داشته است … رئیس‌جمهور باید ایده مرکزی داشته و عدد و رقم بفهمد… اگر قرار باشد کارشناس‌ها نظر بدهند که دیگر نیازی به رئیس جمهور نبود… چیزی به نام اجماع کارشناس در علم اقتصاد نداریم»

دیدار پزشکیان و خانواده‌اش با «محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات نیز توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب بازتاب زیادی داشت تا به اذعان خود بتوانند کمی از آرا خاکستری را با خود همراه کنند.

«سعید جلیلی» نیز در ادامه سفرهای تبلیغاتی خود به استان‌ها عازم «قم» و «اراک» شد. او در سفر به اراک از «صنایع آذراب» بازدید کرد و همچنین در جمع کارگران «هپکو» حاضر شد. جلیلی در سخنرانی خود در جمع مردم قم نیز به سخنان توهین‌آمیز اخیر «معصومه ابتکار» علیه شهید رئیسی در کلاب‌هاوس واکنش نشان داد و گفت: «این ملت حادثه تلخ فقدان رئیس‌جمهور را به یک حماسه خلق کرد. کسانی که پنجه به آفتاب کشیده و به شهید رئیسی جسارت می‌کنند بدانند که این ملت حافظ آبروی شهید رئیسی است»

«علیرضا زاکانی» نیز در سفر به قم، در جمع طلاب مدرسه معصومیه گفت: «اگر مشوق‌های لازم برای ترمیم بافت‌های ناپایدار و فرسوده به مردم داده شود، مردم خودشان با این نقدینگی سرگردان می‌توانند به جای ۴ میلیون مسکن وعده دولت، ۱۰ میلیون واحد مسکن بسازند»

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نیز با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری وعده‌ای از جنس «حل سه روزه معضل بورس» که در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح بود را به مردم داد و این بار با به میان کشیدن پای تورم گفت: «دولت خانواده تعهد می‌دهد نرخ تورم را تک رقمی کند و لازمه آن انضباط بخشی عملیات‌های مالی دولت است که باید بتواند مسائل مالی را متناسب با درآمد سامان بخشد»

«حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی» دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی»، اظهار کرد: «برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک باید توان داخلی خود را ارتقا ببخشیم. جامعه می‌تواند در هر عرصه‌ای تلاش‌های خود را به نتیجه برساند که حرف برای گفتن و میدان بازی را در اختیار داشته باشد. مناسبات خارجی برای تأمین منافع ملی و بعضاً برای رقابت است. سیاست جمهوری اسلامی از ابتدا با امام راحل و بعد رهبری انقلاب در مناسبت‌های مختلف بیان شده که باید ملت و دولت قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از حقوقمان در داخل و خارج دفاع کنیم. خوشبختانه امروز در عرصه مناسبی در سطح جهانی قرار گرفته‌ایم.»

کد خبر 6137005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha