۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۹

به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در آلمان؛

کارگاه «استهلال در اسلام» در برلین برگزار شد

کارگاه «استهلال در اسلام» در برلین برگزار شد

نمایندگی جامعةالمصطفی در آلمان در راستای برنامه راهبردی چهارساله، اقدام به برگزاری دوره های کوتاه مدت در حوزه علوم قرآن، اخلاق، احکام و … نموده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگی جامعةالمصطفی در آلمان در راستای برنامه راهبردی چهارساله، اقدام به برگزاری دوره‌های کوتاه مدت در حوزه علوم قرآن، اخلاق، احکام و … نموده است.

یکی از این دوره‌ها، کارگاه استهلال در اسلام می‌باشد که توسط نمایندگی جامعة المصطفی و با ارائه شیخ جواد مولر در برلین برگزار شد.

این دانش آموخته جامعةالمصطفی در این دوره یک روزه به مفهوم استهلال، احکام استهلال و وضعیت نجومی ماه در مقابل زمین اشاره نمود.

وی در ابتدا به لزوم علم آموزی در اسلام اشاره و احادیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام را مورد توجه قرار داد.

شیخ مولر سپس به تقویم اسلامی و نقش ماه در تعیین اوقات سال و ایام مهم در تاریخ اسلام پرداخت و گفت: از میان مهمترین ایامی که تشخیص زمان آغاز آن با استهلال در ارتباط است، آغاز و پایان ماه مبارک رمضان است؛ در بعضی از موارد در شروع و پایان ماه مبارک اختلافی بین علما پیش می‌آید، لذا مهم است تا مفهوم استهلال، احکام مرتبط با آن و وضعیت جغرافیایی حاکم بر زمین و ماه را به خوبی بدانیم.

وی به نحوه محاسبه تقویم مسیحیت و مبنای شروع سال و ماه‌ها اشاره و تفاوت آن را با تقویم اسلامی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: تقویم هجری قمری هلال ماه معمول‌ترین شیوه محاسبه ماه‌ها در تقویم قمری است که در کشورهای اسلامی به منظور تعیین اعیاد و مناسبت‌های مذهبی استفاده می‌شود. روز اول هر ماه در این تقویم بر اساس مشاهده یا پیش بینی مشاهده پذیری هلال ماه نو در شامگاه روز ۲۹ یا ۳۰ ماه قبل، که آن را استهلال می‌نامند، تعیین می‌گردد.

شیخ مولر با بیان اینکه پیش بینی وضعیت رؤیت هلال ماه‌های قمری به مقادیر مشخصه‌های ماه و خورشید و موقعیت جغرافیایی رصدگر در لحظه غروب خورشیدِ روز بیست‌ونهم ماه قبل بستگی دارد، گفت: این امکان وجود دارد که هلال ماه نو در مکانی بر روی کره زمین، دقایقی بعد از غروب خورشید روز بیست‌ونهم رؤیت شود و در مکان دیگری رؤیت نشود؛ این اختلافی که شبانه روزی در رؤیت هلال ماه‌های قمری، باعث اختلاف در تقویم هجری قمری هلالی کشورهای اسلامی می‌شود، از این منظر است.

سخنران این نشست همچنین تصاویری از وضعیت ماه در آغاز و پایان ماه نشان داد و توضیح داد که چگونه این اختلاف در سطح نجومی رخ می‌دهد.

شیخ مولر در بخش دیگری از سخنان خود به احکام شرعی مرتبط با استهلال پرداخت و توضیح داد که مطابق حکم شرعی، اگر هلال ماه در شامگاه بیست‌ونهم ماه رؤیت شود، آن ماه به پایان رسیده و فردا اول ماه بعد است؛ ولی اگر هلال ماه در شامگاه روز بیست‌ونهم رؤیت نشد، ماه ۳۰ روزه می‌شود.

این دانش آموخته جامعةالمصطفی سپس به نظر مراجع تقلید شیعه در راه‌های اثبات استهلال پرداخت که در آن گفته می‌شود یا خود انسان ماه را ببیند، یا عده‌ای که از گفته آنان یقین یا اطمینان پیدا می‌شود، بگویند ماه را دیده‌ایم، یا هر چیزی که بواسطه آن یقین حاصل شود یا دو انسان عادل بگویند که در شب ماه را دیده اند و یا سی روز از اول ماه قبل بگذرد و یا حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.

شیخ جواد مولر در پایان سخنان خود به مسئله استهلال با چشم مسلح و چشم غیر مسلح پرداخت و اختلاف در نظرات در این زمینه را توضیح داد و سپس به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

کد خبر 6137129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha