۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۸

هر آنچه از سند تحول قضایی باید بدانید/۵۱

راهکار سند تحول برای احراز و اِعمال هوشمند شروط قراردادی

راهکار سند تحول برای احراز و اِعمال هوشمند شروط قراردادی

امکان عقد قراردادها بر بستر سامانه‌های مورد تأیید، با قابلیت احراز و اِعمال غیرقضایی شروط و امکان اخذ ثمن قرارداد و انتقال آن به طرف دیگر، راهکار سند تحول است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سند تحول و تعالی قوه قضائیه در تحلیل پنجمین مأموریت قوه قضائیه تحت عنوان «پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی» برای یافتن چرایی فاصله آن تا وضع مطلوب، سه چالش را شناسایی کرده است.

سه چالش تحقق مأموریت قوه قضائیه در حوزه پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی عبارت است از: «تزلزل در روابط حقوقی اشخاص»، «ضعف در حذف عوامل اصلی شکل‌گیری جرایم و دعاوی» و «ناکافی بودن تبعات ارتکاب جرم».

طبق سند تحول قضائی، «کمبود سازوکارهای پیشگیری از بروز اختلاف در قراردادها» و «دشواری دسترسی عمومی به خدمات حقوقی» دو علت ایجاد مشکل تزلزل در روابط حقوقی اشخاص، است.

راهکارهای سند تحول برای رفع مشکل کمبود سازوکارهای پیشگیری از بروز اختلاف در قراردادها ذیل سه راهبرد: «ایجاد تقارن اطلاعاتی برای طرفین قرارداد»، «احراز و اِعمال هوشمند شروط قراردادی» و «تقویت کیفیت خدمات دفاتر اسناد رسمی» بیان شده است.

احراز و اِعمال هوشمند شروط قراردادی در سند تحول

راهکار سند تحول برای اجرایی کردن راهبرد احراز و اِعمال هوشمند شروط قراردادی در راستای پیشگیری از اختلافات در قراردادها به این نحو است:

پیگیری فراهم‌سازی امکان عقد قراردادها بر بستر سامانه‌های مورد تأیید مشتمل بر متون قراردادی استاندارد، شروط معین ثابت و قابل تغییر، با قابلیت احراز و اِعمال غیرقضایی شروط و امکان اخذ ثمن قرارداد و انتقال آن به طرف دیگر پس از احراز اجرای تعهدات مجری با استفاده از روش‌هایی مانند: حساب‌های امانی یا وکالتی و یا چک‌های الکترونیک با استفاده از ظرفیت سکوهای بخش خصوصی.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مسؤولیت پیگیری این امر را برعهده دارند. مهلت اجرای این راهکار تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

کد خبر 6138643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha