۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۰

دبیر ستاد اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی خبر داد؛

توسعه کارگاه‌های کوچک در مناطق محروم با ماشین‌آلات ایرانی

توسعه کارگاه‌های کوچک در مناطق محروم با ماشین‌آلات ایرانی

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی از ایجاد اشتغال و توسعه کارگاه‌های کوچک با استفاده از ماشین‌آلات ساخت داخل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دومین دور نمایشگاه ملی آبادیران، ۲۵ خرداد ماه به ایستگاه پایانی رسید. «رفع چالش های مناطق محروم و روستایی»، «ایجاد اشتغال پایدار» و «توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار» با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و سایر ارکان زیست بوم نوآوری و فناوری از اهداف جدی این برنامه است.

سید محمد مهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی، رسالت این ستاد را دانش بنیان کردن سازندگان ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و اقتصادی کردن تولیدات شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: صنعت ماشین‌سازی در حقیقت صنعت صنعت ساز است به گونه‌ای که هر نوع توسعه و تحول در این صنعت، موجب حرکت جهش وار دیگر صنایع می شود.

وی ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده توسط ستاد ماشین‌سازی، جایگاه و قابلیت های این صنعت در روستاها و مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور شناسایی شده است که عمدتا ایجاد اشتغال و توسعه کارگاه‌های کوچک با استفاده از ماشین‌آلات ساخت داخل است. تنوع محصولات کشاورزی و گستردگی سرزمینی کشور، طراحی و ساخت ماشین‌آلات تبدیلی را می‌طلبد تا هدررفت و ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش دهد و از طرفی از مهاجرت روستاییان به دلیل عدم وجود شغل مناسب جلوگیری کند. در این راستا پروژه‌ بررسی ماشین‌آلات وارداتی پرکاربرد با هدف حمایت از ساخت آنها در داخل کشور در حال انجام است که باعث شکوفایی صنعت ماشین‌سازی و سهولت دسترسی افراد ساکن در مناطق محروم به این تجهیزات می‌شود.

به گفته او، هم اکنون ماشین‌آلات صنایع غذایی مانند پخت انواع نان، بسته‌بندی لبنیات، آب معدنی و بسته‌بندی و دسته بندی انواع غلات در کشور تولید می‌شود. با حمایت‌های نهادهای ذیربط از جمله معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، می‌توان با اعطای تسهیلات زودبازده برای متقاضیان مستقر در مناطق محروم، توسعه اقتصادی و همچنین حل معضل اشتغال را فراهم کرد. همچنین یکی از برنامه‌های مهم جاری ستاد، فراخوان ساخت ماشین‌آلات خاص مانند تجهیزات کوچک بافندگی، دانه کن زرشک، خشک کن کارگاهی و اقتصادی میوه و .... است تا بتوان با استفاده از مزیت رقابتی کشور در برخی از محصولات روستایی، مقدمات صادرات محصول نهایی و تولید ثروت و در نتیجه محرومیت‌زدایی را فراهم‌ کرد.

اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس مسکن در مناطق کم‌تر برخوردار

هوشنگ فروغمند اعرابی، مدیر برنامه ملی صنعتی سازی ساختمان ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان هم در خصوص هدف و مساله این ستاد از حضور در نمایشگاه آبادیران گفت: ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان نیز به جهت شناسایی ظرفیت‌ها و فناوری‌های ساختمانی در محرومیت زدایی اقدام به برپایی پاویونی از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه معماری، مهندسی و ساختمانی کرده‌بود.

برپایی این پاویون، گامی برای بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ساختمانی در ساخت مسکن روستایی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان عمران و ساختمان بود و در همین راستا نیز کنسرسیوم‌های فناور و دانش‌بنیان صنعتی‌سازی مسکن می‌توانند در اجرای پروژه‌های روستایی و مناطق محروم نقش‌آفرینی کنند.

این کنسرسیوم‌ها با تجمیع منابع و تخصص‌های چندین شرکت، قادر به اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس در مناطق کم‌تر برخوردار هستند. این همکاری‌ها به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و ایجاد اشتغال پایدار کمک می‌کند و در نهایت به بهبود کیفیت زندگی مردم در این مناطق منجر می‌شود.

وی ادامه داد: در این رویداد، بیش از ۱۰ شرکت دانش‌بنیان با ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در زمینه‌های مختلف عمران و ساختمان به نمایش گذاشته‌ شدند. هدف از برپایی این پاویون، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ساختمانی در ساخت مسکن روستایی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه و آبادانی مناطق کمتر برخوردار بود.

به گفته او، برپایی این پاویون و مشارکت کنسرسیوم‌های فناور، گامی مهم در جهت ایجاد اشتغال پایدار و بهبود کیفیت زندگی در مناطق محروم و روستایی کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 6138678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha