۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۳

نخستین مرکز منطقه‌ای اقلیم غرب آسیا در تهران تاسیس می شود

نخستین مرکز منطقه‌ای اقلیم غرب آسیا در تهران تاسیس می شود

رییس سازمان هواشناسی کشور آخرین وضعیت فرآیند تأسیس نخستین مرکز منطقه‌ای اقلیم غرب آسیا در تهران را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سحر تاج بخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی کشور، گفت: سال گذشته در جلسه اتحادیه منطقه ۲ (آسیا) سازمان جهانی هواشناسی، مجوز اولیه تأسیس مرکز منطقه‌ای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران به عنوان نخستین مرکز منطقه‌ای اقلیم غرب آسیا صادر شد و البته این مجوز در مرحله نمایش یا فاز ارائه عملی قرار دارد که پس از ارزیابی نهایی به وسیله سازمان جهانی هواشناسی به صورت رسمی مجوز تأسیس آن صادر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور و معاونت فنی سازمان در حال تکمیل فرایند ایجاد پورتال اینترنتی این مرکز برای ارائه خدمات اقلیمی منطقه‌ای هستند که به محض آماده سازی، اطلاعات مربوطه برای ارزیابی نهایی به سازمان جهانی هواشناسی ارسال می‌شود.

تاج بخش مسلمان تصریح کرد: در صورت صدور مجوز نهایی، این دومین مرکز بین‌المللی سازمان هواشناسی کشور است که در ۶۴ سال اخیر تأسیس می‌شود. نخستین مرکز منطقه‌ای اقلیم موسوم به (RCC) در غرب آسیا و پنجمین مرکز منطقه‌ای اقلیم قاره آسیا پس از حدود ۱۲ سال از ارائه درخواست ایران به سازمان جهانی هواشناسی در شرف تأسیس است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: ظرفیت‌های زیرساختی و علمی قابل توجهی در سازمان هواشناسی ایران و مرکز ملی اقلیم سازمان وجود دارد که می‌تواند خدماتی در مقیاس منطقه‌ای ارائه کند و در سال (۲۰۱۹) برای نخستین بار در منطقه، پیش بینی دهه‌ای بر اساس استانداردها و پروتکل‌های سازمان جهانی هواشناسی در پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور تولید شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این سال است مدل‌های فصلی و زیر فصلی در سازمان هواشناسی کشور در مقیاس‌های منطقه‌ای اجرا می‌شود که همه این موضوعات موید وجود ظرفیت‌های علمی و زیرساختی این حوزه در کشور است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: با راه اندازی این مرکز، خدمات اقلیمی متنوعی از جمله پایش و پیش بینی‌های فصلی، زیر فصلی و دهه‌ای به همراه آموزش‌های مرتبط برای کشورهای غرب آسیا تولید و ارائه می‌شود.

تاج بخش گفت: تا پیش از این مراکز اقلیم موجود در آسیا تنها در کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و هند راه اندازی شده بود و منطقه غرب آسیا از این ظرفیت بی بهره بوده است.

کد خبر 6138729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha