۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۳

مهر گزارش می دهد؛

عید قربان؛ نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

عید قربان؛ نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

اراک- عید قربان نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی و جلوه‌ای از امتی متحد و پویا است که دعوت اسلام را به عدالت و آزادگی، فریاد زده وحس امید و اقتدار را در دل هر مسلمانی زنده می‌کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- عید قربان شکوه پیروزی زیبای بندگی در برابر خالق هستی است که مبارزه انسان با شیطان و عبودیت خالصانه پروردگار را به تصویر می‌کشد.

عید قربان، قربانی کردن در راه خدا، شکوفا شدن روح ایثار و نشان دادن میزان عشق و قرب به منبع لایزال الهی و تقواست.

این عید بزرگ پیامی از سوی خالق متعال است که بر اساس آن انسان با دل بریدن از دنیا و دل سپردن به فرمان حضرت دوست، می‌تواند به عالی‌ترین درجات که همان قرب الهی است دست یابد و حضور انسان در مراسم معنوی دعا و نیایش را بهترین راه نجات از جهل و نادانی است.

سنت ذبح حیوانات حلال گوشت همچون شتر، گاو و گوسفند در روز عید قربان به ویژه در «قربانگاه منی» در عربستان بیانگر وسعت برنامه ریزی اسلام در طول زمان جهت رفع فقر و گرسنگی به دست اغنیا و نوع‌دوستی بدون منت مسلمین در قبال یکدیگر است.

نوای دلنشین دعای عرفه در ۳۰ بقعه متبرکه مرکزی طنین‌انداز می‌شود

عید قربان؛ نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

معاون هماهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: ۳۰ بقعه شاخص این استان میزبان مراسم قرائت دعای عرفه است.

حجت الاسلام مرتضی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: امسال نیز طبق سنوات گذشته مراسم قرائت دعای پر فیض عرفه در ۳۰ بقعه و امامزاده شاخص استان مرکزی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مرکز استان طنین دعای عرفه در جوار آستان امامزادگان محمد عابد (ع)، عبدالله (ع) و آمنه خاتون (س)، امامزادگان ۷۲ تن ساروق، امامزاده نرجس خاتون سنجان و امامزادگان ابوالقاسم (ع) و علی (‌ع) گوار، برگزار خواهد شد.

وی افزود: آئین دعای عرفه امسال در شهرستان ساوه در پنج بقعه، خمین پنج بقعه، دلیجان ۳ بقعه، خنداب و کمیجان ۳ بقعه، شازند ۲ بقعه، تفرش ۲ بقعه، محلات یک بقعه، آشتیان یک بقعه و فراهان نیز یک بقعه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: در روز عرفه، بندگان خالص و مؤمن خدا به عبادت و بندگی پرداخته و انسان‌ها بر اساس ظرفیت خود از آمرزش خدای رحمان بهره‌مند می‌شوند.

برگزاری دعای عرفه در ۶۰ اماکن مذهبی در مرکزی

عید قربان؛ نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: دعای روح بخش عرفه در بیش از ۶۰ مکان مذهبی این استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام بهزاد محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دعای روحبخش عرفه روز یکشنبه (امروز) از ساعت ۱۶ و۳۰ دقیقه در بیش از ۶۰ مکان مذهبی استان برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی افزود: این مراسم معنوی با حضور اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان مؤمن و انقلابی در سطح مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این آئین‌های معنوی که به صورت مردمی با همکاری تشکل‌های دینی و مساجد برگزار می‌شود دعای روحبخش عرفه حضرت امام حسین (ع) توسط مداحان اهل بیت قرائت می‌شود.

حجت الاسلام محمدی بیان کرد: این آئین معنوی در مرکز استان در ۱۶ مسجد و در مصلی بیت المقدس برگزار می‌شود و تمامی تمهیدات آن با همکاری بخش‌های مختلف صورت گرفته است.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: همچنین در ۲۷ مسجد و مصلی در سطح این استان، نماز عید سعید قربان اقامه می‌شود.

عرفه روز عرفه و بازگشت به بندگی خدا

عید قربان؛ نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

یک کارشناس مذهبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: روز عرفه همزمان با شهادت مسلم بن عقیل به عنوان سفیر و نماینده قیام سیدالشهدا (ع) است و در واقع وی اولین شهید و پیشتاز شهدای قیام امام حسین (ع) بود.

حجت الاسلام ابوطالب امینی گفت: عرفه روز عرفان و بازگشت به بندگی است و دعای عرفه که مربوط به امام حسین بوده در واقع یک دوره درس عرفان و معرفت شناسی است که معانی رفیع و نکات ارزشمندی را به ویژه در زمینه ذکر نعمات الهی و رابطه انسان با خالق هستی در خود دارد.

وی گفت: برگزاری دعای عرفه باعث ایجاد پیوند عمیق معنوی و مذهبی بین اماکن مقدس و انسان است و امروزه در عصر جهل نوین و فقر معنویت که انسان‌ها را به سمت گمراهی کشانده و حضور در چنین محافل معنوی عامل ارتقای بینش، معرفت انسان و حرکت به سمت کمال و سعادت است.

این کارشناس مذهبی، عید قربان را عید بندگی مخلصانه و ذبح حب غیرخداوند دانست و بیان کرد: در کنار همه ابعاد معنوی، ارزشی و اقتصادی عید قربان؛ نماز این روز، جایگاهی ویژه دارد که این سنت معنوی حکایت تازه ای از اتحاد مسلمین ارائه می‌کند و می‌تواند خار چشم دشمنان و مایه امید خداپرستان باشد.

امینی، حج ابراهیمی در شرایط فعلی، با مناسک فراوان و اجتماع مسلمین در کنار خانه خدا که خانه وحدت جوامع اسلامی است را عالی‌ترین نماد قدرت مسلمانان و همدلی و وفاق آنان عنوان کرد.

آمادگی ۳۶ اکیپ دامپزشکی برای خدمت رسانی در روز عید سعید قربان

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۳۶ اکیپ ثابت و سیار نظارتی روز عید قربان وظیفه بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی دام‌های قربانی را برعهده دارند.

محمد فتاحی گفت: این اکیپ‌ها که متشکل از ۶۳ نفر دکتر دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی هستند، وظیفه کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام‌ها در روز عید قربان (‌دوشنبه) از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ بعد از ظهر در سطح استان برعهده دارند.

وی با تاکید به اینکه ذبح دام در روز عید قربان تنها در کشتارگاه‌های شهرستان‌ها و مراکز تعیین شده انجام می‌گیرد گفت: به منظور جلوگیری از انتشار بیماری‌های مشترک و خطرناک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت، نیاز است ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌ها و تحت نظر بازرسان شرعی و بهداشتی این اداره کل انجام شود و مردم از هرگونه ذبح دام در منزل، معابر و خارج از کشتارگاه به شدت خودداری کنند.

فتاحی تصریح کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده تمامی کشتارگاه‌های دام در شهرستان‌های استان مرکزی در روز عید قربان از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ فعال و آماده ذبح دام‌های قربانی خیرین به صورت رایگان هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: با توجه به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو(CCHF ) توصیه می‌شود مردم قبل از مصرف، گوشت دام‌های قربانی را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند.

فتاحی گفت: مردم می‌توانند در صورت نیاز با شماره تلفن ۱۵۱۲ (سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی) و یا شماره تلفن اداره دامپزشکی شهرستان‌ها تماس حاصل کنند و هرگونه گزارش و درخواست‌های خود را از این طریق به همکاران اداره کل دامپزشکی استان اعلام کنند.

عید قربان؛ نمایش باشکوه همدلی و وحدت امت اسلامی

اولین بار دعای معنوی و پرفیض عرفه توسط امام حسین (ع) در آئین حج قبل از سال حادثه عاشورا خوانده شد

غسل، زیارت امام حسین (ع)، ۲ رکعت نماز در زیر آسمان، اقرار به گناهان، اقامه چهار رکعت نماز و در هر رکعت پس از حمد ۵۰ مرتبه قرائت سوره توحید، قرائت دعای عرفه و روزه از اعمال این روز است

نهم ذیحجه به نام روز عرفه نامگذاری شده و یکی از آداب مهم آنکه از سوی مسلمانان جهان و ایران اجرا می‌شود قرائت دعای عرفه امام‌حسین (ع) است.

کد خبر 6138890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha