در گزارشی بررسی شد؛

روایت‌ جدید از قطعی اینترنت، ابر آروان و فیلترینگ

روایت‌ جدید از قطعی اینترنت، ابر آروان و فیلترینگ

در حالی که گفته شده یک شرکت خصوصی با نام «ابر آروان» در قطعی اینترنت و فیلترینگ ایران نقش دارد اما این شرکت اتهامات و این ادعاهای بی‌اساس را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قطعی اینترنت ایران، دغدغه روزانه هر ایرانی است. اخیرا با انتشار اخبار مربوط به امکان قطعی اینترنت در ایران، جدی شدن تهدید کاربران اینترنت به اعمال محدودیت و قطعی اینترنت از یک سو و ضعف‌های زیرساخت شبکه اینترنت ایران با جهان و تحریم شرکت ابرآروان که یک شرکت خصوصی ارائه دهنده فناوری ابری (کلود) است به اتهام دست داشتن این شرکت در فیلترینگ اینترنت در ایران از سوی دیگر، بر آن شدیم تا بیشتر به بررسی این موضوع که آیا شرکت ابر آروان می‌تواند نقشی در قطع شدن اینترنت در ایران داشته باشد؟ بپردازیم.

تاثیر تحریم‌ها بر ابر آروان و نقش این شرکت خصوصی در قطعی اینترنت

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شرکت ابر آروان، این شرکت خصوصی ارائه دهنده فناوری‌های ابری (کلود) را با چالش‌هایی مواجه کرد اما ابر آروان با رد اتهامات و ادعاهای بی‌اساس مرتبط با دست داشتن در فیلترینگ و قطع اینترنت نشان داد که به‌عنوان یک شرکت مصرف‌کننده‌ی اینترنت، اساسا نمی‌تواند در ساختار اینترنت کشور و فیلترینگ تاثیری داشته باشد. به همین دلیل حمایت از این شرکت خصوصی اینترنتی در مقابل تحریم‌ها نه تنها به حفظ منافع اقتصادی جامعه کسب و کارهای ایرانی کمک می‌کند بلکه سبب بهره‌مندی مردم ایران از فناوری‌های روز دنیا نیز می‌شود.

شرکت ابر آروان در واکنش به تحریم اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتهامات و ادعاهای بی‌اساس مبنی بر نقش داشتن در محدودیت یا قطع اینترنت را بارها رد کرده است. این شرکت همچنین اعلام کرد که در جنگ رسانه‌ای در مقابل شایعه‌ها و جعل واقعیت شکست خورده و نتوانسته از حقانیت خود به درستی دفاع کند.

تاثیر اقدامات ابرآروان بر توسعه کسب و کارها

ابرآروان با توجه به پراکندگی پاپ‌سایت‌های آروان‌کلاد در ۴۰ منطقه جهان می‌تواند به توسعه تجارت الکترونیک و کسب و کارها کمک می‌کند. این امر نشان از تعهد ابرآروان به ارائه خدمات با کیفیت و پایدار به کسب و کارها و افراد ایرانی دارد.

ماجرای رفع تحریم شرکت ابر آروان

از آذرماه سال ۱۴۰۱، ابر آروان سکوت خبری را در پیش گرفت و به ندرت اخبار رسمی از این شرکت منتشر می‌شد. با اینکه ابر آروان با راه‌اندازی سامانه‌ی رادار در ارایه‌ی گزارش برخط اختلالات اینترنت ایران مشارکت داشت، اما همچنان از گزند فضای مجازی در امان نماند. این شرکت از پروژه ابر ایران پیش از بهره‌برداری خارج شد. سرانجام در هفدهم فروردین ۱۴۰۳، سه سال پس از آن طوفان سخت، ابر آروان در حساب رسمی توییتر خود اعلام کرد که به دنبال شکایت آروان کلاود و ارائه مستندات فنی و حقوقی به دیوان دادگستری اروپا، این شرکت از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شده است. با این حال، نام ابر آروان همچنان در لیست تحریم‌های ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا باقی مانده است.

در انتها شاید نگاهی کلی به ساختار و نحوه توزیع اینترنت در ایران خیلی از مسائل را روشن کند!

روایت‌ جدید از قطعی اینترنت، ابر آروان و فیلترینگ

در ابتدا، شرکت ارتباطات زیرساخت توسط شریان‌های اصلی و ۹ نقطه مختلف به شبکه جهانی اینترنت متصل می‌شود و سپس در اختیار شرکت‌های FCP و اپراتورهای تلفن همراه قرار می‌دهد تا کاربران با تهیه سرویس از این شرکت‌ها به اینترنت متصل شوند. حال شرکت‌های FCP چه شرکت‌هایی هستند؟ این شرکت‌ها همان شرکت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت هستند که می‌توانند هر گونه خدمات ارتباطی و انتقال داده را بر بستر شبکه مستقلی ارائه دهند و دسترسی به اینترنت پرسرعت را بر عهده داشته باشند. در قدم‌های بعدی، شرکت‌های ISP، اینترنت را از FCP گرفته و آن در اختیار کاربران عادی، ارائه‌دهندگان خدمات ابری، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی قرار می‌دهند.

کد خبر 6138983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha