۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر:

۱۵۰ عنوان برنامه در سراسر کشور در دهه امامت و ولایت برپا می شود

۱۵۰ عنوان برنامه در سراسر کشور در دهه امامت و ولایت برپا می شود

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: ما ۱۵۰ عنوان برنامه در یکصد هزار برنامه اجرایی در سراسر کشور و برخی کشورهای خارجی امسال خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حسین ظریف منش، قائم مقام دبیرکل و مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر، صبح روز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه برگزار شد.

ظریف منش در ابتدای این نشست که اختصاص به تشریح برنامه‌های دهه امامت و ولایت داشت، ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت، اظهار کرد: بزرگداشت غدیر گرامیداشت شهدای خدمت است و زمینه‌ساز حضور حداکثری و آگاهانه و مومنانه مردم در جشن‌های دهه امامت و ولایت است.

وی ادامه داد: گرامیداشت غدیر بر دست گرفتن آموزه‌های غدیر است که انقلاب اسلامی با اهدای صدها هزار شهید و ایثار مردم شکل گرفته است. ما تا روز میلاد امام موسی جعفر و حتی تا روز مباهله برنامه خواهیم داشت.

ظریف منش با بیان اینکه گسترش برنامه‌های غدیری به عنوان نقطه عطف در تاریخ اسلام و بشریت و گرامیداشت غدیر در راستای توجه به آموزه‌های علوی است، افزود: بنیاد نقش برنامه‌ریزی، هماهنگ کنندگی و هم افزایی را بر عهده دارد اما نقش اصلی را کردم دارند، سیاست دوم ما برنامه‌ریزی برای مشارکت نسل جوان است که لازم است با حقیقت غدیر و آموزه‌های علوی آشنا شود تا پرچم دار نهضت علوی و اسلامی در عصر کنونی باشند، سیاست سوم معرف زایی نسبت به غدیر، سیاست چهارم تلاش در جهت تقویت وحدت بین فرق مختلف اسلامی از طریق تبیین غدیر است و با توجه به اینکه محبت اهل بیت مورد اتفاق شیعه و سنی است در نتیجه این برنامه‌ها از زمینه‌های وحدت است.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر در مورد اهمیت غدیر و برگزاری با شکوه این ایام گفت: امیرالمومنین اسوه‌ای برای بشریت تا قیامت است، آن حضرت آموزه‌ها و سیره‌اش دل‌ها را جذب می‌کند و ما می‌توانیم با بیان سیره‌های علوی جهان بهتری داشته باشیم، امام راحل فرمود با اقامه ولایت همه انحرافات از بین می‌رود. غدیر علاوه بر اینکه معرفی ولایت امیرالمؤمنین است طرح کلی مدیریت جامعه بر اساس آموزه‌های الهی است. تعیین اینکه حاکم چه کسی باشد از مهمترین مسائل هر جامعه است که اسلام برای این مهم نسخه ولایت را ارائه کرده است و غدیر پای گذاشتن در این مسیر الهی است.

وی ادامه داد: روز عید قربان روز عید بندگی و اطاعت است، لذا ۲۲ خرداد روز ولایت ضامن تحقق انقلاب اسلامی، ما در این روز با توجه به چهلم شهدای خدمت و انتخابات تمرکز بر شهدای خدمت و ولایت مداری داریم که به نوعی پیام برای انتخابات است. روز چهارشنبه ولایت و مردم سالاری دینی نامگذاری شده است، تمرکز ما بر شهدای خدمت و مردم داری است. (اسامی روزها در کاغذ هست به همراه توضیح هست) تا آخرین روز قید کردند.

ظریف منش بیان کرد: ما دو شعار را برای امسال پیش بینی کرده‌ایم، نخست امیرالمومنین معیار زندگی الگوی حکمرانی، که این شعار را در عرصه‌های مختلف اجرا کنیم، مسؤولان ما باید بدانند در کشوری که به نام امیرالمؤمنین شکل گرفته فعالیت دارند لذا همه اقدامات آنها باید تابع امیرالمومنین و سیره آن حضرت باشند. مدیران ما از جمله رئیس جمهور آینده ما باید چنین باشند. ما با توجه به قضایای غزه و ظلمی که بر مردم شریف غزه می‌رود شعار کونوا للظالمین خصما و للمظلوم عونا، به عنوان شعار ما در برنامه‌های خارج از کشور است. ما از ائمه جمعه سراسر کشور، صدا و سیما، اهل قلم و صاحب نظران درخواست کردیم که در راستای تبیین شعار امسال این دهه فعالیت داشته باشند.

وی افزود: حماس، حزب الله، انصارالله یمن و وعده صادق ملت ایران نشان داد که با آموزه‌های علوی می‌توان قلعه خیبر آمریکا را در عصر کنونی فتح کرد، شجاعتی که حزب الله لبنان دارد که با همه وجود معادلات تعیین شده از سوی استکبار را بر هم می‌زند نشان از این آموزه‌ها دارد. وعده صادق در برابر آمریکا و دهها کشوری که مقابل ما ایستادند با صلابت استاد و ملت ما بر دهان آمریکا زد و سطح دکترین بازدارندگی خود را ارتقا داد نشان از آموزه‌های علوی است. ما ۱۵۰ عنوان برنامه در یکصد هزار برنامه اجرایی در سراسر کشور و برخی کشورهای خارجی امسال خواهیم داشت.

ظریف منش ادامه داد: همه استان‌ها و شهرستان‌ها، دستگاه‌های اجرایی، هیأت، مراکز فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی به نوعی برنامه دارند، در واقع یک قول و پیمان همه اعضای شرکت کننده در برنامه‌های این دهه هستند. ده‌ها هزار جشن داریم، فعال شدن قریب بر ۳۰ هزار دهیاری، امسال در روستاها و حاشیه شهرها نیز میزبان برگزاری جشن‌های غدیری خواهند بود. ائمه جمعه همه استان‌ها و شهرستان‌ها برنامه‌ریزی برای این ایام دارندجشن‌های خیابانی و ایستگاه‌های صلواتی در خیابانی به خصوص با حضور نوجوانان و جوانان برنامه داریم، گسترش برنامه‌های یک شنبه‌های علوی و فاطمی را به ارمغان دارد. در کاروان‌های خدمت جمعی از مسؤولان دستگاه‌های اجرایی در محل حضور می‌یابند تا مشکلات مردم را حل کنند.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر افزود: طرح جشن‌های خانوادگی برنامه دیگری است که اجرا خواهد شد، این طرح بسیار مؤثری بود تا غدیر را در منازل برگزار کنیم، ستاد آزادی زندانیان با همکاری قوه قضائیه طرحی را محقق کرد تا، تعداد بسیاری از زندانیان غیرعمد و جرایم مالی زیر ۱۰۰ میلیون تومان آزاد شدند. ما علاوه بر روز عید غدیر که برنامه مهمونی غدیر در بیشتر استان‌ها برگزار می‌کنیم. برخی استان‌ها تحت عنوان شاد پیمایی، تحت عنوان سفره اطعام علوی یا مهمانی جشن دارند.

ظریف منش ادامه داد: در تهران با توجه به تجربیات قبلی مسیر گسترش یافته است، زمینه نشاط اجتماعی بیشتر شده است و موکب ها مکان و برنامه‌هایشان مشخص شده است. سهولت بیشتر برای حضور مردم مد نظر قرار گرفته است.

۳۱۳ نقطه تهران متشکل از میادین و مساجد تهران برپایی جشن غدیر خواهند داشت

وی افزود: مساجد تهران و اکثر شهرستان‌ها و استان‌ها علاوه بر برگزاری جشن قرار است که با سخنرانی صاحب نظران دینی و سیاسی نسبت به آموزه‌های امیرالمومنین و شاخصه‌های خدمت که می‌توان برای مدیریت کشور درس گرفت فعال باشند. در تهران و بسیاری از استان‌ها نورافشانی داریم و جشن‌ها را علاوه بر روز عید غدیر در دهه امامت و ولایت گسترش داده‌ایم برای مثال به همت بسیجیان مساجد تهران، ۳۱۳ نقطه تهران متشکل از میادین و مساجد تهران، یکشنبه شب دو شب قبل از عید غدیر، پردیس فرهنگی هنری شامل سرود خوانی و مدح امیرالمومنین برگزار خواهد شد.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر اظهار داشت: در طول دهه امامت و ولایت در نقاط مختلف تهران نیز برنامه داریم از جمله در منطقه ۱۷ تهران یک شب جشن داریم و سفره اطعام در خیابان ابوذر تهران برپا خواهد شد. همچنین ۵ شب در میادین مختلف تهران جشن را برگزار خواهیم کرد. در طول دهه برخی مساجد و مناطق تهران تا یک کیلومتر سفره پیش بینی شده و ۱۱۰ هزار اطعام در مسجد داریم

وی اعلام کرد: تکریم سادات به ویژه سادات شهید داریم. ۱۱۰ خانواده سادات شهید داریم. پویش قرائت قرآن با محور سادات محلات را داریم. فعال شدن سراهای محله را داریم. اطعام روز عید غدیر دهه امامت و ولایت و افطار روز عید غدیر که مستحب است مورد توجه قرار گرفته و پویش هر خانه یک پرچم، هر خانه یک وعده غذا، را برگزار می‌کنیم. یا به نیازمند بدهند یا بزرگ خانواده به نیت این ایام اطعام دهد. امسال پیش بینی می‌کنیم که قریب بر ۲۵ میلیون اطعام می‌شود. قرارگاه محرومیت زدایی بسیج سازندگی و بسیج محرومیت زدایی نیز حدود یک میلیون اطعام به محرومیم استان‌ها، حاشیه نشین ها و کارگران فصلی خواهد داشت.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: ۴۵۰ طرح عمرانی در این ایام افتتاح می‌شود، طرح‌هایی که جنبه‌های محرومیت زدایی دارد. ایجاد اشتغال‌های خانگی و کوچک. مثلاً اوقاف شمیران ده امامزاده دارد. هر شب یک جشن دارد. برای همه امامزادگان و بقاع متبرکه به ویژه امام رضا، حضرت معصومه، جمکران برنامه ویژه تدارک دیه شده اما ضیافت غدیر در اکثر بقاع برگزار خواهد شد.

برگزاری پویش قرائت قرآن با محور سادات محلات

ظریف‌منش در ادامه اظهار کرد: برگزاری پویش قرائت قرآن با محور سادات محلات از دیگر فعالیت‌هایی است که در این ایام اجرا خواهد شد، فعال شدن سراهای محله در این ایام، افطار روز عید غدیر که بسیار سفارش شده و مستحب است، برگزاری پویش هر خانه یک پرچم از دیگر فعالیت‌هایی است که به مناسبت این ایام اجرایی خواهد شد، پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال قریب بر ۲۵ میلیون اطعام ذیل این برنامه‌ها محقق شود.

وی افزود: قرارگاه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی و بسیج محرومیت‌زدایی نیز حدود یک میلیون اطعام برای محرومین استان‌ها، حاشیه‌نشین‌ها و کارگران فصلی دارد، همچنین برخی ارقام جهیزیه از جمله پنج هزار کولر گازی از دیگر اقداماتی است که به مناسبت این ایام به منصه ظهور می‌رسد، ضمن اینکه ۴۵۰ طرح عمرانی نیز در دهه امامت و ولایت افتتاح خواهد شد، طرح‌هایی که جنبه‌های محرومیت‌زدایی دارند مثل آبرسانی به روستاها و مواردی از این دست که مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر در ادامه از برگزاری جشن و مراسم ویژه در امامزادگان و بقاع متبرکه به مناسبت دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: ضیافت غدیر در اکثر بقاع به ویژه در حرم مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و جمکران برگزار می‌شود، ضمن اینکه محافل انس با قرآن، مسابقه خطبه غدیر با ۱۱۰ جایزه، از دیگر فعالیت‌هایی است که به مناسبت این ایام تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر نظیر هلال احمر که در ۱۵ کشور نمایندگی دارد قرار است تا با خدمات خود نام نامی امیرالمومنین را بلند کنند، ضمن اینکه در ۴۰۰ واحد سازمانی تابعه خود نیز برنامه دارد. از سوی دیگر رؤسای سازمان‌های صداوسیما، تأمین اجتماعی، وزیر نیرو، وزیر ارتباطات، فرمانده کل سپاه، عقیدتی سیاسی ارتش، فراجا، کانون‌های مساجد و … هرکدام به مناسبت این ایام برنامه‌ای را بر عهده گرفته‌اند.

ظریف‌منش گفت: همچنین تعدادی همایش را در سطح استان‌ها از جمله هرمزگان برگزار می‌کنیم از جمله نهمین همایش ولایت‌محور امت اسلامی که با حضور جمعی از علمای شیعه و اهل سنت برگزار شده و طی آن پیرامون سیره و شخصیت حضرت امیر (ع) صحبت می‌کنند، از سوی دیگر در هرمزگان نیز گردهمایی سادات اهل سنت را خواهیم داشت و اولین همایش حقوق و وظایف متقابل مردم و حاکمیت از منظر امیرالمومنین (ع) را برگزار می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر تصریح کرد: امسال چندین جشنواره شعر با گویش اقوام ایرانی را داریم، از جمله در گیلان جشنواره شعر با گویش گیلکی، در مازندران جشنواره شعر مازنی، در لرستان جشنواره شعر لری، در کرمانشاه جشنواره شعر کُردی، در آذربایجان شرقی نیز سومین همایش حکمرانی مطلوب از منظر امیرالمومنین (ع) را خواهیم داشت.

وی در ادامه به ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت غدیر و دهه امامت و ولایت در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه، جامعه المصطفی (ص) العالمیه، مجمع جهانی اهل بیت (ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هرکدام برنامه دارند از جمله سازمان فرهنگ در ۸۰ نمایندگی خود، مجمع جهانی اهل بیت در ۶۰ نمایندگی، برنامه دارند.

ظریف منش در پایان گفت: برترین مسجد، فعال‌ترین پایگاه بسیج، فعال‌ترین خبرنگار و گزارشگر پیرامون غدیر در این ایام نیز شناسایی و معرفی و تقدیر خواهند شد. ۳ میلیارد کمک‌ها است. نزدیک ۲۰ سازمان و بلکه بیشتر درگیر هستند. برای برنامه‌های روز مباهله، امسال تقریباً همزمان با انتخابات و اعلام نتایج هست، اما برای مباهله در ۳۰ استان اعلام کردیم اما ۲۰ استان همایش تبیینی مباهله داریم در بساری از شهرستان‌ها در مساجد و منابر در مورد مباهله صحبت می‌شود. کتاب شعر مباهله رونمایی می‌شود، جشنواره فرهنگی هنری مباهله را اعلام کردیم که البته تمدید می‌شود تا فعالان انیمیشن، شعر و نقاشی فعالیت داشته باشند.

کد خبر 6139008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha