۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۱

آجیلی با مهر مطرح کرد؛

ویزای توریستی و گردشگری برای سفر ایرانیان به تونس لغو شد

ویزای توریستی و گردشگری برای سفر ایرانیان به تونس لغو شد

رایزن فرهنگی ایران در تونس گفت ویزای توریستی و گردشگری، برای تمام ایرانیان لغو و از این پس تشریفاتی برای سفر به تونس نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، کشور تونس در راستای تحکیم روابط با ایران و کمک به رونق صنعت گردشگری دو کشور، روادید گردشگری را برای ایرانیان دارای پاسپورت عادی لغو کرد تا بدین ترتیب، شهروندان ایرانی بتوانند تنها با تهیه بلیت رفت و برگشت هواپیما و رزرو هتل، در هر بازه ۱۸۰ روزه به مدت ۱۵ روز در تونس اقامت داشته باشند. این تصمیم به دنبال اقدام کشورمان در جهت لغو یک طرفه ویزای ایران برای شهروندان ۲۸ کشور از جمله تونس صورت گرفته است و از روز شنبه ۲۶ خرداد اجرایی شده است.

از دیدار رهبری با رئیس جمهور تونس تا اتخاذ یک تصمیم مهم

هادی آجیلی رایزن فرهنگی ایران در تونس درباره اهداف اصلی دولت تونس از لغو ویزا برای گردشگران ایرانی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: سال گذشته هیأت دولت ایران لغو روادید یک طرفه با ۲۸ کشور را در دستور کارقرار داد و در ادامه این تصمیم، سفارت جمهوری اسلامی در تونس، تلاش کرد این اتفاق به صورت یک عمل متقابل انجام بگیرد.

در این راستا طی ملاقاتی که با قیس سعید رئیس جمهور این کشور با حضور سفیر ایران و بنده انجام گرفت، رئیس جمهور تونس از این پیشنهاد استقبال کرد و در ادامه ملاقات‌های بعدی سفارت کشورمان با طرف‌های تونسی، این موضوع یادآوری شد و تاکید بر این بود این عمل متقابل در جهت روابط خوب دو کشور خواهد بود. اما نقطه عطفی که موجب تحکیم و اعلام این تصمیم نهایی شد، سفر تاریخی رئیس جمهور تونس به ایران بود. چندی پیش، ایشان برای ادای احترام و عرض تسلیت شهادت آقای رئیسی و وزیر امورخارجه و همراهانش به کشورمان سفر کردند و دیداری با رهبر معظم انقلاب داشتند که در واقع یک سفر تاریخی محسوب می‌شود. چرا که از بعد از انقلاب اسلامی تا به امروز این اولین سفر یک مقام عالی رتبه در تونس در سطح ریاست جمهوری است.

وی افزود: دیدار قیس سعید با رهبر معظم انقلاب، بازتاب بسیار گسترده ای در کشور تونس داشت و این سفر و دیدار را راهبردی و نقطه عطفی تاریخی برمی شماریم. در ادامه این سفر، رئیس جمهور تونس، دستوراتی را در جهت بهبود و گسترش روابط با ایران مطرح کرد که از جمله موضوع لغو روادید بود. بر این اساس طی اطلاعیه که توسط وزارت امور خارجه تونس منتشر شده، ویزای توریستی و گردشگری، برای تمام ایرانیان لغو و از این پس تشریفاتی برای سفر به تونس نخواهد بود.

شرایط اجرایی لغو روادید

رایزن فرهنگی ایران در تونس در ادامه سخنان خود گفت: این شرایط تنها منوط به ویزای گردشگری است و شامل ویزای مطبوعاتی یا ویزای تجاری نمی‌شود. طبق اعلام وزارت امورخارجه تونس، لغو روادید تا پایان سال ۲۰۲۴ پیش بینی شده است اما این امیدواری وجود دارد این تصمیم تمدید شود. عمدتاً هدف این توافق، موضوع گردشگری است. چنانچه دولت ایران هم با همین هدف با ۲۸ کشور دنیا لغو روادید یک طرفه را اعلام کرده است.

آجیلی گفت: این تصمیم حدود ۵ ماه قبل از سوی ایران اجرایی شده است. یعنی کشور ما زودتر از تونس این اقدام را انجام داده و ویزای گردشگری به مدت ۱۵ روز برای گردشگران تونس در ایران لغو شده است. البته ویزای های مطبوعاتی و تجاری به قوت خود باقی است. این اتفاق علاوه بر ایجاد یک فرصت خوب برای گردشگران، در خصوص فعالیت‌های فرهنگی هم تأثیر گذاراست. به این دلیل که پیش از این گروه‌های هنری همچون تئاتر و موسیقی و حتی اساتید دانشگاه، در سفر به کشور تونس، با مشکلاتی چون دریافت ویزا مواجهه بودند و این موضوع سبب می‌شد یک پروسه زمانی بسیار سختی را برای دریافت ویزا طی کنند.

وی در پایان گفت: نکته قابل توجه اینکه، این گروه‌های هنری حتی تا لحظه آخر در سرگمی دریافت ویزا بودند. به این دلیل که معمولاً سفارت تونس تا روز آخر، مشخص نمی‌کرد ویزا صادر می‌شود یا خیر! بر این اساس با تلاش بسیار این مساله مرتفع شد و از این پس گروه‌های هنری یا اساتید دانشگاهی با آرامش بهتر و بدون دغدغه به این کشور سفر خواهند داشت.

کد خبر 6139099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha