۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۵

افزایش ۴۱ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان

افزایش ۴۱ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان

میزان صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در ۲ ماه نخست سال جاری ۳۵۰ میلیون دلار است که این عدد حکایت از افزایش ۴۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین روستایی، افغانستان را ششمین مقصد صادراتی ایران معرفی کرد و گفت: افغانستان یکی کشورهای هدف صادراتی، با بالاترین تراز تجاری مثبت با ایران است. میزان صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در ۲ ماه نخست سال جاری ۳۵۰ میلیون دلار است که این عدد حکایت از افزایش ۴۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، تصریح کرد: ارزش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۰۲ میلیون دلار و در وزن نیز ۱۸۱ هزار تن افزایش را تجربه کرد که در مجموع ارزش صادرات غیر نفتی ایران به افغانستان در ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۳ به رقم ۳۵۰ میلیون دلار و به لحاظ وزنی به ۷۹۵ هزار تن رسید که این میزان، در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۲۹ درصد در وزن افزایش یافته است.

به گفته وی؛ مهمترین اقلام صادراتی به افغانستان عبارتند از: روغن‌های سبک، فرآورده‌ای نفتی، گازهای نفتی، شمش، آهن، فولاد، کامپاند، پلی اتیلن، هیدروکربورهای سبک و سنگین، مواد غذایی، اوره، گوجه فرنگی، سیب درختی، سیمان، انواع پلی اتیلن، سیب‌زمینی، میوه‌جات و سبزیجات، پرتقال و شیرخشک.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان میزان واردات ایران از افغانستان را در ۲ ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رقم بیش از ۷ میلیون دلار رسید. محصول ذرت دامی با ۳.۳ میلیون دلار افزایش، جو با ۸.۱ میلیون دلار افزایش، روغن جانشین کره کاکائو با یک میلیون دلار افزایش، اسپند با ۳۲۱ هزار دلار افزایش، بادام زمینی با ۲۵۵ هزار دلار افزایش و سرب تصفیه نشده با ۲۱۱ هزار دلار افزایش از مهمترین اقلام مؤثر در افزایش واردات از افغانستان بوده‌اند.

بنا به اظهارات روستایی؛ ذرت دامی، جو، روغن جانشین کره کاکائو، سایر نباتات مورد استفاده در صنعت عطر سازی، اسپند، بادام زمینی با غلاف، سرب تصفیه نشده، میوه‌های خشک، فلفل، مویز و انواع حبوبات از مهمترین اقلام وارداتی از افغانستان است.

وی گفت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی به افغانستان در ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۳ بیش از ۴۴۰ دلار بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۴۰۲ (۴۰۵ دلار)، بیش از ۳۵ دلار در هر تن افزایش را تجربه کرده است که حاکی از صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتر به افغانستان در دوره مورد بررسی است.

کد خبر 6139136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha