۲۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۰۳

در برنامه میزگرد فرهنگی؛

زاکانی: فرهنگ تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است

زاکانی: فرهنگ تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: زمینه‌ای فراهم می‌کنیم تا مردم با انتخاب یک هیات منصفانه و معتمدین از خودشان، از مسئولان بازخواست کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی رضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد فرهنگی گفت: ما در انقلاب اسلامی تغییر نظام سیاسی کشور را داشتیم اما تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ اجتماع و اقتصاد رخ نداد و در حوزه سیاسی عمق بخشی نکردیم. تا پای صندوق مردم هستند و بعد از آن سالاری مردم گم شده است و باید به مردم برگردد و در حوزه فرهنگ و اجتماع اقتصاد مردم سالار و محور قرار گیرد.

وی افزود: نکته اساسی این است که نظامات ما مطابق با نظامات رقیب نیست. در غرب به عنوان بزرگترین نظام مقابل ما نظام اقتصادی ایده محوری است و همه در مجموعه اقتصاد تعریف می‌شود. اما در نگاه انقلاب اسلامی ایده مرکزی فرهنگ است و همه چیز بر مبنای فرهنگ سنجیده می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: لذا از این جهت فرهنگ اولویت قطعی است. گرچه امروز اقتصاد فوریت قطعی ما است. فرهنگ تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است.

وی افزود: وزارتخانه آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت خواهد بود و وزیر آموزش و پرورش قوی‌ترین عنصر کابینه خواهد بود. همچنین آموزش عالی و حوزه و تمام مجموعه‌هایی که در این خصوص هستند.

زاکانی گفت: لذا موضوع را از حوزه اجتماع شروع می‌کنیم در حوزه اجتماع شعار انقلاب اسلامی آزادی استقلال جمهوری اسلامی است. در کلان که جمهوری اسلامی باید متکفل آزادی و استقلال باشد و در کنار آن عدالت معنویت و پیشرفت به جامعه عرضه کند.

وی افزود: در حوزه آزادی که هم در اصل ۳و۹ تکلیف دولت را معلوم کرده است. در اصل ۸ امر معروف و نهی از منکر است. به اعتقاد بنده مهم‌ترین بخش اصل منکر نظارت مردم به مسئولان و آزادی بازخواست کردن آنها است که مورد غفلت قرار گرفته است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: قومیت‌های ما مثل دسته گلی هستند که در یک بوستان گل یک طراوت به جامعه ما دادند و نقطه قوت جامعه ما هستند. مذاهب و ادیان در جامعه ما حق دارند لذا در قانون اساسی به صراحت در اصل ۱۲ نسبت به مذاهب دین رسمی و مذهب رسمی را اعلام کرده است، مذاهب دیگر را بیان کرده است و گفته است آنها علاوه بر اینکه در حوزه شخصی کاملاً مختار هستند. در حوزه احکام قضایی نیز در همین خصوص باید با آنها توجه شود. حتی اگر جایی غلبه دارند مولفه‌های مدیریت محلی را می‌توانند به دست گیرد.

وی افزود: خانواده مولد می‌تواند نقشش متفاوت از نقش خانواده منفعل باشد. خانواده مولد می‌تواند در ابعاد مختلف فرزندان صالح و سرنوشت ساز برای آینده داشته باشد. مدار خانه هم همسر است و هم مادر است و هم یک فعال اجتماعی است.

زاکانی گفت: خانواده و دوستدار خانواده بودن و امکان گذاشتن برای اینکه یک کنشگری باشد یک اصل اساسی است که در دولت خدمت به پیگیری خواهیم کرد. نکته بد ناظر به زنان و دختران است که ایجاد یک اتمسفر درست و یک فضای درست برای حضور و فعالیت و کنشگری آنها است.

وی افزود: در خصوص زنان سرپرست خانوار تکالیف وظایفی داریم که در کارکردهای خودمان دنبال کردیم. همچنین راجع به ازدواج و قانون جمعیت و هم افزایی نقش خانواده و فعالیت‌های اجتماعی موظف هستیم.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد ما خانواده را محور در جامعه و مهم‌ترین سلول فعال جامعه می‌دانیم. خانواده نباید دغدغه داشته باشد اصل ۲۹ می‌گوید معیشت و تامین اجتماعی به عهده دولت است. در خصوص اینترنت و فضای مجازی این را یک موهبت می‌دانم.

زاکانی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه در خصوص فعالیت حجاب‌بان‌ها و شفافیت در شهرداری تهران گفت: نکاتی که بیان کردید از حوزه درستی وارد شدید اما راجع به حجاب با آنها اشتباه کردید ما حجاب بان نداریم؛ آنچه که در رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند غلط است.

وی افزود: در مورد سامانه شفافیت شروع کار ما ۵۵ حکم قانونی بود که باید شفاف می‌کردیم. الان فقط ۳ حکم قانون مانده است که شفاف نشده است. لذا من از شفافیت استقبال می‌کنم. در مورد حجاب بان این حرف نادرستی است عده‌ای در حق ما ظلم کردند همانطور که راجع به قطع درخت ظلم کردند.

زاکانی گفت: ما حجاب بانی نداریم. در مترو دو دسته نگهبان هستند. یک دسته نگهبان امنیتی هستند که عضو شهرداری نیستند و منتسب به فاتب هستند و دسته دوم نگهبانانی هستند که یگان انتظامات مترو هستند. لباس فرم دارند و کاملاً مشخص است. وظیفه آنها این است که نظم و انضباط مترو را تامین کنند و اجازه ندهند یک جایی که آقایان به واگن خانم‌ها می‌روند مانع آن می‌شوند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کنار این یک سری فعالیت‌های مردمی صورت می‌گیرد که در آن فعالیت‌های مردمی مبتنی بر همان قاعده امر معروف و نهی از منکر است و به هیچ وجه زیر مجموعه ما نیست و مردم هستند.
وی افزود: اما برخی از عناصر بودند برای خود وجوهی را شکل داده بودند. لباس‌های خاص داشتند آرم روی سینه داشتند. وقتی من عکس آنها را دیدم گفتم حق ندارند وارد مترو شوند. موضع آنها نیز در میدان انقلاب بود و این عکس را منتشر کردند و گفتم حق ندارند وارد مترو شوند.

زاکانی گفت: مدارس دولتی باید مانند دانشگاه‌های دولتی مورد اقبال خانواده‌ها قرار بگیرد. رکن مهم در مدارس معلم است، معلم منزلت، معیشت و جایگاه خود را می‌خواهد. معلم نقش اساسی و تحول‌آفرین دارد که باید نسبت به آموزش و ابعاد او تحول را دنبال کرد و میدان را باید به نخبگان داد تا محور تحولات کشور شوند.

وی اضافه کرد: فضای مجازی و اینترنت یک موهبت و گردشگری برای کشور یک رکن است. در سفری که به چین رفتیم تفاهم‌نامه‌ای نوشتیم که بتوانیم سالانه یک میلیون گردشگر چینی برای تهران و از تهران به سایر نقاط کشور داشته باشیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درخصوص هنر نیز عنوان کرد: هنر بهترین امکان برای انتقال و ماندگاری پیام است و به بهترین نحو می‌توان از آن استفاده کرد.

زاکانی ادامه داد: به واسطه سبقه خودم از سال ۶۸ تا ۸۲ در جریان جنبش دانشجویی نقش داشتم و معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم. اساس اشکال موجود، عدم شناخت است و نمی‌دانیم چه پتانسیل بزرگی در جوانان وجود دارد مسئولان اول باید به جوانان اعتقاد و بعد اعتماد پیدا کنند.

وی افزود: اگر جایی بناست مسئولیت و کاری داده شود، نه دچار افراط شوند و نه دچار تفریط. افراط و تفریط هر دو بد است یعنی اگر کسی به عنوان جوانگرایی بیاید و دنبال کند و پیرامون خودش یک شخص خامی را در جایی قرار بگمارد هم خود آن جوان، هم جوانگرایی و هم آن مکان را خراب کرده است. این موضوع نیازمند این است که مسئولان ما تربیت شوند و بتوانند از این ظرفیت بزرگ استفاده کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ما سعی کردیم در همین نشست دو فرهیخته را بیاوریم که از بطن جوانان هستند و  کسانی که می‌توانند در حوزه جوانان به بهترین نحو این مسیر را بروند. می‌توان هم در مسیر رشد در مدارس و دانشگاه‌ها امکانی برای رشد را تربیت بدهند، و بعد مسئولان هم باید امکان انتقال به سطوح بالاتر را برای این‌ها فراهم کنند.

کد خبر 6139433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حمید ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      0 0
      منظور از عدالت آموزشی آمورش با کیفیت است که تمامی دانش آموزان با آن آموزش خود را از فقر برهانند اینه وظیفه آموز پرورش نه تیز هوشان و...
    • معلم IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      0 0
      منظور از عدالت آموزشی آمورش با کیفیت همراه با حفظ کرامتشون هست که تمامی دانش آموزان از ضعیف تا قوی با آن آموزش بتوانند خود را از فقر برهانند اینه وظیفه آموزش پرورش در دنیا و رعایت عدالت آموزشی. نه تیز هوشان والمپیاد و ....اینه وظیفه اصلی دولت