۲۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۱

نفت جهانی کاهشی شد؛ برنت به ۸۲ دلار و ۳۵ سنت رسید

نفت جهانی کاهشی شد؛ برنت به ۸۲ دلار و ۳۵ سنت رسید

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۷ سنت معادل ۰.۳۳ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۳۵ سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت آسیا امروز دوشنبه کاهش یافته است. ضعف تقاضای مصرف‌کننده در آمریکا و افزایش تولید نفت خام چین در ماه مه به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت دنیا از عوامل پایین آمدن قیمت نفت بوده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۷ سنت معادل ۰.۳۳ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۳۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۶ سنت معادل ۰.۳۳ درصد کاهش ۷۸ دلار و ۱۹ سنت معامله می‌شود.

این کاهش قیمت زمانی اتفاق افتاد که نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش خوش‌بینی مصرف‌کنندگان آمریکایی نسبت به شرایط اقتصاد تا پایین‌ترین سطح طی ۷ ماه گذشته بود. خانواده‌های آمریکایی نگران شرایط مالی فردی و تورم هستند اما هر دوی این شاخص‌های نفتی حدود ۴ درصد در هفته گذشته افزایش قیمت داشتند که بیشترین افزایش قیمت هفتگی از نظر درصد از ماه آوریل بود و نشانه تقاضای بالا برای سوخت است.

تحلیلگران عقیده دارند پیش‌بینی اوپک پلاس و آژانس بین‌المللی انرژی در مورد تقاضای بالا برای نفت در سال جاری میلادی قیمت آن را در هفته گذشته افزایش داد و در این بین، اطلاعات اداره آمار چین نشان می‌دهد تولید نفت خام این کشور در ماه مه ۰.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۱۸.۱۵ میلیون تن رسیده است.

چین از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا ۸۹.۱ میلیون تن نفت تولید کرده که ۱.۸ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. پالایش نفت خام چین ۱.۸ در ماه مه به سال گذشته کاهش یافته و به ۶۰.۵۲ میلیون تن رسیده است. پالایش نفت چین از ابتدای سال تا حالا به ۳۰۱.۷۷ میلیون تن می‌رسد یعنی ۰.۳ درصد بیشتر از سال گذشته.

تولید صنعتی در چین در ماه مه پایین‌تر از حد انتظار بوده و ضعف بخش مسکن ادامه دارد. بدین ترتیب پکن تحت فشار شدیدی برای تقویت رشد اقتصاد قرار گرفته است.

از نظر ژئوپلیتیکی، نگرانی در مورد گسترش جنگ در خاورمیانه افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی اعلام کرد تشدید آتش از سوی لبنان به سرزمین‌های اشغالی باعث تشدید جدی جنگ می‌شود.

بازارها در قطب‌های تجاری سنگاپور و برخی دیگر از کشورهای منطقه در روز دوشنبه به خاطر تعطیلات عمومی بسته هستند.

کد خبر 6139837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha