۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۱

سندی برای تحول/ ۲۸

یک سند بالادستی و سبد رای دو میلیونی

یک سند بالادستی و سبد رای دو میلیونی

هر داوطلبی که برنامه‌های مشخص داشته و از دادن وعده‌های دروغین پرهیز کند؛ هر داوطلبی که برای اجرای دقیق سند تحول، برنامه‌های راهبردی و گام به گام مشخص کرده باشد برای ریاست جمهوری مناسب است.

به گزارش خبرنگار مهر، کمتر از ده روز دیگر تا انتخاب نهمین رئیس جمهور ایران باقی مانده است.

در روزهای گذشته و روزهای پیش رو تا موعد انتخابات، هر یک از داوطلبان ریاست جمهوری و هوادارانشان، از برنامه‌ها اهداف خود در موضوعات مختلف خواهند گفت و برنامه‌های رقبای خود را نقد خواهند کرد.

یکی از موضوعات کلان در سیاست‌گذاری و اجرای دولت، نظام تعلیم و تربیت است. وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد فعال در نظام تعلیم و تربیت، بزرگترین وزارت خانه دولت است و بیشترین کارمندان دولت هم از کارکنان این وزارت خانه هستند. در کنار این وزارت خانه نهادهای دیگری نیز در تعلیم و تربیت، آموزش‌ها و تبلیغات اثرگذار هستند.

به همین منظور نظرات داوطلبان ریاست جمهوری و اهداف ترسیمی هر یک از آنان، نشان دهنده رویکرد آنان نسبت به مسائل کلان و حتی مسائل خرد تعلیم و تربیتی خواهد بود.

اگر چه سند مهم و بالادستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مسیر و اهداف را روشن کرده است؛ نوع نگاه هر یک از داوطلبان به سند نشان می‌دهد در آینده هر یک از داوطلبان بیشتر دغدغه اجرای کدام بخش از سند را دارند؛ آیا خود را موظف به اجرای سند می‌دانند یا اینکه تلاش می‌کنند برنامه‌های شخصی و جناحی خود را به عنوان برنامه ذیل سند به مردم و فرهنگیان معرفی کنند.

جامعه معلمان و بازنشستگان فرهنگی یک سبد رأی دو میلیون نفری است

سعید زعیمی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با مهر در خصوص برنامه‌های داوطلبان ریاست جمهوری در خصوص نهاد تعلیم و تربیت گفت: یکی از موضوعات مهم این است که تعداد قابل توجه معلمان کشور همواره یک سبد مهم رأی برای کاندیدهای انتخابات بوده است.

جامعه معلمان و بازنشستگان فرهنگی به عنوان یک جامعه دو میلیون نفری دارای شبکه‌ای از دانش آموزان و آشنایان و بستگان هستند. جامعه فرهنگیان در منطقه و جامعه خود عمدتاً افرادی دارای اعتبار و صاحب سخن هستند و به همین جهت هم به شدت مورد استقبال داوطلبان ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی بودند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در انتخابات بسیاری از داوطلبان وعده‌های نادرست و یا امیدهای واهی می‌دهند؛ گفت: وعده‌هایی همچون افزایش بدون ضابطه حقوق، جذب و استخدام زیاد، رتبه‌بندی با شرایط خاص یا بالا بردن غیرمعمول امور رفاهی از جمله وعده‌هایی بوده که به به شدت جامعه فرهنگیان را تحت تأثیر خود قرار داده است.

یک سند بالادستی و سبد رای دو میلیونی

داوطلبان وعده‌هایی ندهند که نتوانند آنها را محقق کنند

زعیمی با اشاره به اینکه اصلح کسی است که بنا بر فرموده مقام معظم رهبری صادق باشد؛ گفت: داوطلبان وعده‌هایی ندهند که نتوانند آنها را محقق کنند. گاهی حتی نامزدها صحبت‌هایی می‌کنند که خلاف آئین‌نامه‌ها و یا حتی اصول قانون اساسی است. داوطلبان قبل از اینکه در خصوص موضوعات رفاهی یا حقوق یا رتبه بندی صحبت کرده و از بیان کمبودها برای رأی آوردن خود سوءاستفاده کنند؛ باید به موضوعات کلان نظام تعلیم و تربیت اشاره کند و فرهنگیان هم باید نسبت خود را با مسائل کلان آموزش و پرورش و دیدگاه‌های نامزدها مشخص کنند.

رئیس جمهور باید نسبت خود را با سند تحول و با مدرسه محوری مشخص کند. هر یک از کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری باید نظر خود را درباره خصوصی‌سازی آموزش و آموزش همگانی اعلام کند.

وی با بیان اینکه هر داوطلب باید بگوید چگونه می‌خواهد به مسائل کلان آموزش و پرورش بپردازد؛ گفت: مسائل مربوط به جایگاه و هویت معلم نباید فراموش شود؛ باید داوطلبان ریاست جمهوری در مورد این مسئله صحبت کنند که چگونه می‌خواهند جایگاه معلمان را به جایگاه واقعی آنها برسانند. جایگاهی که امروزه به دلیل جذب نیروهای بی‌کیفیت، پرداختی‌های بسیار کم و با پایین آوردن سطح توانمندسازی معلمان جایگاه معلمان و فرهنگیان کاهش یافته است.

زعیمی با طرح این سوال که داوطلبان چگونه می‌خواهند هویت معلمان را به آنها برگردانند؛ گفت: مهم این است که جایگاه آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه دولت چگونه تقویت خواهد شد. رئیس جمهور باید نسبت خود را با سند تحول و با مدرسه محوری مشخص کند. هر یک از کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری باید نظر خود را درباره خصوصی‌سازی آموزش و آموزش همگانی اعلام کند.

در حقیقت آنچه که کارشناسان و حتی مردم از داوطلبان ریاست جمهوری می‌خواهند این است که آنان باید در خصوص مسائل کلان تعلیم و تربیت و نظام آموزشی برنامه‌های دقیقی داشته باشند.

هر داوطلبی که برنامه‌های مشخص داشته و از دادن وعده‌های دروغین پرهیز کند؛ هر داوطلبی که برای اجرای دقیق سند تحول، برنامه‌های راهبردی و گام به گام مشخص کرده باشد برای ریاست جمهوری مناسب است. اینکه ما کسی را به سمت ریاست جمهوری برسانیم که هیچ قصدی برای اجرای اسناد بالادستی نداشته باشد؛ صرفاً یک راه بیهوده و باطل را مجدداً پیموده‌ایم.

بی ثباتی در بدنه مدیران آموزش و پرورش از مهم‌ترین چالش‌های نظام آموزشی است

محمد قائدی معاونت سیاست ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با مهر گفت: ایجاد بی ثباتی در بزرگ‌ترین دستگاه کشور با دارا بودن ۱۷ میلیون دانش آموز و یک میلیون کارمند از بزرگ‌ترین ضربه‌ها به آموزش و پرورش است. نتایج تغییرات سریع مدیریتی چه در صف و چه در ستاد آموزش و پرورش بر معلمان و دانش آموزان و به طور کل آینده کشور خواهد بود که قرار است به وسیله آموزش و پرورش رقم بخورد.

وی با بیان اینکه خلأ برنامه حاصل از شناخت دقیق و بی ثباتی مدیریتی از چالش‌های یک دهه گذشته آموزش و پرورش بوده است؛ گفت: شاید بتوان یکی از دلایل عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش را تغییر دولت‌ها و سیاست گذاران در زمان‌های مختلف دانست، بدون شک پس از انتخابات ریاست جمهوری آموزش و پرورش از اتفاقات گذشته دور نخواهد بود. فهم صحیح از انتخاب وزیر و رویکرد هر دولت به آموزش و پرورش از نکات مهمی است که به آن بایستی توجه داشت.

قائدی گفت: داوطلبان ریاست جمهوری آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان را نباید دستگاهی مصرف کننده بدانند؛ بلکه باید بتوانند با عملکرد خود جایگاه ویژه ای را برای آموزش و پرورش در نظر بگیرند.

وی‬ با اشاره‬ به اقدامات‬ دولت‬ رئیسی‬ در‬ مورد‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ گفت: ‬ اتفاقاتی مانند برگزاری کنکور، ‬ تاثیر‬ سابقه‬ تحصیلی‬، پذیرش‬ در‬ دانشگاه فرهنگیان و تخصصی شدن فرآیند مصاحبه و ارزیابی ورود به عرصه معلمی در دولت شهید رئیسی رقم خورد که هر یک ریل گذاری جدید و مهمی را برای آموزش و پرورش به همراه خواهد داشت. ما باید ببینیم هر یک از داوطلبان در خصوص موضوعات تعلیم و تربیت چه مسیری را مدنظر دارند.

واقعیت این است که کارشناسان و حتی مردم از داوطلبان چهاردهمین دوره ریاست جمهوری می‌خواهند فهم خود را نسبت به نظام تعلیم و تربیت منتشر کنند تا مورد بررسی نخبگان آموزش و پرورش به ویژه نخبگان دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد.

نکاتی از قبیل توجه به سند تحول و نقشه راه، دانشگاه فرهنگیان، بودجه ریزی آموزش و پرورش و عدالت آموزشی از نکات مهمی است که داوطلبان باید توجه کافی به آن داشته باشند و مشخصاً اعلام کنند کدام یک از بخش‌های سند تحول را در اولویت کاری خود قرار خواهند داد و قرار است آموزش و پرورش را در چه مسیری به پیش ببرند.

خبرگزاری مهر تلاش می‌کند در روزهای آینده به برنامه‌های هر یک از داوطلبان در خصوص نهاد تعلیم و تربیت بپردازد.

کد خبر 6140041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha