۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۱

جمالی در نشست خبری عنوان کرد؛

میزان ذخایر خون در ایران/ اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه

میزان ذخایر خون در ایران/ اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، به تشریح برنامه ها و سیاست های سازمان انتقال خون در راستای توجه به جایگاه اهداکنندگان خون در کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی جمالی، روز سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ در نشست خبری که در سالن کنفرانس وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار واحد خون اهدا شد و تمامی درخواست‌های بیمارستانی تأمین گردید.

وی با عنوان این مطلب که سازمان انتقال خون ایران واجد بالاترین شاخص‌های جهانی اهدای خون است، افزود: در بسیاری از شاخص‌ها، کشور برتر منطقه هستیم و نیز از پیشگامان اهدای صد درصد داوطلبانه در دنیا به شمار می‌رویم.

جمالی تاکید کرد: تمامی این موفقیت‌ها را مرهون و مدیون ایثار و از خودگذشتگی اهداکنندگان خون در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه نیاز شبکه درمان به خون را ۱۰۰ درصد پاسخگو هستیم، افزود: میزان ذخایر خون در کشور به طور میانگین به ۸ روز رسیده و گاهی اوقات این میزان به ۱۵ روز می‌رسد، در حالی که میزان ذخیره خون حدود ۴.۵ روز بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه با بیان اینکه استفاده از کیسه‌های خون فیلتردار از دیگر اقدامات انجام شده به حساب می‌آید، گفت: سال گذشته، میزان استفاده از کیسه خون‌های فیلتردار به ۷۰ درصد رسید؛ در حالی که این میزان حدود ۲۵ درصد بود. در نظر داریم میزان کیسه‌های خون فیلتردار را در سال جاری به ۸۰ درصد افزایش دهیم. همچنین در نظر داریم میزان کیسه‌های خون فیلتردار را طی یک برنامه دو ساله به ۱۰۰ برسانیم. افزایش کیسه‌های خون فیلتردار از میزان مرگ و میر جراحی‌های سنگین جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه بحث خون یک موضوع پدافند غیرعامل به حساب می‌آید، افزود: ذخایر خون، یک موضوع استراتژیک است و به همین دلیل حائز اهمیت قلمداد می‌شود. هنگامی که مسئولیت سازمان انتقال خون را برعهده گرفتم، میزان ذخیره کیسه‌های خون حدود ۳ هفته بود اما میزان ذخایر فعلی کیسه‌های خون شش ماه است.

جمالی با بیان اینکه ساخت مراکز فرآوری در دستور کار قرار دارد، افزود: به دلیل اینکه نسبت به ذخایر خون اطمینان خاطر داشته باشیم ایجاد مراکز فرآوری را در دستور کار قرار داده‌ایم. یک مرکز فرآوری در شهر پرند در حال احداث است و هدف از ایجاد مرکز فرآوری جلوگیری از ایجاد شرایط بحرانی است.

وی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از پلاسمای خون گفت: میزان بهره‌مندی از پلاسمای خون را در سال گذشته به ۲۶۲ هزار لیتر رساندیم؛ در حالی که این میزان معادل ۱۸۰ هزار لیتر بود. در نظر داریم این میزان را در سال جاری به ۳۵۰ هزار لیتر برسانیم. بهره‌مندی از پلاسمای خون حائز اهمیت است؛ چرا که به دارو تبدیل می‌شود.

کد خبر 6140318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha