۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۱

اسماعیلی با مهر مطرح کرد؛

برگزاری جشن غدیر حرکتی برای بازسازی وحدت اسلامی است

برگزاری جشن غدیر حرکتی برای بازسازی وحدت اسلامی است

رضا اسماعیلی می‌گوید برگزاری جشن غدیر اقدامی شایسته است و حرکت در مسیر بلوغ معنوی جامعه اسلامی و ترمیم و بازسازی «وحدت اسلامی» از برکات این همایش با شکوه معنوی است.

رضا اسماعیلی شاعر و نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اهیمت عید غدیر و لزوم وحدت اسلامی گفت: عید غدیر خم که در روایات و احادیث اسلامی از آن به عنوان «عیدالله الاکبر» یا «اشرف الاعیاد» نام برده شده است، از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی به خصوص در نزد شیعیان است.

وی افزود: شیعیان بر طبق یک سنت دیرینه، عید غدیر خم را در مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی همانند عید فطر، عید قربان و دیگر اعیاد مسلمانان جشن می‌گیرند و اجتماعات بزرگی برگزار می‌کنند. گرامیداشت و بزرگداشت عید غدیر، بزرگداشت و تکریم «فضیلت» و «حقیقت» است. علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در بیان جایگاه رفیع غدیر گفته است: «غدیر آغاز خروج جامعه انسانی از تاریکی جهل و تیرگی و جهالت عملی و ورود به فضای روشن دانش و صحنه منوّر بینشی است که همان هدف اصیل بعثت رسول مکرم اسلام است.»جایگاه با شکوه و رفیعی که غدیر در فرهنگ دینی ما دارد، همواره ذهن و زبان شاعران و ادیبان را به خود معطوف کرده و این واقعه تمدن ساز در طول تاریخ دستمایه خلق و آفرینش آثار فاخر ادبی گردیده است.

وی افزود: به رغم اهمیت و جایگاه سترگی که عید غدیر در فرهنگ دینی ما دارد، متأسفانه ما هنوز نتوانسته ایم از این واقعه فرهنگ ساز و تمدن آفرین به طرز شایسته و بایسته در جهت تقویت انسجام اجتماعی و هم افزایی دینی بهره ببریم. از این منظر، ما باید از این فرصت تاریخی – برگزاری جشن غدیر - برای به فعلیت درآوردن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های معنوی و مغفول مانده دین و تحقق آرمان «وحدت اسلامی»، تألیف قلوب، همدلی و همزبانی و «تقریب مذاهب» استفاده کنیم. چنان که علامه اقبال لاهوری که از بزرگ پرچمداران وحدت اسلامی و «بازگشت به خویشتن» در جهان اسلام است، در شعری با تاکید بر این دقیقه گفته است:

قوم را اندیشه‌ها باید یکی
در ضمیرش مدعا باید یکی
اهل حق را حجت و دعوا یکی است
خیمه‌های ما جدا دل‌ها یکی
جوهر ما با مقامی بسته نیست
باده تندش به جامی بسته نیست
هندی و چینی سفال جام ماست
رومی و شامی گل اندام ماست
قلب ما از هند و روم و شام نیست
مرز و بوم ما به جز اسلام نیست

این شاعر آئینی گفت: رسالت امروز ما معرفی عید غدیر به عنوان یک مناسبت «فرامذهبی» و «فرادینی» است. معرفی این واقعه بزرگ صرفاً به عنوان یک مناسبت مذهبی و شیعی، جفایی بزرگ در حق غدیر است. مقام معظم رهبری نیز با تاکید بر این نکته می‌فرمایند:

«غدیر حادثه مهمی است؛ یک حادثه اصولی است؛ ناظر به توجه اسلام به مهم‌ترین رکن تشکیل نظام اسلامی و جامعه اسلامی است. یعنی مسئله امامت و مسئله ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئله‌ی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (ع) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله غدیر می‌تواند وحدت‌آفرین باشد. بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحله دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. اسلام عالی‌ترین مسئله در باب تشکیل جامعه اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئله غدیر متجلی کرده است. امیدواریم که ما به معنای واقعی کلمه، به دنبال مفهوم و مضمون و معنای حقیقی غدیر و ولایت باشیم.»

برگزاری جشن غدیر اقدامی شایسته و قابل ستایش برای پرداختن به کارکردهای اجتماعی و «فرامذهبی» این واقعه تاریخی است. تقویت هم افزایی اجتماعی، گسترش روحیه دیگر اندیشی، عنایت به اصل «تقریب مذاهب»، تقویت تعامل دینی و گفتمان فرامذهبی، احیای کرامت‌های انسانی، افزایش نشاط اجتماعی و توجه به کارکردهای شادی آفرین دین، حرکت در مسیر بلوغ معنوی جامعه اسلامی و ترمیم و بازسازی «وحدت اسلامی» از برکات این همایش با شکوه معنوی است.

کد خبر 6140493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha