۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۴

در نشست رسانه‌ای مطرح شد؛

جشنواره نقالی غدیر بین‌المللی می‌شود/ توجه ویژه به پژوهش و آموزش

جشنواره نقالی غدیر بین‌المللی می‌شود/ توجه ویژه به پژوهش و آموزش

نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر (نقالان علوی)، ۲۹ خرداد در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر با حضور حجت‌اله ناظری معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حسین ظاهری دبیر جشنواره و سیدمحمد جواد جلالی دبیر علمی جشنواره، صبح سه‌شنبه ۲۹ خرداد در حوزه هنری برگزار شد.

ناظری در ابتدای این نشست با اشاره به اضافه‌شدن بخش طلاب به جشنواره ششم، اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده تا سال آینده جشنواره به صورت گسترده‌تری برگزار شود.

سپس ظاهری دبیر جشنواره نیز ضمن ارائه توضیحاتی گفت: امسال بعد از تجربه ۵ دوره، شایسته بود بخش اجرا، مسابقه و صحنه پربارتر شود. امسال بخش کودک و نوجوان با تنوع سنی و در سطح گسترده‌تر برگزار شد. بخش طلاب نیز به این جشنواره اضافه شد. طلاب چون دین و معارف اسلام حوزه تخصصی‌شان است شایسته بود در این جشنواره حضور داشته باشند. در بخش بزرگسال نیز اقبال بسیار بالا بود و سعی شد انتخاب آثار بر اساس سطح کیفی باشد.

وی ادامه داد: در این دوره بخش علمی نیز به جشنواره اضافه شد. ما در سطح کشور با خلاء تنوع داستان و طومار مواجه هستیم. از این رو بحث طومارنویسی را در جشنواره مدنظر قرار دادیم.

ظاهری در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: پژوهش و تشویق دانشجویان به انجام پژوهش و نگارش مقاله مهم است و این بخش به جشنواره اضافه شد. همچنین بخش نمایشگاه پرده‌های مکتب قهوه‌خانه‌ای برای آشنایی نسل جوان در نظر گرفتیم. ۴ نشست تخصصی نیز طی جشنواره برگزار می‌شود. ۲ کارگاه انتقال تجربه نیز با حضور استادان باسابقه در نظر گرفته شده است.

سپس جلالی دبیر علمی جشنواره نیز گفت: جشنواره امسال دارای دبیرخانه دائمی شده و دوره آینده در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد و شبکه نقالان بین‌المللی را تشکیل خواهد داد.

وی اظهار کرد: توجه به مقوله پژوهش مانع انحرافات و اشتباهات می‌شود. ما هم باید به میراث مکتوب هنر نقالی توجه کنیم و هم افزوده‌ای به این بخش داشته باشیم. علاوه بر مقالاتی که در این دوره ارائه می‌شوند، برای سال آینده نیز تلاش داریم حداقل ۲۰ اثر پژوهشی داشته باشیم. با تولید طومارها نیر نقصان‌های موجود در این عرصه برطرف خواهد شد.

جلالی تاکید کرد: در این دوره از جشنواره آثار از سطح کیفی بالاتری نسبت به گذشته برخوردار هستند. به مقوله آموزش هم در جشنواره نگاه جدی داریم. سامانه این جشنواره هم راه‌اندازی شده و مرجعی برای هنر نقالی و پرده‌خوانی خواهد بود.

ناظری درباره نگاه مناسبتی به اجرای نمایش‌های آئینی و سنتی نظیر تعزیه و نقالی، تاکید کرد: آفتی که افتاده این است که اجرای نقالی و تعزیه در طول سال مستمر نیست. همچنین به روز نشده‌اند و نسل جوان با توجه به توسعه تکنولوژی با این هنرها ارتباط نمی‌گیرد. نیاز به زمان دارد که بار دیگر این هنر به صورت مستمر در میان مردم اجرا شود.

در ادامه ظاهری نیز اظهار کرد: در گذر زمان وقتی پدیده‌ای جدید می‌آید سنت‌ها کارکردشان را از دست می‌دهند در صورتی که نباید اینگونه باشد از این رو در این جشنواره طبق برنامه‌ریزی انجام شده هم به حوزه نسخ تعزیه و همچنین طومار نقالی توجه خواهد شد.

وی متذکر شد: استادان دانشگاهی ما هم شاید به دلیل عدم‌شناخت‌شان از نمایش‌های آئینی و سنتی، این گونه‌های نمایشی را انکار و دانشجویان را به سمت نمایش‌های غربی سوق می‌دهند.

دبیر جشنواره تاکید کرد: برنامه داریم تا اجرای نقالی و پرده‌خوانی از مناسبت‌ها به اجراهای مستمر در طول سال ختم شود.

جلالی نیز درباره بخش بین‌الملل گفت: هنر با پژوهش صحیح ماندگارتر خواهد بود. روح هنر نقالی در کشورهای دیگر آموزش داده خواهد شد تا مفاهیم معرفتی را از طریق روایت‌گری منتقل کنند. ما در کشورهای فارسی‌زبان و کشورهای همسایه برنامه‌ریزی‌هایی داریم و معتقدیم نقالی بستری است برای انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی به کشورهای هدف.

ظاهری در ادامه تصریح کرد: ما به دنبال مولد بودن جشنواره هستیم. علاوه بر کشف استعدادها با بحث آموزش به سمت پرورش استادان نقالی و پرده‌خوانی خواهیم رفت. تلاش می‌شود در حوزه آکادمیک هم بحث آموزش نمایش‌های ایرانی مدون شود.

در پایان این نشست از پوستر ششمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر رونمایی شد.

کد خبر 6140603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha