سرخط روزنامه‌های مطرح جهان عرب؛

نگرانی شدید بر سراسر اروپا سایه افکنده است

نگرانی شدید بر سراسر اروپا سایه افکنده است

بررسی اوضاع کشورهای اروپایی در سایه قدرت گرفتن احزاب نژادپرست و مقاومت بی نظیر فلسطینی‌ها در برابر جنایات رژیم صهیونیستی از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در کنار تحولات مربوط به نوار غزه و فلسطین که همواره مورد توجه رسانه‌های عربی بوده، اوضاع کشورهای اروپایی در سایه پیروزی احزاب تندرو و نژادپرست در پارلمان اروپا نیز قابل بررسی و تأمل است.

نگرانی شدید بر سراسر اروپا سایه افکنده است

روزنامه القدس العربی در خصوص تحولات اروپا نوشت: در شرایط کنونی یک نگرانی فراگیر سراسر قاره اروپا را در برگرفته است. پیروزی بی سابقه راست گراهای تندرو و نژاد پرست در انتخابات پارلمان اروپا به شدت برروی سیاست این قاره تأثیرگذار خواهد بود و باعث شد رئیس جمهور فرانسه خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور شود. تداوم جنگ روسیه و اوکراین باعث می‌شود توان اروپایی‌ها با منافع مختلف برای در پیش گرفتن یک سیاست یکپارچه در قبال حمایت مالی و نظامی از کی‌یف و تحریم اقتصادی و تجاری مسکو در بوته آزمایش قرار بگیرد. از سوی دیگر اروپایی‌ها مواضع به شدت مختلفی در قبال تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه دارند. در حالی که دولت‌های اروپایی مانند آلمان از کابینه نتانیاهو حمایت می‌کنند مردم اروپا به ویژه دانشجویان با این روند مخالف هستند و برخی کشورهای اروپایی مانند اسپانیا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

نگرانی شدید بر سراسر اروپا سایه افکنده است

روزنامه رأی الیوم در خصوص مواضع دوگانه کشورهای جهان نوشت: یکی از وظایف سازمان ملل و نهادهای وابسته، حل درگیری‌ها میان کشورهای جهان و ارائه کمک‌های بشردوستانه به آوارگان جنگی است اما به نظر می‌رسد استاندارهای دوگانه‌ای در میان کشورهای غربی و همپیمانان آنها رخنه کرده است. در حالی که غربی‌ها از مقاومت اوکراینی‌ها در برابر روسیه تمجید می‌کنند خیلی زود مقاومت فلسطینی‌ها در برابر رژیم صهیونیستی را تروریسم می‌خوانند. این در حالی است که بر اساس قوانین دادگاه کیفری بین المللی اقدامات رژیم صهیونیستی، اشغال یک سرزمین و کشتار ساکنان آن محکوم بوده و سران تل آویو باید محاکمه شوند و از سوی دیگر اقدامات نیروهای مقاومت فلسطین با چارچوب قوانین بین المللی در برابر یک رژیم اشغالگر کاملاً همخوانی دارد.

نگرانی شدید بر سراسر اروپا سایه افکنده است

روزنامه سوری الثوره در خصوص فلسطین نوشت: تعداد کودکان به شهادت رسیده در جریان تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه عدد ۱۶ هزار تن را گذرانده است و این تعداد ۴۴ درصد از تمام شهدای نوار غزه را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این ۴۰ هزار کودک در این جنگ زخمی و ۱۷ هزار کودک نیز یتیم شده‌اند. به همین دلیل می‌توان گفت جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در واقع جنگ علیه کودکان فلسطینی است. روزی نیست که تصاویر کودکان شهید و یا زخمی شده و کودکانی که از زیر آوار خانه‌های بمباران شده فریاد می‌زنند را نبینیم. به جرأت می‌توان گفت هیچ کودکی در سراسر جهان مانند کودکان نوار غزه سختی نکشیده‌اند.

نگرانی شدید بر سراسر اروپا سایه افکنده است

روزنامه المراقب العراقی در خصوص نظامیان آمریکایی نوشت: با فرارسیدن عید قربان، درخواست‌های مردمی و ملی برای بیرون راندن نظامیان آمریکایی از خاک عراق به ویژه در سایه تداوم تجاوزات این نظامیان افزایش یافته است. مردم خواهان آن هستند که سال آتی سال خالی شدن عراق از نظامیان اشغالگر آمریکایی باشد. این درخواست‌ها با آغاز عملیات طوفان الاقصی و جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه تشدید شد. حملات دقیق نیروهای مقاومت اسلامی عراق علیه مواضع رژیم صهیونیستی بعد از اغاز این عملیات باعث شده نگرانی کاخ سفید برانگیخته شود. این در حالی است که آمریکا در مذاکرات رسمی با عراق برای بیرون آوردن نظامیان خود از خاک این کشور امروز و فردا می‌کند.

نگرانی شدید بر سراسر اروپا سایه افکنده است

روزنامه العربی الجدید در خصوص رژیم صهیونیستی نوشت: رژیم صهیونیستی عادت داشت یک تصویر پیروزمندانه و شکست ناپذیر از خود بعد از جنگ شش روزه با ارتش‌های کشورهای عربی نشان دهد؛ تصویری از یک قدرت پنهان و برتر که تحولات خارج از تصور را رقم می‌زند! اما امروزه صهیونیست‌ها دیگر مانند گذشته نمی‌توانند این تصویر را به رخ بکشند. درست است که نوار غزه جبهه نخست درگیری با صهیونیست‌ها و کرانه باختری و شمال این منطقه جبهه دوم به شمار می‌رود اما جبهه سوم همان فهم و ادراکی است که باید در جریان بررسی این تحولات از خود نشان داد. می‌توان گفت این جنگ، جنگ بیداری و آگاهی است که از جبهه‌های دیگر اهمیت بیشتری دارد. در این جبهه، تغییرات بی سابقه‌ای را شاهد هستیم که عملکرد بی نظیر مقاومت آنها را رقم زده است.

نگرانی شدید بر سراسر اروپا سایه افکنده است

روزنامه الشرق الاوسط نیز در خصوص اروپا نوشت: بعد از جنگ جهانی دوم، کشورهای اروپایی تلاش کردند با ایجاد سدهای سیاسی، میان خود و گروه‌های فاشیست و نازی فاصله ایجاد کنند. هدف از این اقدام ممانعت از تکرار حوادث جنگ جهانی دوم در اروپا بود اما طی هفته گذشته درحالی که سران آمریکا و اروپا سالگرد عملیات نورماندی در فرانسه را جشن می‌گرفتند نوه‌های نئونازی‌ها در همان زمان پیروزی خود را در انتخابات پارلمان اروپا شاهد بودند. به نظر می‌رسد دیگر این سدها بعد از گذشت این همه سال کارایی خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 6140628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha