۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۹

استاندار مرکزی:

مشارکت صنایع در بیابان زدایی کویر میقان ضروری است

مشارکت صنایع در بیابان زدایی کویر میقان ضروری است

اراک- استاندار مرکزی گفت: مشارکت صنایع در بیابان زدایی کویر میقان ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر سه‌شنبه در جریان بازدید از منطقه جنوبی کویر میقان اراک به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی اظهار کرد: تجهیزات، بادشکن‌ها همچنین گیاهان کاشته شده در این منطقه، متناسب با زیست بوم این منطقه کاشته شده و امید است اقدامات باقی مانده این منطقه در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: بخشی از بیابان‌های ایجاد شده به دلیل مجموعه‌ای از فعل و انفعالات زیست بوم در این منطقه بوده و علی رغم تغییر و تحولاتی در راستای مقابله با بیابان زایی منجر به افزایش بیابان در این منطقه شده است.

مخلص الائمه افزود: با توجه به محدودیت اعتبارات، این مهم مورد توجه است که از ظرفیت صنایع و مردم در قالب یک اقدام مشارکتی، مابقی خاک این منطقه تثبیت شود.

وی با اشاره به پدیده ریزگردها در اراک همزمان با فصل تابستان گفت: بخشی از آن منشأ خارجی داشته و بخشی نیز از کویر مرکزی و مقداری از ریزگردها نیز مربوط به کویر مجاور تالاب میقان است و به طور حتم برای کنترل این ریزگردها باید اقدامات فوری در اسرع وقت انجام شود.

اجرای طرح‌های بیابان زدایی در کویر میقان نیازمند تخصیص اعتبار است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: حدود ۶۰۰ هکتار از منطقه جنوبی کویر، منطقه حساسی بود و ریزگردها از سمت جنوب به سمت روستاها و شهرصنعتی خیرآباد و اراک منتقل می‌شوند.

عبدالحسین محمدی گفت: در این ۶۰۰ محدوده حساس در ۱۰۰ هکتار آن تاکنون اقدامی صورت نگرفته و امید است با تصمیمات صورت گرفته با حمایت صنایع باقی محدوده تعیین تکلیف شود چرا که این مهم، تأثیر بسیار زیادی در آلودگی شهر اراک و روستاها دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه در راستای بیابان زایی باید سرعت باد کاهش پیدا کند و این مهم با احداث بادشکن اجرا می‌شود، گفت: مطالعات لازم انجام شده و اقدامات اجرایی نیز صورت گرفته به گونه‌ای که در دو سال اخیر ۳۲ هکتار بادشکن غیرزنده از سرشاخه‌های گونه‌های آتریپلکس و قره داغ در این منطقه نصب شده است.

محمدی با تاکید بر مشارکت صنایع در طرح بیابان زدایی گفت: با توجه به اینکه میقان اراک کانون فرسایش و آلودگی هوای شهرستان اراک است برای اجرای طرح‌های بیابان زدایی و مقابله با گرد و غبار در این منطقه نیازمند تخصیص اعتبار و همکاری صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی مجاور کویر است.

وی افزود: به طور حتم اگر در این راستا اقدامی صورت نگیرد، شهر جدید امیرکبیر، شهرک صنعتی خیرآباد و روستاهای اطراف با تهدید جدی مواجه خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این منطقه صورت گرفته است، گفت: در همین راستا ۷۵۰۰ هکتار بوته کاری در شمال کویر کاشت شده است.

کد خبر 6140726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha