۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۷

مصرف کودهای کشاورزی در ۳ سال گذشته ۳۶ درصد رشد کرد

مصرف کودهای کشاورزی در ۳ سال گذشته ۳۶ درصد رشد کرد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: بیش از ۳۶درصد مصرف کودهای کشاورزی طی ۳ سال فعالیت دولت سیزدهم رشد کرد. همچنین سال گذشته مصرف کودهای فسفاته ۱۶درصد و پتاسه ۳۲درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در ایران است که وظیفه تأمین، تدارک و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای، سموم و بذور را در سطح کشور برعهده دارد. حمید رسولی، عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به بیان آخرین دستاوردها و عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال ۱۴۰۲ در زمینه توسعه و ترویج مصرف متعادل و بهینه کودهای پایه توسط کشاورزان، پرداخت و گفت: در زمینه تأمین و توزیع کودهای فسفاته ما حدود ۱۶ درصد نسبت به سال قبل، رشد مصرف داشتیم و در کودهای پتاسه نیز ۳۲ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: در خصوص کودهای ازته مصرف ما در سال ۱۴۰۲ در حد استاندارد و مصرف سال قبل بود. خوشبختانه در مصرف کودهای ازته دچار کم مصرفی نبوده و چندسالی است که مطابق با توصیه‌های فنی مؤسسه تحقیقات خاک و آب مصرف کودهای ازته انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این امر در مورد کودهای فسفاته و پتاسه صدق نمی‌کند و در کودهای مذکور ما همچنان دچار کم مصرفی هستیم و به همین علت دنبال افزایش مصرف این کودها در سطح کشور به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی و همچنین مبارزه بهتر با انواع تنش‌های محیطی هستیم. در حال حاضر مصرف بخش کشاورزی در زمینه کودهای پتاسه و فسفاته مطابق برنامه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: مصرف کودهای فسفاته و پتاسه در کشور کمتر از سطح استاندارد جهانی است و باید کشاورزان ما کودهای بیشتری مصرف کنند. ما در سال ۱۴۰۱ رکورد مصرف کود کشور در ۱۵ سال پیش از آن را زدیم و بیشترین میزان مصرف کودهای گذشته مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده که خروجی آن را در تولید گندم سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مشاهده شد که علی‌رغم عدم وجود بارندگی خیلی مناسب، در حوزه تأمین و تدارک کودهای کشاورزی، رکورد کشور زده شد و سال ۱۴۰۱ چیزی در حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود در سطح کشور مصرف گردید.

این مسؤول دولتی یادآور شد: البته سال ۱۴۰۰ و ابتدای دولت سیزدهم این مقدار حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است که با اقداماتی که در سال گذشته انجام شد این میزان به حدود ۳ میلیون تن یعنی بیش از ۳۶ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین در سال ۱۴۰۲ در شمال کشور هم تولید برنج افزایش چشمگیری پیدا کرد.

رسولی گفت: شرکت خدمات حمایتی در سال ۱۴۰۲ و در قالب کشت قراردادی تمامی نهاده‌های مورد نیاز تولید برنج اعم از کود، سم و بذر را به‌طور کامل تأمین و تدارک کرده و در اختیار کشاورزان قرار داده است و همین موضوع باعث به وجود آمدن جهش قابل توجهی در تولید این محصول اساسی در داخل کشور شد.

کد خبر 6140790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha