۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۵۲

نگاه «مجله مهر» به استقبال جشن غدیر؛

«مهمونی کیلومتری غدیر» در آینه رسانه‌ها

«مهمونی کیلومتری غدیر» در آینه رسانه‌ها

چند روزی بیشتر تا عید غدیر باقی نمانده و اگرچه کشور در تکاپوی روزهای انتخاباتی است اما شماری از رسانه‌های داخلی به استقبال این جشن بزرگ رفته‌ و اخبار آن را برای مخاطبان خود بازتاب داده‌اند.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله؛ زهرا افسر: امسال می‌شود سه سال که «مهمونی ده کیلومتری» در تهران برگزار می‌شود و به نوعی به محفلی تبدیل شده که تهرانی‌ها و مردم شهرهای دیگر را از هر نقطه گرد هم جمع می‌کند تا عید غدیر خم را در کنار خانواده جشن بگیرند. مهمونی ده کیلومتری جشنی است که اولین بار ۲۷ تیرماه سال ۱۴۰۱ در روز عید غدیر واقع در خیابان ولیعصر برگزار شد؛ یعنی از چهار راه ولیعصر آغاز و حوالی پارک وی ختم می‌شد. استقبال شدید مردم از این مهمانی خارج از تصور همه بود و انتظار نمی‌رفت تهران که تمام روزهای تعطیل خلوتی بی سر و صدایی را تجربه می‌کند به بهانه این جشن تا این حد شلوغ شود. حضور دو میلیون نفر در این مهمانی از کودک تا میانسال نشان از آن داشت که این بستر هرچه بزرگ‌تر باشد مردم بیشتر از آن استقبال می‌کنند.

همین امر باعث شد در سال بعد این مهمونی گسترش پیدا کند. دومین بار این جشن در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۲ در حد فاصل بین میدان امام حسین تا میدان آزادی با فعالیت بیش از ۱۳۰۰ موکب و ده‌ها شهر بازی و ۶۰ سکو مردمی و ۴ سکو بزرگ در میدان‌های امام حسین، فردوسی، انقلاب و آزادی برگزار شد. یکی از پویش‌هایی که از سال ۱۴۰۱ طراحی شد و در سال ۱۴۰۲ هم ادامه داشت، پویش هدیه اسباب بازی بود. کودکان و نوجوانان در این پویش اسباب بازی‌هایشان را به کودکان نیازمند هدیه داده‌اند.

نکته حائز اهمیت آن بود که در سال ۱۴۰۲ بر تعداد شرکت کنندگان مهمونی ده کیلومتری نسبت به سال قبل افزوده شد و بیش از ۴ میلیون نفر در مهمونی ۱۰ کیلومتری حاضر شدند. حالا سال ۱۴۰۳ رسیده و امسال هم پایتخت، آماده پذیرایی از عاشقان امیرالمومنین است و موکب داران در مهمونی ده کیلومتری کم کم آماده می‌شوند تا میزبان مردم پایتخت باشند.

همانطور که می‌دانید این روزها در کشور با شروع مناظره‌های تلویزیونی تنور انتخابات بین مردم و رسانه‌ها گرم شده است؛ اما با این حال بعضی از رسانه‌های چاپی، یک قسمت از روزنامه خود را به اخبار پیرامون مهمونی ده کیلومتری اختصاص داده‌اند و در این مورد اخباری را به مخاطبان خود ارائه داده‌اند.

وطن امروز؛ تهران آماده جشن غدیر

«وطن امروز» درباره آماده سازی مهمونی ده کیلومتری نوشت: «تهران آماده جشن غدیر در آستانه عید غدیر خم و برگزاری «میهمانی ۱۰ کیلومتری تهران»، موکب‌های مردمی پرشورتر از قبل خود را برای برگزاری هرچه بهتر این جشن و خدمت‌رسانی به مردم آماده می‌کنند. بسیاری از این موکب‌ها سال‌های گذشته نیز در جشن عید غدیر حضور فعال داشتند و با کسب تجربه در میزبانی، امسال هم با پخت غذا، توزیع خوراکی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی ویژه کودکان، اهدای هدایا و اسباب بازی به کودکان و نوجوانان در این جشن بزرگ حاضر می‌شوند. مسؤول تبلیغات شهری میهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر گفت: فضاسازی جشن غدیر با خطبه‌های غدیر و آیات مربوط به امیرالمومنین انجام می‌شود. ساعد مجدی‌نسب، مسؤول تبلیغات شهری و فضاسازی مسیر جشن ۱۰ کیلومتری عید غدیر در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: امسال مسیر میهمانی غدیر بیشتر شده است و از خیابان آزادی تا خیابان دماوند تقاطع امام علی (ع) در نظر گرفته شده است و یکسری فرعی‌هایی وجود دارد که منتهی به مسیر اصلی می‌شود که آنها هم جزو جشن محسوب می‌شوند و موکب‌هایی داخل آنها قرار دارد. وی افزود: برای فضاسازی شهری حدود ۲۰۰ پرچم برای مسیر تدارک دیده‌ایم و همچنین این فضاسازی مسیر با خطبه‌های غدیر انجام می‌شود و برای کودکان تبلیغات متنوعی از جمله تبلیغات شهری طراحی شده است. مجدی‌نسب ادامه داد: برای میهمانی ۱۰ کیلومتری امسال حدود ۲۰۰ عدد سازه پرتابل در بحث‌های محتوایی مثل غدیر و آیات قرآنی مرتبط با غدیر درست شده است، همچنین برای کودکان استیج‌های متنوعی را فضاسازی کرده‌ایم. وی افزود: در این میهمانی حدود یک میلیون پیکسل و ۲ میلیون گل سر برای دختران تدارک دیده شده است که به عنوان هدیه به آنها داده می‌شود و برای کودکان اسباب‌بازی‌هایی تهیه شده که از طریق موکب‌ها به آنها اهدا می‌شود. شهر بازی بسیار بزرگی قرار است برپا شود، همچنین موکب‌هایی برای کودکان در نظر گرفته شده که در آن بچه‌ها کارهای محتوایی انجام می‌دهند؛ مثلاً نقاشی‌هایی برای کودکان طراحی شده است که با رنگ کردن‌شان پیام غدیر به آنها منتقل می‌شود.

آزادسازی ۱۵۰ هزار بادکنک و کاروان شترها

همچنین مدیرعامل مؤسسه جریان از اتفاق‌های ویژه‌ای که قرار است در مسیر میهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر بیفتد خبر داد. سجاد شیرافکن، مدیرعامل مؤسسه جریان در گفت‌وگو با مهر گفت: امسال قرار است اتفاق‌های ویژه‌ای در مسیر میهمانی عید غدیر اتفاق بیفتد که در سال‌های قبل وجود نداشت.

یکی از این اتفاق‌ها شامل سقوط‌آزاد چتربازهاست که نمایش ابرپرچم‌ها را ارائه می‌کنند. اتفاق دیگر پاراگلایدر است که به احتمال زیاد از محدوده خیابان آزادی تا یادگار امام این اتفاق قرار است رقم بخورد، البته در صورت شرایط آب هوایی مناسب در آن روز قابل اجراست. وی افزود: از جمله اتفاق‌های ویژه جدید در میهمانی امسال غدیر حرکت پاراموتورها است که آنها هم همراه با حرکت پرچم‌هاست.

یکی دیگر از اتفاق‌های امسال آزادسازی ۱۵۰ هزار بادکنک به صورت همزمان در طول مسیر است؛ اینها اتفاق‌هایی است که پارسال به این شکل نیفتاده است. مدیرعامل مؤسسه جریان در پایان گفت: امسال ۵۰ استیج مخصوص گروه سرود داریم که در طول مسیر است و بیش از ۱۵۰ گروه سرود حضور پیدا می‌کنند. همچنین چون یکی از نمادهای غدیر شتر است، احتمالاً ۸۰ تا ۱۰۰ شتر با جهاز در طول مسیر جانمایی می‌کنیم برای اینکه فضای ذهنی نزدیک‌تری به غدیر ایجاد شود».

«مهمونی کیلومتری غدیر» در آینه رسانه‌ها

همشهری؛ ۹ روز تا بزرگ‌ترین مهمانی شیعیان

همچنین روزنامه «همشهری» هم امروز یک اینفوگرافیک از این جشن در صفحه خود منتشر کرده مبنی بر: «روز شمار مهمانی ده کیلومتری به عدد ۹ رسیده است؛ جشن بزرگ غدیر که در آخرین روز از دهه ولایت و امامت قرار است با محوریت «مهمونی ۱۰ کیلومتری تهران» برگزار شود؛ رویدادی که برای سومین سال تکرار می‌شود و شیعیان امام علی (ع) را گرد هم می‌آورد».

«مهمونی کیلومتری غدیر» در آینه رسانه‌ها

آگاه؛ تکاپوی مردمی برای برگزاری مهمونی بزرگ غدیر

علاوه بر روزنامه «آگاه» نوشت: «ساعد مجدی‌نسب، مسئول تبلیغات شهری و فضاسازی مسیر جشن ۱۰ کیلومتری عید غدیر گفت: امسال مسیر مهمانی غدیر بیشتر شده و از خیابان آزادی تا خیابان دماوند تقاطع امام‌علی (ع) در نظر گرفته شده است و یکسری فرعی‌هایی وجود دارد که منتهی به مسیر اصلی می‌شود آنها هم جزو جشن حساب می‌شوند و موکب‌هایی داخل آنها قرار دارد. وی افزود: برای فضاسازی شهری حدود ۲۰۰ عدد پرچم برای مسیر تدارک دیده‌ایم و همچنین این فضاسازی مسیر با خطبه‌های غدیر انجام می‌شود و برای کودکان تبلیغات متنوعی ازجمله تبلیغات شهری طراحی شده است. مجدی‌نسب اظهار داشت: در مهمانی ۱۰ کیلومتری امسال حدود ۲۰۰ عدد سازه پرتابل در بحث‌های محتوایی مثل غدیر و آیات قرآنی که مرتبط با غدیر است درست شده است. فضاسازی با ریسه‌های پرچم و ریسه‌های لامپی در طول مسیر قرار می‌گیرد. همچنین برای کودکان استیج‌های متنوعی را فضاسازی کرده‌ایم.

مسئول تبلیغات شهری مهمانی ۱۰ کیلومتری گفت: تفاوت فضاسازی شهری امسال و سال پیش در مهمانی غدیر، تفاوت در محتوای آن بوده که امسال به بخش محتوایی به صورت جدی و پر رنگ نگاه شده است مانند نحوه‌ی پرداختن به آیات مربوط به غدیر و آیات مربوط به ولایت امیرالمومنین (ع) و بحث خطبه غدیر و بحث توزیع خطبه غدیر که به‌صورت کتاب بین مردم خواهد بود. وی افزود: در این مهمانی حدود یک‌میلیون پیکسل و دو میلیون گل سر برای دختران تدارک دیده شده است که به‌عنوان هدیه به آنها داده می‌شود و برای کودکان اسباب‌بازی‌هایی تهیه شده که از طریق موکب‌ها به آنها اهدا می‌شود. شهربازی بسیار بزرگی که قرار است برپا شود موکب‌هایی برای کودکان در نظر گرفته شده که در آن کارهای محتوایی انجام می‌دهند، مثلاً نقاشی‌هایی برای کودکان طراحی شده است که با رنگ کردن آن پیام غدیر به آنها منتقل می‌شود.

کودک و پیر در موکب خانوادگی

موکب معزی الزهرا (س) ازجمله مواکب حاضر در اولین مهمانی ۱۰ کیلومتری به خدمات‌رسانی و توزیع خوراکی و اقلام فرهنگی بین حاضران در مراسم پرداخت. این موکب امسال نیز قرار است در مهمانی ۱۰ کیلومتری از عاشقان امیرالمومنین (ع) با توزیع خوراکی و اقلام فرهنگی در خیابان آزادی میزبانی کند. امیر محرابی، مسئول این موکب گفت: موکب معزی الزهرا (س) یک موکب خانوادگی و با همکاری جمعی از پیشکسوتان جبهه و جنگ است و از چند سال پیش در مناسبت‌های مختلف مذهبی اقدام به برپایی موکب در غرب تهران کرده است. وی افزود: اگرچه سال‌های قبل در روز عید غدیر موکب برنامه‌های خاص و مفصلی داشت ولی سال گذشته با توجه به برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری تصمیم گرفتیم در این جشن بزرگ شرکت کنیم. موکب در خیابان آزادی مقابل ناحیه مقداد برپا شد و از ظهر تا نیمه‌شب اقدام به پخش شربت و شیرینی، ناهار، هندوانه و سیب‌زمینی سرخ‌کرده کرد. در کنار این بخش فرهنگی و مخصوص کودک و نوجوان با استقبال کودکان مواجه شد. نقاشی روی صورت، اهدای بادکنک و اسباب‌بازی ازجمله کارهای صورت‌گرفته در غرفه کودک بود. محرابی از ویژه‌ترین نکات موکب معزی الزهرا (س) را حضور بانوان و کودکان در موکب برای خدمت‌رسانی دانست و گفت: این موکب چون از ابتدای تشکیل دوستانه و خانوادگی بود برای خدمت‌رسانی از همه سنین در موکب حضور دارند، از کودک ۶ و ۷ ساله تا پیرمرد ۷۰ ساله، از بانوان تا آقایان و همین موجب شده که در محیطی گرم و صمیمی خدمت‌رسانی به مردم صورت بگیرد و بازخوردهای خوبی از مردم داشته باشیم. بخش عمده‌ای از هزینه‌های موکب نیز توسط اعضای آن و مردمی که با موکب ارتباط دارند تأمین می‌شود که نشان‌دهنده اعتماد و اطمینان مردم به موکب است. وی یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های موکب را پخت غذا در روز عید غدیر و توزیع در بین مردم عنوان کرد و افزود: ازآنجاکه اطعام غدیر دارای ثواب ویژه‌ای هست یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما پخت غذا در موکب و توزیع در بین مردم است تا از ثواب این کار بی‌نصیب نمانیم. امیدواریم امسال نیز بتوانیم اطعام غدیر را در مهمانی ۱۰ کیلومتری داشته باشیم.

کمتر از یک هفته مانده به روز عید غدیر تشریح شد:

برنامه‌های ویژه موکب مکتب سلیمانی؛ موکب مکتب سلیمانی امسال هم در مهمونی کیلومتری غدیر میزبان دوستداران امیرالمومنین (ع) در این جشن میلیونی است. درحالی‌که یک هفته تا روز عید غدیر و مهمونی بزرگ ۱۰ کیلومتری غدیر باقی نمانده، موکب‌های شهر تهران خود را برای برگزاری هرچه بهتر این جشن سراسری که علاوه‌بر تهران در دیگر شهرهای کشور نیز برگزار می‌شود، آماده می‌کنند. بیش از ۲۲۰۰ موکب و ایستگاه صلواتی امسال در مهمانی ۱۰ کیلومتری تهران حدفاصل میدان آزادی تا خیابان سبلان در خیابان دماوند از مهمانان این مراسم پذیرایی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود امسال پنج‌میلیون نفر از مردم در مهمانی ۱۰ کیلومتری شرکت کنند که رقم نسبت‌به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.

موکب مکتب شهید سلیمانی نیز امسال همچون دو سال گذشته که در جشن غدیر حضور فعال داشته و با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تربیتی و همچنین توزیع اقلام خوراکی حضور خواهد داشت. سید علی موسوی از خادمین این موکب به برخی برنامه‌های سال گذشته خادمین اشاره کرد و گفت: سال گذشته در زمان اعلام شده یعنی از ساعت ۱۸ تا ۲۲ برنامه‌های ویژه‌ای از قبیل توزیع شام مختصر جوجه‌کباب و پک‌های فرهنگی را داشتیم. بخشی از موکب به طب سنتی و ویزیت مراجعه‌کنندگان با حضور اساتید طب سنتی اختصاص داشت. وی با مهم دانستن جشن غدیر و لزوم برگزار این جشن بیان داشت: بحث عید غدیر با دیگر مناسبت‌هایی نظیر محرم و اربعین متفاوت است. مبالغی که به نام حضرت علی (ع) هزینه می‌شود حساسیت‌های خاص خودش را دارد و ما هم سعی می‌کنیم به بهترین نحو این مبالغ را هزینه کنیم.

موسوی تصریح کرد: موکب مکتب سلیمانی در حقیقت یک گروه جهادی است که در کنار موضوع اربعین و برپایی موکب در مرز مهران چند سالی است که در موضوع غدیر و جشن غدیر هم ورود پیدا کرده و همه تلاش ما این است که در این عید بزرگ برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه موکب مکتب سلیمانی امسال در نزدیکی تئاتر شهر برپاست، افزود: امسال هم همچون سال گذشته بحث توزیع جوجه‌کباب و شربت، سیب‌زمینی سرخ‌شده و اقلام خوراکی را داریم و در صورت همکاری دوستان غرفه طب سنتی را نیز دایر خواهیم کرد. از آنجا که همه اقشار جامعه در این جشن حضور دارند تلاش ما این است پذیرایی خوبی از مهمانان امیرالمومنین (ع) صورت بگیرد. برنامه ویژه ما برای کودکان همچون سال گذشته تهیه بسته‌های فرهنگی و اهدای جوایز برای همراه کردن آنان در این جشن است».

«مهمونی کیلومتری غدیر» در آینه رسانه‌ها

کد خبر 6140855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha