۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۸

معاون فناوری وزیر علوم خبر داد؛

رشد ۲ و نیم برابری اشتغال و فروش محصولات فناورانه در دولت سیزدهم

رشد ۲ و نیم برابری اشتغال و فروش محصولات فناورانه در دولت سیزدهم

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: فروش محصولات شرکت‌های مستقر در پارک ها نسبت به ابتدای دولت سیزدهم ۲ و نیم برابر شده و از ۸۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، سجاد محمدعلی‌نژاد امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری به تشریح عملکرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: یکی از اقدامات مهمی که اخیراً انجام شد؛ رونمایی از سامانه جریان نوین اقتصادی (جان) بود که در زمینه فروش محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان است.

ثبت ۷۵۰۰ محصول در سامانه جان و اتصال به توانیران

وی با تاکید بر اینکه فروش محصولات در سامانه جان باید یک، فرایند ارزیابی و تأیید طی کند، گفت: ۷۵۰۰ محصول در این سامانه ثبت شده و در مدت کمی که از رونمایی سامانه جان گذشته است، ده محصول فرآیند را طی کرده و به فروش رفتند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: با تفاهم نامه‌ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا شد به زودی سامانه جان به توانیران متصل می‌شود و وزارت صمت نسبت به محصولاتی که در سامانه جان تبت نشده‌اند، ثبت سفارش و تخصیص ارز خواهد داشت. به عبارتی واردات محصولات مشابه شرکت‌های دانش بنیان داخلی به میزان توان تولید، ممنوع خواهد بود.

تفاهم‌نامه با وزارت نفت

وی افزود: با تفاهمی که با وزارت نفت انجام شده است، در آن گروه از محصولات که توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی تولید و به تأیید رسیده باشد، وزارت نفت از خارج واردات نخواهد داشت و امیدوارم سایر دستگاه‌ها نیز در این مسیر گام بردارند.

محمدعلی نژاد ادامه داد: سامانه جان یکی از نظام‌مندترین و با کیفیت‌ترین سامانه‌هایی است که در اختیار شرکت‌های فناوری قرار گرفت. در فرآیند اولیه ۲ هزار و ۷۰۰ شرکت مستقر در پارک‌های علمی و فناوری در سامانه وارد شدند و امروز گردش اقتصادی این سامانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان (همت) است.

کمک به دانشجویان برای آغاز ساخت محصول

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، توسعه کارگاه‌های ساخت سریع در پارک‌های علمی و فناوری را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد و گفت: هدف از راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ساخت سریع ایجاد یک فرایند تسهیلگری برای ساخت سریع محصول و نهضت ساخت محصولات فناورانه بوده و ۶ فب‌لب یا آزمایشگاه ساخت سریع برای ساخت محصولات فناورانه در حال راه‌اندازی است.

محمدعلی نژاد توضیح داد: فب‌لب‌ها شبکه‌ای از کارگاه‌های ساخت و تجهیزات مختلف در یک استان را به هم متصل می‌کند و این ارتباط و شبکه در اختیار فرد قرار ندارد. البته دغدغه اصلی ما برای راه‌اندازی فب‌لب‌ها این بود که بتوانیم تعداد هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان نوپا را بیش از پیش توسعه بدهیم و یک جهشی را در توسعه این شرکت‌ها و بویژه سرعت راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان نوپا رقم بزنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: مراکز مشاوره و طراحی در ۶ فب‌لب آغاز به کار کردند که تا پایان شهریورماه کل ۶ مجموعه برای ارائه خدمات به تمام فناوران آماده خواهد شد. این فب‌لب‌ها به صورت مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و معاونت فناوری وزارت علوم راه‌اندازی می‌شود.

حمایت ۱۰۰ میلیونی از طرح‌های ساخت دانشجویی

محمدعلی نژاد گفت: طرح‌های دانشجویی برای کسب تجربه ساخت و گرفتن مشاوره طراحی و تولید و تجاری سازی وارد فب لب می‌شوند و تا ۱۰۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ایجاد شرکت‌ها با هدف تکمیل زنجیره تأمین

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تصریح کرد: با نگاه آمایشی، شرکت‌های جدید دانش بنیان در موضوعاتی ایجاد می‌شوند که زنجیره تأمین محصولات دانش بنیان یک استان و منطقه را تکمیل و ضریب نفوذ فناوری را در شرکت‌های موجود افزایش دهند.

وی افزود: حداقل ۱۰ پارک علم و فناوری محور توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در یک مزیت استانی خواهند بود، برای مثال پارک علم و فناوری البرز در صنعت دارو، پارک علم و فناوری قزوین در صنعت شوینده، پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در موضوع ماشین آلات سنگین و پارک علم و فناوری سمنان در موضوع حمل و نقل عمومی محور توسعه شرکت‌های دانش بنیان خواهند بود.

حمایت از ۱۰۰۰پ ایان نامه دانشجویی در فاز اول

محمدعلی نژاد با اعلام اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دبیرخانه رویش هسته‌های فناوری مبتنی بر حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان معرفی شده است، گفت: در فاز اول قرار است امسال از ۱۰۰۰ پایان‌نامه دانشجویی که در پی تولید محصول یا ثبت اختراع است، حمایت مالی می‌شود.

تشکیل پردیس‌های فناوری پژوهشی

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار داشت: پیش از این پردیس‌های مشترک فناوری با مشارکت دانشگاه‌ها و پارک‌ها ایجاد شده بود و در گام جدید به ایجاد پردیس فناوری با مشارکت پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اقدام کردیم و تاکنون ایجاد پردیس مشترک بین پژوهشگاه ژنتیک با پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و پردیس فناوری مشترک بیم پژوهشگاه مواد و انرژی و پارک علم و فناوری البرز آغاز شده است.

آموزش ثبت اختراع

معاون وزیر علوم ادامه داد: از جمله مشکلات وزارت علوم این است که ایده‌ها تجاری‌سازی نمی‌شوند، مالکیت فکری یکی دیگر مأموریت‌های معاونت فناوری و نوآوری است. در این راستا، ۱۰ هزار نفر در دوره آموزشی شرکت کرده‌اند و با حمایت‌های ویژه از ثبت اختراع تا تولید آشنا شده‌اند.

رشد ۶۶ درصدی شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری

وی در بیان رشد حوزه فناوری در دولت سیزدهم گفت: پارک‌های علم فناوری دولت سیزدهم از ۴۸ پارک علم و فناوری به ۵۶ مورد افزایش یافت و شرکت‌های مستقر از ۱۵۴۳ مورد به ۲۵۵۶ شرکت افزایش یافته است و مراکز رشد نیز از ۱۸۹ به ۲۹۱ مورد رسیده است و ۱۰۲ مرکز رشد جدید غالباً در شهرستانها و مناطق محروم ایجاد شده است که رشد ۶۶ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان نشان توجه ویژه دولت سیزدهم به حوزه دانش بنیان است.

محمدعلی نژاد افزود: تا به امروز بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از محصولات فناورانه مستقر در پارک‌های علم و فناورانه به فروش رسیده است که در ابتدای دولت سیزدهم ۱۹ هزار میلیارد تومان بود و رشد ۱۰۰ درصدی در این راستا را نشان می‌دهد و در برنامه داریم آن را به ۴۶ هزار میلیارد تومان برسانیم.

کد خبر 6140998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha