رئیس تایوان: مقابل ارعاب چین تسلیم نمی‌شویم

رئیس تایوان: مقابل ارعاب چین تسلیم نمی‌شویم

رئیس جزیره تایوان مدعی است که تنها قوای نظامی می‌تواند صلح بین این جزیره و چین را حفظ کند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس۲۴، «لای چینگ‌ته» رئیس جدید جزیره تایوان به‌دنبال موافقت آمریکا با تسریع فروش محموله تسلیحاتی به این جزیره، مدعی شد که تنها راه حفظ صلح با پکن، قوای نظامی است و مردم تایوان مقابل تهدید چین تسلیم نخواهند شد.

چین که جزیره تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند، اندکی پس از مراسم تحلیف رئیس جدید این جزیره، رزمایش دو روزه‌ای را در اطراف تایوان برگزار و آن را «مجازاتی در ازای سخنرانی مراسم تحلیف وی» توصیف کرد. به باور پکن، سخنرانی «چینگ‌ته» مملو از مفاهیم جدایی‌طلبانه بود.

با این حال، رئیس تایوان در یک نشست مطبوعاتی به بهانه نخستین ماه ریاستش بر این جزیره، با اشاره به اینکه مردم تایوان «به صلح عشق می‌ورزند»، مدعی شد: صلح باید به قدرت متکی باشد و این یعنی اجتناب از جنگ از طریق مهیا شدن برای جنگ در راستای نیل به صلح. صلح حقیقی با وعده‌های توخالی محقق نمی‌شود.

وی افزود: سیاست ملی چین الحاق تایوان است. آنها صرف نظر از استفاده از زور، در سال‌های اخیر به اقدامات تهدیدآمیز غیرمتعارف هم متوسل شده‌اند تا از این طریق تایوان را مجبور به تسلیم کنند اما تایوان تسلیم نخواهد شد.

تایوان مدعی است که از جمله این ابزارهای اعمال فشار می‌توان به ممانعت از مشارکت این جزیره در رویدادها و تعاملات بین‌المللی، ممنوعیت یا مالیات سنگین بستن به برخی صادرات خاص به چین و تاکتیک‌های «منطقه خاکستری» شامل به پرواز درآوردن بالون بر فراز این جزیره اشاره کرد.

ادعاهای رئیس تایوان در حالی مطرح شده است که اندکی پیش از آن، آژانس همکاری امنیتی-دفاعی پنتاگون اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا با فروش پهپاد و موشک به قیمت حدودی ۳۶۰ میلیون دلار به تایوان موافقت کرده است.

آمریکا به‌رغم فقدان روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان، همواره با ادعای کمک به این جزیره برای دفاع از خود، برای آن سلاح تامین می‌کند؛ مساله‌ای که هرگز به مذاق چین خوش نمی‌آید و بارها نسبت به آن واکنش نشان داده است. پکن فروش سلاح به تایوان را نقض اصل «چین واحد» می‌داند.

هرچند آمریکا اصلی‌ترین تامین‌کننده تسلیحاتی تایوان محسوب می‌شود، «لای» و تسای اینگ‌ون، رئیس سابق این جزیره همواره توسعه توانمندی‌های داخلی را اولویت قرار داده‌اند. لای دراین‌باره گفت: همچنان به تقویت قابلیت‌های دفاعی تایوان ادامه می‌دهیم و این موضوع نه تنها درباره خرید سلاح بلکه در حوزه خودکفایی دفاعی صدق می‌کند.

کد خبر 6141400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • NP IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      1 0
      واقعا آمریکا چی از جون همه کشورها می خواد همه جا رو انداخته به جون اختلاف با هم یک جایی نمی بینیم که رد اثر دخالت آمریکا غربی ها برای ایجاد اختلاف جداسازی به راه انداختن جنگ نباشه واقعا که توطئه گر مکار حیله گری در دنیا هستند که لنگه ندارند
    • NP IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
      1 0
      باور بفرمایید اگر دست بنده بود الان از طرف کشورهای آسیا یک مدال پرافتخار حیله گری به غرب که شایسته لایق این مدال پرافتخار حیله گری تقدیم آنها می کردم . که هر بار به این مدال افتخار حیله گری نگاه کنند به یاد حیله گری های خود بیشتر بیافتند .