۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۸

هر آنچه از سند تحول قضایی باید بدانید/۵۳

تقویت کیفیت خدمات دفاتر اسناد رسمی در سند تحول قضایی

تقویت کیفیت خدمات دفاتر اسناد رسمی در سند تحول قضایی

سند تحول قضایی برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات دفاتر اسناد رسمی، در راستای رفع مشکل کمبود سازوکارهای پیشگیری از بروز اختلاف در قراردادها، پنج راهکار مشخص دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «تزلزل در روابط حقوقی اشخاص» در کنار دو چالش «ضعف در حذف عوامل اصلی شکل‌گیری جرایم و دعاوی» و «ناکافی بودن تبعات ارتکاب جرم» سه مانعی است که سند تحول و تعالی قوه قضائیه در مسیر تحقق پنجمین مأموریت قوه قضائیه در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی شناسایی کرده است.

سند تحول قضائی، دو علت ایجاد مشکل تزلزل در روابط حقوقی اشخاص را «کمبود سازوکارهای پیشگیری از بروز اختلاف در قراردادها» و «دشواری دسترسی عمومی به خدمات حقوقی» می‌داند.

راهکارهای سند تحول برای رفع مشکل کمبود سازوکارهای پیشگیری از بروز اختلاف در قراردادها ذیل سه راهبرد: «ایجاد تقارن اطلاعاتی برای طرفین قرارداد»، «احراز و اِعمال هوشمند شروط قراردادی» و «تقویت کیفیت خدمات دفاتر اسناد رسمی» بیان شده است.

راهکارهای سند تحول برای تقویت کیفیت خدمات دفاتر اسناد رسمی

سند تحول قضائی برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات دفاتر اسناد رسمی، پنج راهکار دارد:

راهکار اول: رتبه‌بندی دفاتر اسناد رسمی کل کشور با تصویب و اجرای شیوه‌نامه موضوع ماده (۵۸) آئین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و اعلام عمومی نتایج رتبه‌بندی به‌صورت برخط و آنی.

مسؤول اجرای این امر با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتر یاران است و مهلت اجرایی کردن این راهکار تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

راهکار دوم: تفهیم مفاد اسناد مربوطه و قوانین و مقررات مرتبط به طرف یا طرفین معامله حین امضا اسناد توسط سردفتر و درج انجام آن در اسناد تنظیمی و الزام دفاتر اسناد رسمی به ضبط صدا و تصویر و اجرای بند (پ) ماده (۳۴) آئین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و پیش‌بینی مسئولیت در نظام تخلفات برای سردفتر علاوه بر طرف معامله در قبال قصور یا تقصیر صورت گرفته در فرآیند امضا اسناد در صورت عدم ضبط، با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونت حقوقی و امور مجلس، دادگستری استان‌ها و کانون سردفتران و دفتر یاران مسئولیت اجرای این امر را بر عهده دارند. مهلت اجرای این راهکار تا پایان سال ۱۴۰۵ است.

راهکار سوم: فراهم‌سازی امکان استعلام برخط و آنی اطلاعات هویتی قیّم و متن قیّم‌نامه در مورد اشخاص موضوع ماده (۴۳) آئین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و همچنین فراهم‌سازی امکان اخذ تاییدیه الکترونیکی از دادستان برای دفاتر اسناد رسمی از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد در معاملات غیرمنقول یا سایر اسناد.

مرکز آمار و فناوری اطلاعات، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتر یاران متولیان اجرای این راهکار هستند و مهلت اجرای طرح تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

راهکار چهارم: ثبت الکترونیکی و برخط دفاتر تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی مشتمل بر ثبت تمامی اطلاعات مؤثر در پیگیری دعاوی، اختلافات مالیاتی، بیمه تأمین اجتماعی و به رسمیت شناخته‌شدن آن به مثابه سند رسمی در کلیه مراجع بهره‌بردار از دفاتر تجاری از جمله مراجع قضائی و ادارات امور مالیاتی با همکاری دستگاه‌های اجرایی مسئول.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مسئولیت اجرایی کردن این راهکار را برعهده دارد و مهلت تعیین شده برای انجام آن تا پایان سال ۱۴۰۴ است.

راهکار پنجم: دریافت برخط کیفرخواست، حکم قطعی یا حکم غیرقطعی علیه سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتر یاران و همچنین تصمیم یا رأی مرجع قضائی مبنی بر رفع اتهام از اشخاص مذکور بلافاصله پس از صدور و همچنین تعلیق اشخاص مذکور و تعیین کفیل به‌صورت آنی مطابق ماده (۱۳) قانون دفاتر اسناد رسمی.

مسؤولیت اجرای این راهکار با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و کانون سردفتران و دفتر یاران، است و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۵ است.

کد خبر 6141434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha