۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۲۷

در تکمیل قرارداد بزرگ فشارافزایی؛

عملیات حفاری ۳۵ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی آغاز می شود

عملیات حفاری ۳۵ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی آغاز می شود

سال گذشته مدیر عامل شرکت ملی نفت از واگذاری حفاری ۳۵ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی به پیمانکاران داخلی خبر داد اکنون پس از اقدامات مقدماتی و تجهیز سکوها، بزودی عملیات حفاری آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آبان ماه سال گذشته بود که خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از واگذاری حفاری ۳۵ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی به پیمانکاران داخلی خبر داد؛ قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار که با هدف افزایش بهره‌وری و نگهداشت تولید گاز کلید می‌خورد و حالا بعد از انجام کارهای مقدماتی و تجهیز سکوها، بزودی عملیات حفاری آغاز می‌شود.
خجسته مهر معاون وزیر نفت معتقد است که واگذاری این پروژه عظیم به پیمانکاران داخلی از یک سو به توسعه صنعت گاز، حفظ تولید و رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد و از سوی دیگر، سبب ایجاد اشتغال و ارتقای توانمندی‌های داخلی خواهد شد.
حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی در میدان مشترک پارس جنوبی در قالب چهار قرارداد به چهار شرکت حفاری و اکتشاف و تولید ایرانی واگذار شد که بناست در مدت زمان حدود سه سال و با نظارت شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان کارفرما انجام شود.
این ۳۵ حلقه‌چاه در چهار بسته کاری با شرکت‌های پوسکو (بسته نخست با حفاری هشت حلقه چاه)، توسعه پتروایران (بسته دوم با ۹ حلقه چاه)، حفاری شمال (بسته سوم با ۹ حلقه چاه) و گروه گسترش انرژی پاسارگاد (بسته چهارم با ۹ حلقه چاه) امضا شده است. با اجرای این پروژه و حفاری کامل ۳۵ حلقه چاه درون‌میدانی به ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی افزوده می‌شود که به کاهش ناترازی گازی کشور کمک شایان توجهی می‌کند.

۷۵ درصد گاز مصرفی کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود

میدان مشترک پارس جنوبی که در بستر خلیج فارس و مرز مشترک ایران و قطر قرار دارد، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است. مجموع ذخایر گازی این میدان ۳۹ تریلیون مترمکعب و ذخایر میعانات گازی آن نیز ۵۶ میلیارد بشکه است. از این میزان سهم ایران در بخش گاز آن ۱۴ تریلیون مترمکعب و در میعانات گازی ۱۸ میلیارد بشکه برآورد می‌شود که معادل ۸ درصد از کل گاز جهان است.

۷۵ درصد گاز مصرفی در کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود و این آمار نشان‌دهنده اهمیت این میدان در تأمین امنیت انرژی به‌ویژه در فصل زمستان است.

شبیر نبوی، جانشین رئیس واحد مهندسی بهره‌برداری و عملیات مخازن شرکت نفت و گاز پارس، مأموریت اصلی این شرکت را توسعه و تولید از میدان گازی مشترک پارس جنوبی عنوان و اظهار کرد: میزان گاز درجای این میدان در سمت ایران، ۴۱۰ تریلیون فوت مکعب برآورد شده که با گذشت ۲۰ سال از ابتدای تولید گاز از این میدان تا به امروز، ۷۵.۵ تریلیون فوت مکعب گاز برداشت شده است.

به گفته وی، فشار اولیه مخزن گازی پارس جنوبی در لایه‌های کنگان و دالان که در عمق ۳ هزارمتری تحت‌الارض خلیج فارس قرار دارد، در طول ۲۰ سال بهره‌برداری از این میدان از حدود ۵۲۰۰ PSI به ۳۵۰۰ PSI کاهش پیدا کرده است.

وی مهم‌ترین روش حفظ و نگهداشت تولید گاز از میدان پارس جنوبی را نصب کمپرسورهای فشارافزا عنوان کرد؛ موضوع مهمی که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و در آخرین روزهای اسفند ماه سال گذشته بود که قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار با پیمانکاران اصلی این ابر پروژه به امضا رسید که به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اجرای طرح فشارافزایی، ۹۰ تریلیون فوت مکعب به برداشت گاز و ۲ میلیارد بشکه افزایش برداشت میعانات گازی از پارس جنوبی رقم می‌خورد که این اقدام درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کشور به‌دنبال خواهد داشت.

کد خبر 6141529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha