۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۳۳

منابع درآمدی مالیاتی صرف برطرف کردن محرومیت ها می شود

منابع درآمدی مالیاتی صرف برطرف کردن محرومیت ها می شود

نماینده مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اصلاحات انجام شده در سیستم مالیات ستانی پرداخت و گفت: منابع درآمدی حاصل از مالیات به سمت مسائل زیر ساختی و رفع محرومیت می رود.

مصطفی پور دهقان، نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره میزان اثر بخش بودن اصلاحات انجام شده در سیستم مالیات ستانی گفت: مالیات تاکنون در تمام کشورها یکی از پایه‌های مالیاتی محسوب می‌شود و سالم‌ترین منبع درآمدی هر دولتی مالیات است.

وی ادامه داد: البته مالیات را در جهان صرفاً با نگاه کسب درآمد اخذ نمی‌کنند و بخشی از دلیل اخذ مالیات این است که درصدی از سود قشر فعال اقتصاد که درآمد بالایی کسب می‌کنند گرفته شود، به این جهت که این قشر عمدتاً بیشتر از امکانات و زیر ساخت‌ها استفاده می‌کنند و با استفاده از این منابع برای توسعه زیر ساخت‌ها استفاده شود.

وی در ادامه بیان کرد: مالیات یک منبع درآمدی شناخته شده برای تمام دولت‌ها است که نه پایه پولی را بالا می‌برد نه نقدینگی را افزایش می‌دهد و هیچ کدام از مضراتی که سایر منابع درآمدی دارند این حوزه ندارد.

پوردهقان خاطرنشان کرد: طی سال‌های قبل دولت سیزدهم تلاش زیادی کرد که مودیان مالیاتی در کشور شناسایی شوند و جلوی فرارهای مالیاتی آنها گرفته شود. در همین راستا تلاش شد اصلاحاتی در سیستم مالیات ستانی انجام شود و مودیان مالیاتی جدید شناسایی شوند و نسبتاً هم در این اقدامات موفق بودند.

پوردهقان با بیان اینکه امسال در بودجه ۱۴۰۳ حدود ۱۲۰۰ همت منابع درآمدی از محل مالیات‌ها پیش بینی شده است افزود: با اصلاحات انجام شده در سیستم مالیات ستانی این منابع درآمدی محقق هم خواهد شد. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که چون اقتصاد زیرزمینی اقتصاد قاچاق و غیر رسمی و بعضاً تجارت‌های کثیف در کشور ما رونق دارد و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد، طبیعی است که همچنان هم فرار مالیاتی وجود دارد.

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: دولت سیزدهم در کنار کار خوبی که کرد و پایه‌های جدید مالیاتی را شناسایی کرد و باعث شد که درآمدهای مالیاتی در حال حاضر به صورت ۱۰۰ درصدی محقق شود، از سوی دیگر دستگاه‌های پوز با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی به صورت آنلاین شناسایی و میزان درآمد افراد به این وسیله بررسی می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: در کنار این کار ما باید همچنان به شناسایی اقتصاد زیرزمینی ادامه دهیم، منابع درآمدی را از این محل بالا ببریم، هزینه را برای فعالیت در اقتصاد زیرزمینی بالا ببریم تا بتوانیم به این وسیله بر منابع درآمدی از محل مالیات بیفزاییم.

وی با اشاره به اینکه این درآمدهای مالیاتی عمدتاً صرف توسعه، رفاه و آبادانی در کشور می‌شود بیان کرد: به عنوان مثال درمان کودکان زیر ۷ سال، ساخت چندین بیمارستان تخصصی مادر و کودک و افتتاح چندین طرح و پروژه دیگر همگی از محل اخذ این درآمدهای مالیاتی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: منابع درآمدی حاصل از مالیات به سمت مسائل زیر ساختی و برطرف کردن بسیاری از محرومیت‌ها می‌رود. موضوعی که مردم را تشویق می‌کند به اینکه حتماً عوارض و مالیات‌هایشان را داوطلبانه پرداخت کنند این است که مردم به صورت عینی باید ببینند که این مالیاتی که به دولت پرداخت می‌کنند در چه اموری هزینه می‌شود.

پوردهقان با بیان اینکه این نکته باید دستور کار دولت چهاردهم قرار بگیرد ادامه داد: ما در استان‌ها و شهرستان‌هایی که درآمدهای مالیاتی را اخذ می‌کنیم حتماً و حتماً باید بر اساس میزان درآمدی که استان برای خزانه واریز می‌کند، به همان نسبت در پرداخت درآمدهای مالیاتی بودجه‌ای برای توسعه پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، اقتصادی و غیره در آن استان در نظر گرفته شود و به مردم هم اعلام شود که از محل درآمدهای مالیاتی این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: به لحاظ کارنامه‌ای دولت شهید رئیسی در حوزه مالیاتی نمره قابل قبولی را کسب کرده است هرچند هنوز که هنوز است باید برنامه‌ریزی کنیم که پایه‌های مالیاتی جدید را باز هم شناسایی کنیم.

کد خبر 6141543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha