۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۲

در حاشیه جلسه دولت؛

بذرپاش: ترانزیت کشور رشد ۵۵ درصدی داشته است

بذرپاش: ترانزیت کشور رشد ۵۵ درصدی داشته است

وزیر راه و شهرسازی گفت: به دلیل پیگیری‌های رئیس جمهور شهید؛ ترانزیت کشور در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه ابتدایی سال قبل، ۵۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیئت دولت در حضور خبرنگاران گفت: خبر خوب و امیدوار کننده که به دلیل پیگیری‌های رئیس جمهور شهید بود، این است که رشد ترانزیت کشور در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه ابتدایی سال قبل، ۵۵ درصد رشد داشته است که نسبت رشد ۵۰ درصدی به سال ۱۴۰۲ به ۱۴۰۱ که آن هم رشد بالایی بود باز شتاب بیشتری را نشان می‌دهد.

وی افزود: همچنین در ترانزیت جاده‌ای کشور شاهد ۶۹ درصدی هستیم که عدد بی‌سابقه ای را نشان می‌دهد و نشان از ایجاد رکوردهای جدید است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روزهای اخیر آماری در خصوص جان باختگان سوانح جاده‌های از پزشک قانون کشور اخذ شد که شواهد نشان می‌دهد طی فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای را داشتیم، البته مرگ یک نفر هم زیاد است و باید آمار به صفر برسد اما طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده قطعاً این کاهش تداوم خواهد داشت.

وی افزود: رشد تولید مسکن و ساختمان در ۱۴۰۲ مثبت ۷.۱ شد و این عددی کم سابقه در تاریخ کشور است. این در حالی است که در ابتدای دولت رشد منفی ۱۳ درصد را شاهد بودیم این مقایسه نشان می‌دهد در دولت شهید رئیسی چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

بذرپاش خاطرنشان کرد: پروژه راه‌آهن رشت کاسپین فردا (پنجشنبه، ۳۱ خردادماه) با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد که اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ کشور است و در نقش کریدوری جمهوری اسلامی کمک کننده است.

بذرپاش در خصوص آمار سوانح جاده‌ای کشور اظهار کرد: در مورد جان باختگان سوانح جاده‌ای که باید حداکثر تلاش برای کاهش آن داشته باشیم در فروردین و اردیبهشت با کاهش ۱۰ درصدی سوانح فوتی روبرو شدیم که طبق برنامه باید این شاخص سالی ۱۰ درصد کاهش یابد که این اتفاق افتاده است. هرچند حتی یک فوتی هم زیاد است و امیدواری این آمارها افزایش یابد این موضوع آرزوی سال های سال کشور است.

بذرپاش در خصوص برخی ادعاهای مطرح شده در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در حالی که ساخت مسکن بین ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد، عدد نهضت ملی مسکن از دو میلیون و ۶۵۳ هزار عبور کرده که ۵۶۰ هزار واحد تحویل مردم شده است. همچنین از آبان سال ۱۴۰۰ تاکنون دو میلیون و ۵۶۳ هزار واحد آغاز ساخت داشتیم که عدد کم سابقه‌ای در بخش ساخت مسکن است و امیدواریم در دولت بعدی این کار با این شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حوزه مسکن روستایی از ۵۵۰ هزار مسکنی که ساخت آن آغاز شده ۳۰۰ هزار واحد تحویل شده و این روند ادامه می باید و امیدواریم تا آخر سال به ۸۰۰ هزار واحد برسد.

وی با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری در خصوص آزاد سازی نرخ بلیت، اذعان کرد: صدور پروانه بافت فرسوده از ۲۹۰ هزار عدد عبور کرد و دیوان عدالت اداری برای آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی حکم داده است و البته ما اعتراض کردیم که این حکم وارد نیست و دستور توقف این حکم لغو شده است که بنابراین با این حکم دیوان، نظام عرضه و تقاضا نرخ را تعیین می‌کند. نامه دادیم تا در سران قوا مطرح شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مصالح کشور اقتصا نمی‌کند در بازاری که محدودیت عرضه داریم. همچنین در بخش هوایی ناترازی جدی در عرضه و تقاضا داریم و هنوز ناوگان پاسخگوی به میزان تقاضا نیست. از طرفی موافق نرخ گذاری در بلیت هستیم و معتقدیم شورای عالی هواپیمایی می‌تواند نرخ گذاری کند که البته به قانون تمکین می‌کنیم.

کد خبر 6141698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha