۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۶

در حاشیه جلسه دولت؛

خاندوزی: تنها با عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نمی‌شود عکس یادگاری گرفت

خاندوزی: تنها با عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نمی‌شود عکس یادگاری گرفت

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: فقط با عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نمی‌شود عکس یادگاری دوساله گرفت و تمام مسیرهای بلندمدت که موجب تخریب سرمایه گذاری و رشد اقتصادی شد را نادیده گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به اینکه در جریان مباحث‌های انتخاباتی درباره عملکردهای اقتصادی سال‌های اخیر مسائلی مطرح شد، لازم است توضیح داده شود و روشنگری انجام دهم تا واقعیات اقتصادی ایران، در سال‌های اخیر مورد تحریف قرار نگیرد، لذا باید صداقت خود را در عمل به مردم نشان دهیم.

وی افزود: در هشت سال پایانی دهه نود، تولید ناخالص داخلی پر از نوسان و غیر قابل پیش بینی بود و در دوره رکود قرار داشتیم و با وجود بهبود کوتاه مدت و موقت از محل سال‌های ۹۵ و ۹۶ در رشد اقتصادی رخ داد اما بلافاصله اقتصاد شکننده و به سمت نرخ رشد اقتصادی بسیار پایینی حرکت کرد.

خاندوزی بیان کرد: عملکرد سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حکایت دارد که اقتصاد ایران از آن نوسان‌ها به رشد اقتصادی پایدار در حوالی عملکرد بلندمدت خود رسیده است. به گونه‌ای که در گزارش اردیبشهت بانک جهانی، عبارت رشد اقتصادی پایدار و تاب آور آمده است و مسیر اقتصاد و خروج از رکود دهه نود را تأیید کرده است.

وی تصریح کرد: عوامل بلندمدت اقتصاد از ۱۴۰۰ به بعد کاملاً تغییر مسیر دادند. مجموعه سرمایه گذاری در دهه نود، هم در ساختمان، هم ماشین آلات و نیز نرخ کل تشکیل سرمایه تابت ناخالص، منفی بود.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، هم تشکیل سرمایه در ساختمان و سرمایه گذاری در ماشین آلات و نرخ رشد سرمایه گذاری در کشور ۱۱.۷ درصد رشد در سرمایه گذاری داشته است. مسیر دهه نود پشت سر گذاشته است و اقتصاد ایران وارد رشد اقتصاد با ثبات و سرمایه گذاری بسیار بیشتر شده است.

وی ادامه داد: فقط با عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نمی‌شود عکس یادگاری دوساله گرفت و تمام مسیرهای بلندمدت که موجب تخریب سرمایه گذاری و رشد اقتصادی شد را نادیده گرفت. در همان دو سال هم عملکردها با ادعاها بسیار فاصله دارد و آمارهای رسمی کشور حاکی است در سال ۹۵، میزان سرمایه گذاری خارجی واقعاً محقق شده کمتر از دو میلیارد دلار بود.

خاندوزی در همین رابطه، بیان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در سال ۹۶ حدود ۲.۶ میلیارد دلار بود اما در دولت آیت الله رئیسی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شده است.

کد خبر 6141760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha