۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۶

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی:

۵۷ عنوان برنامه هفته قوه قضاییه در آذربایجان غربی برگزار می شود

۵۷ عنوان برنامه هفته قوه قضاییه در آذربایجان غربی برگزار می شود

ارومیه - رییس کل دادگستری آذربایجان غربی از اجرای بیش از ۵۷ عنوان برنامه در هفته قوه قضاییه در آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر عتباتی ظهر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به تشریح برنامه‌های هفته قوه قضائیه افزود: افتتاح ساختمان جدید مجتمع قضائی شهید رئیسی، دیدار با خانواده شهدا، انعقاد تفاهم نامه با هلال احمر استان، بازدید از سه واحد تولیدی در ارومیه، حضور رئیس کل دادگستری و ۳۰ تن از مسئولان قضائی در شش مسجد شهر ارومیه برای حل و فصل مسائل حقوقی و قضائی مردم، بازدید از زندان‌های سراسر استان، برپایی نمایشگاه در مقابل ساختمان دادگستری استان و ارائه مشاوره رایگان حقوقی در حاشیه این نمایشگاه و برپایی میزهای خدمت در نمازهای جمعه سراسر استان و دیدار چهره به چهره با مردم از جمله برنامه‌های هفته قوه قضائیه در سطح استان است.

وی افزود: برگزاری جلسه‌ای برای مقابله با تهدیدات سگ‌های ولگرد در ارومیه، جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال و نشست با دانشجویان دانشگاه پیام نور از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در استان در هفته جاری در نظر گرفته شده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان این که در طول سه سال گذشته بیش از ۱۴۵ فقره قصاص نفس منجر به سازش شده است خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های قضائی بالای ۱۰۰ روز بود که در سال گذشته این زمان را به ۶۸ روز رسانده ایم.

حرکت برنامه محور اولویت دستگاه قضائی در آذربایجان غربی

عتباتی حرکت برنامه محور را اولویت مهم دستگاه قضائی در استان دانست و گفت: در طول سه سال گذشته اسناد توسعه قوه و سند تحول قوه قضائیه در استان را بومی سازی کردیم تا بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در سه سال گذشته ۸۴ قاضی به دستگاه قضائی استان جذب شده است و در حال حاضر ۳۹۷ قاضی در سطح استان وجود دارند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: برای نخستین بار دادگستری استان توانسته است مجوز تربیت قاضی را اخذ کرده و در حال حاضر آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تربیت نخبگان حقوق و قضات در استان هست و بر مسائل استان شناخت دقیق پیدا می‌کنند.

عتباتی با بیان این که موارد بسیاری از مجازات‌ها در دادگستری استان با توبه محکوم علیه با تخفیف مواجه می‌شوند افزود: در بیست روز گذشته در شمال استان دو نفر محکوم به اعدام با توبه و با رضایت رئیس قوه قضائیه حکم اعدام آنها به حبس و شلاق تبدیل شده است و علاوه بر آن حکم اعدام ماموستا خضر نژاد نیز با وساطت روحانیون و علمای اهل تسنن یک درجه تخفیف خورد و به حبس تبدیل شد.

وی ادامه داد: سال گذشته بالغ بر ۸ میلیارد تومان قضات احکام جایگزین حبس صادر کردند که برای امور عام المنفعه استفاده شد.

احیای بیش از ۱۱۹ واحد تولیدی در آذربایجان غربی

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به احیای واحدهای مختلف تولیدی در طول سه سال گذشته در استان گفت: در کارخانه تعطیل شده فولاد ارومیه ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بدهی بانک‌ها و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز بدهی مالیاتی تعیین تکلیف شد.

عتباتی تصریح کرد: ۱۱۹ واحد تولیدی در ۲۹ جلسه حمایت قضائی از سرمایه گذاری در استان با ۳۰۰ مصوبه و ایجاد ۸ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی احیا و به چرخه تولید بازگشتند.

وی با بیان این که در سال گذشته ۵۷۶ هزار پرونده به دستگاه قضائی در مراحل مختلف رسیدگی وارد شده است گفت: در سال ۱۳۹۹ زیر یک میلیارد تومان در جشن گل ریزان جمع شد، اما این در حالی است که در جشن گل ریزان سال جاری بالای ۵۵ میلیارد تومان کمک جمع اوری شد و در طرح نسیم مهر نیز بالای ۵ میلیارد تومان برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد مالی جمع آوری شده است.

نتیجه قطعی پرونده شهردار سابق ارومیه روزهای آینده اعلام می‌شود

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: یکشنبه ۲۷ خرداد پرونده شهردار سابق ارومیه که از طرق دیوان عالی کشور تجویز اعاده دادرسی صادر شده بود جلسات قضائی برای محاکمه مجدد در شعبه هم عرض برگزار شد و در روزهای آینده تصمیم قطعی قضائی و رأی قطعی اعلام خواهد شد.

عتباتی افزود: استان در راستای کاهش جرایم سرقت رتبه سوم کشوری را دارد و برخی از جرایم سرقت به عنف و یا زورگیری در استان وجود ندارد، اما آمار کلاهبرداری و جعل در استان بیشتر شده است.

کد خبر 6141848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha