۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱

رییس شورای شهر شهرکرد:

حقوق کارگران به موقع پرداخت شود

حقوق کارگران به موقع پرداخت شود

شهرکرد- رییس شورای شهر شهرکرد گفت: کارگران خدمات شهری منطقه یک ناراضی هستند، حقوق آن ها باید به موقع پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دویست و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهرکرد به ریاست مصطفی حیدری و با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، معاون خدمات‌شهری و رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد در خصوص حقوق و بیمه‌های معوق کارگران خدمات‌شهری شهرداری شهرکرد توسط پیمانکاران در سالن جلسات ۹ اردیبهشت برگزار شد.

محمدرضا محمدیان معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد در این نشست مطرح کرد: شرکت سازه کاران کوشک در سال ۱۴۰۱ برنده مناقصه شدند و در سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ ارائه خدمت کرد.

معاون خدمات‌شهری شهرداری شهرکرد بیان داشت: در سال ۱۴۰۲، ۲۷ درصد افزایش حقوق اعلام شد که بخشی از آن پرداخت شده و بخشی باقی مانده که به سال ۱۴۰۳ رسیده است.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۳، ماه‌های اول میزان افزایش حقوق و دستمزد مشخص نبود؛ برای این سال ۳۵ درصد افزایش حقوق محاسبه شد، طی مراحل قانونی درصدی علل الحساب پرداخت شده و مابقی باقی مانده است؛ همچنین پرداخت حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ پرداخت شده اما سنوات آن باقی مانده است.

محمدیان افزود: بیمه کارگران مشکل داشت که شرکت ساز و کار کوشک بخشی را پرداخت نکرده و درصدد پرداخت معوقات است.

در ادامه این جلسه مصطفی حیدری رئیس شورای شهر مطرح کرد: یک فرجه زمانی به شرکت سازان کاره کوشک داده می‌شود، اگر روند کار اصلاح شد که با او طبق قانون همکاری می‌شود در غیر این صورت مجددأ مناقصه برای حمل زباله و رفت و روب برای منطقه یک برگزار می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد بیان داشت: کارگران خدمات شهری منطقه یک ناراضی هستند اگر مدیریت اصلاح شود ادامه قرارداد اجرا می‌شود، در غیر این صورت چاره‌ای جز برگزاری مجدد مناقصه نیست.

در ادامه ماشاالله ایزدی اظهار داشت: برخی شرکت‌های خدماتی در ابتدا قرارداد کار را به خوبی انجام می‌دادند اما با گذشت زمان کارگران شهرداری به دلیل تأخیر در پرداخت حقوق، بیمه و سایر مطالبات خود از وضعیت موجود این شرکت خدماتی ناراضی هستند.

باید حقوق بیمه کارگران را به موقع پرداخت شود

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، ایثارگران و بانوان شورای اسلامی شهرکرد تصریح کرد: بر اساس تعهدی که شرکت خدماتی داده است، باید حقوق بیمه کارگران را به موقع پرداخت کند، اما مطالبات به موقع پرداخت نمی‌شود؛ نباید در اجرای قانون خللی وارد شود، که اساس کار و زحمات شهرداری و شورای شهر زیر سوال برود.

وی گفت: کارگران از طیف متمول جامعه نیستند، آنها با حداقل‌ها زندگی می‌کنند، شایسته است شرکتی که وارد این عرصه می‌شود ضمن داشتن اهلیت توان حمایت از کارگران را داشته باشد؛ هدف ما خدمت به مردم و دفاع از حقوق شهروندان است، و قصد اذیت کردن نداریم، باید حقوق مردم رعایت شود، ما نیز مدافع حقوق مردم و پاسخگو در برابر قانون هستیم.

ایزدی با بیان اینکه باید به مطالبات به حق مردم پاسخ مناسب داده شود و در این باره بهانه‌ای پذیرفته نیست، اظهار کرد: ما نماینده مردم هستیم و نمی‌توانیم از حقوق مردم بگذریم، تلاش می‌کنیم که حق کسی ضایع نشود و خدمات نیز به طور متوازن در سطح شهر توزیع شود، این حق مردم است که طعم شیرین خدمت صادقانه را بچشند.

برای اعضای شورای شهر قابل قبول نیست که دو ماه حقوق معوق و بیمه پاکبان واریز نشده باشد

فاطمه بیگی نیز با اشاره به عدم پرداخت حقوق و بیمه پاکبانان توسط شرکت سازه کاران کوشک اظهار داشت: پاکبانان به جای آنکه دغدغه کار را داشته باشد باید دغدغه حقوق را داشته باشد، برای اعضای شورای شهر قابل قبول نیست که دو ماه حقوق معوق و بیمه پاکبان واریز نشده باشد، سبب ناراضی آنان شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهرکرد افزود: در قرار داد پیش بینی شده تا پیمانکار توان مالی داشته باشد و بتواند حقوق پاکبان را بدهد سپس از شهرداری هزینه را وصول کند، سال قراردادی تمام شده اما هنوز موقعات پاکبانان پرداخت نشده است.

وی خاطر نشان کرد: حمایت از شرکت سازه کاران کوشک در سال گذشته در چارچوب قانون؛ دلیلی بر این نیست که پاکبان ها به حق و حقوق خود نرسند، باید قدرت مالی شرکت سنجیده شود و سپس قرارداد منعقد گردد.

بیگی خاطر نشان کرد: شهر ما همیشه تمیز بوده، نباید پاکبانی حق و حقوق خود را دریافت نکرده باشد، در ابتدا حقوق کارگر باید داده شود؛ همه کمک کنیم تا حق و حقوق کارگران دیده شود.

مکانیزاسیون خدمات شهری امری اجتناب ناپذیر و لازم الاجراست

یوسف صادقی رئیس کمیسیون خدمات‌شهری، فضای سبز و بهداشت عمومی شورای اسلامی شهرکرد با بیان این مساله که رفت روب کوچه‌ها و حتی برخی معابر اصلی همچنان به صورت دستی انجام می‌شود و بیشترین نیروی خدمات شهری در قسمت رفت و روب معابر است.

وی ادامه داد: با وجود تحمیل هزینه سنگین به سیستم نارضایتی‌هایی نیز به همراه دارد در تهیه و تدوین اسناد مناقصه خدمات شهری تلاش شد تا کار به صورت تماماً حجمی واگذار گردد اما به دلیل نگرانی‌هایی که از محل تعدیل نیروها از طرف پیمانکار که منتج به بیکاری تعدادی از پرسنل خدمات شهری می‌شد از این کار بالاجبار امتناع شد که البته این موضوع ماهیت کار حجمی را زیر سوال می‌برد.

صادقی اذعان داشت: کار به صورت حجمی و بر اساس وزن پسماند و سطح رفت و روب واگذار گردد اما در کنار آن تعداد نیروی مشخص به پیمانکار تحمیل شود روش منطقی و درستی نیست که در حال حاضر انجام می‌دهیم کار باید بصورت کاملاً حجمی واگذار شده و نظارت بر کیفیت کار را بیشتر کنیم و شاید پیمانکار بتواند با تعداد نیروی کمتری این کار را انجام دهد.

وی بیان داشت: راهکار حل مساله در مکانیزه نمودن خدمات و استفاده از ماشین آلات رفت و روب کوچک برای کوچه‌ها و معابر فرعی است که می‌توان بدون دغدغه نسبت به کم کردن نیروی انسانی در عین حال افزایش کیفیت اقدام کرد.

صادقی یادآور شد: می‌بایست تهیه ماشین آلات برای رفت و روب کوچه‌ها یکی از الزامات اسناد برای پیمانکار باشد همچنین خرید آنها توسط کارفرما نیز وابستگی صد در صدی به پیمانکار و مدیریت شرایط بحران را تسهیل کند.

وی خاطر نشان کرد: ماشین آلات خریداری شده توسط کارفرما را می‌توان بصورت اجاره در اختیار پیمانکار قرار داد و بدین ترتیب نیاز به جذب نیرو بجای بازنشستگان این بخش به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و یکی از معضلات همیشگی پیرامون شهرداری که همانا جذب بی ضابطه نیرو است تا حدودی حل می‌شود.

نظارت بر شرکت‌ها صورت نمی‌گیرد

محمدحسین واحدیان شهردار شهرکرد در ادامه این جلسه اظهار کرد: پیمانکار وقتی اسناد مناقصه را می‌بیند باید هوشیاری کامل داشته باشد، ماشین آلات، تناژ، نیروی کار و… را بسنجد آمادگی ذهنی داشته باشد که توان انجام کار جمع‌آوری زباله و رفت و روب را ندارد آن را نپذیرد.

شهردار شهرکرد به عدم نظارت در شرکت بر روند اجرای کارها اشاره و بیان داشت: این سبب طبع تعامل کمتر با مجموعه‌ها می‌شود، وقتی مدل ماشین پایین می‌باشد، شهرداری وظیفه جریمه آن را دارد، جریمه به دلیل اهمال و کم کاری شرکت است؛ حقوق کارگران را نمی‌توان به دلیل جریمه‌ها معطل کرد.

وی خاطر نشان کرد: برای مازاد زباله جمع آوری شده توسط شرکت کاران سازه کوشک یه تناژی به تناژ مدنظر اضافه شد که بخشی از آن جبران بشود ولی مابقی جریمه‌ها به دلیل عدم رفت و روب برخی معابر، جمع آوری زباله در برخی کوچه‌ها و… است.

در ادامه جلسه این جلسه محمد رضا بیاتی اظهار کرد: پیمانکار متعهداست مفاد شرایط مناقصه را که مورد قبول وی بوده وبا امضا و مهر شرکت مراتب را تأیید کرده رعایت نماید، تعداد و مدل ونوع ماشین الات و تعداد کارگر و میزان ارائه خدمات برای نظافت معابر برحسب مترمربع و تکرار دفعات می‌کند، اگر شرایط پیمان را فراهم نکند همان ابتدا باید برابر ضوابط برنده اعلام نشده سراغ نفر بعد رفت.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهرکرد در ادامه گفت: نباید در برخورد با موضوع بعد از عقد قرارداد با شرکت‌ها به دلیل کم کاری و اهمال با آنها مدارا کرد؛ اگرچه عدم انجام صحیح امور و بالطبع جریمه شرکت‌ها سودی نداشته و خسارات مادی و معنوی در قالب عدم نظم و انضباط، برای شهرداری ایجاد می‌کند، لیکن باید برابر ضوابط اقدام گردد.

وی به نارضایتی کارگران از عدم واریز بموقع مبلغ بیمه اشاره و افزود: خسارت کارگران از این موارد باید محاسبه و توسط شرکت‌ها جبران شود؛ شرکت تعهد ابتدا پرداخت حقوق و سپس ارائه صورت وضعیت و دریافت را داشت اما حقوق‌ها حتی یک ماه دیرتر نیز پرداخت یا علی الحساب پرداخت شده است.

بیاتی اظهار داشت: شرکت مذکور امسال هم برنده مناقصه شدند، که اگر روال قبل را در پیش بگیرند باید یک سال دیگر نیز درگیر مشکلات باشیم.

کد خبر 6141921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha