۳۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۴۰

در دومین مناظره انتخاباتی داوطلبان؛

قاضی‌زاده: متاسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم

قاضی‌زاده:  متاسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم

سیدامیرحسین قاضی زاده در مناظره دوم گفت: متاسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای شرکت در اولین مناظره تلویزیونی وارد صداوسیما شد.

بر اساس این گزارش، ترتیب صندلی نامزدهای انتخاباتی در مناظره دوم انتخابات، به این شکل است «شماره یک: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شماره دو: محمدباقر قالیباف، شماره سه: مصطفی پورمحمدی، شماره چهار: علیرضا زاکانی، شماره پنج: مسعود پزشکیان، شماره شش: سعید جلیلی»

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهار مناظره اخیر، چهارشنبه ۳۰ خرداد و با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شده است.

عنوان دومین برنامه مناظره «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» با محوریت اقتصاد خواهد بود.

وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این مناظره گفت: ابتدائاً پیروزی تیم والیبال ایران را در دو بازی آمریکا و هلند تبریک می‌گویم که به دنبال تعویض مربی خارجی و آوردن مربی ایرانی بود. نتیجه تکیه به درون کشور و جوانان، پیروزی است.

وی افزود: وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که برخورد با ریشه‌های فقر انجام شود. فقر در شرع ما امر نامطلوبی است و اسلام جامعه را مرفه می‌داند و فقر را معادل بی ایمانی می‌شمارد. لذا نباید بگذاریم فقر ریشه بدواند؛ باید با ریشه‌های فقر مقابله کنیم و از آن‌ها که امکان تأمین معاش ندارند دستگیری کنیم.
قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: متأسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و ماحصل این شد که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. و با وجود اینکه در دولت قبلش ضریب جینی اصلاح شده بود ولی در دولت آقای روحانی بیشتر شد.

وی افزود: ۱۰۰ میلیارد دلار توزیع کردیم اما ماحصلش افزایش رفاه عمومی نشد و به نفع قاچاقچیان سوخت شد یا افرادی که از یارانه بیشتر استفاده می‌کردند. قطعی برق تابستان و گاز زمستان را هم که بهتر از من می‌دانید. الان به نحوی رسیده که بخشی از حامل‌های انرژی را باید وارد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: الان ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل مؤثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است.

وی افزود: دو برنامه اصلی داریم: یکی اینکه دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها که ناقص انجام شده است. در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.

یک کارت اعتبار انرژی به خانواده‌ها خواهیم داد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: قبل از اینکه ادامه توضیحات را بدهم لازم است بنده هم به نوبه خودم به مردم گیلان و کاشمر بابت حوادث تلخ اخیر تسلیت بگویم. سؤالی که از آقای پورمحمدی و پزشکیان دارم این است که بالاخره این تحریم و روابط سال‌هاست که وجود دارد چرا عملکرد دولت‌های مطبوع شما و دولت سیزدهم متفاوت است.

وی افزود: آقای پورمحمدی هم در همه دولت‌ها بوده است اگر کسی نقشی داشته باشد اولین نفر ایشان است. سوال این است که نمودارهایی که آقای پزشکیان ارائه می‌دهد با چه روشی می‌خواهد اجرا شود؟

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با اشاره به طرح خود در زمینه حامل‌های انرژی، گفت: یک کارت اعتبار انرژی به خانواده‌ها خواهیم داد. ۲ قالب کلی داریم؛ پوشش همگانی برای اصلاح ناترازی انرژی و بازتوزیع منابع شبیه آن‌چه آقای زاکانی فرمودند منتها طرح ما پلکانی و براساس پول ملی ماست.

وی افزود: براساس اینکه هر خانوار ایرانی ۲ خودرو دارد، منابع یارانه را در سال اول ۴۰، سال دوم ۶۰ و سال سوم به ۹۰ میلیون تومان اعتبار انرژی در اختیار خانوارها قرار می‌دهیم و اضافه آن هم به پشتیانی از کالابرگ‌هایی که در اختیارشان هست، اختصاص می‌یابد.

شهید رئیسی با فساد کنار نمی‌آمد و خودشان اولین گزارش دهنده فساد بودند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه این مناظره گفت: فرق شهید رئیسی بزرگوار با بقیه این بود که شهید رئیسی با فساد کنار نمی‌آمد و خودشان اولین گزارش دهنده فساد بودند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز، در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید؛ چه جسمی و چه روحی روانی و چه سلامت معنوی و موضوع آسیب‌های اجتماعی. وظیفه دولت این است که موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند. آلودگی هوا و خاک و آلودگی صوتی و مواد غذایی معیوب را درست کند؛ کم تحرکی و نیاز به نشاط را درست کند.

وی افزود: در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید ابعاد سلامتی هم گسترده است هم جسمی، هم روانی و بقیه موارد است. در تهران با اوضاع زیست محیطی تقریباً کسی نیست که دچار بیماری نشود تعداد روزهایی که هوا پاک است بسیار اندک است. کسی هم که بیمار شد نباید رهایش کنیم و صرفاً در شهرهای بزرگ خدمات درمانی و بهداشتی دریافت کنند.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: نظام بیمه‌ای ما در دهک‌های پایین‌تر باید پوشش خود را افزایش دهد. باید پزشک به شهرستان‌ها اضافه کنیم. ۶ هزار تخت بیمارستانی بویژه در بین محرومین در دولت آقای رئیسی افتتاح شد. ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد. و ۱۲ میلیون نفر تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند درحالی که قبلش تحت پوشش بیمه نبودند. نباید کسی به خاطر درمان دچار فقر شود؛ سه دهک پایین باید تحت پوشش قرار بگیرند.

طوری بحث می‌شود که انگار وقتی رئیس جمهور شدیم تازه می‌خواهیم با کارشناسان راهکار پیدا کنیم!

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: با بیان مساله مسائل حل نمی‌شود. ساحت ریاست جمهوری ساحت شخصیتی است که مسائل را بررسی کرده و با کارشناسان نشسته و با برنامه‌های مشابه آشناست و روندها را بررسی کرده و راهکار عملی دارد که به مردم عرض می‌کند.

وی افزود: ولی طوری بحث می‌شود که انگار وقتی رئیس جمهور شدیم تازه می‌خواهیم با کارشناسان راهکار پیدا کنیم! خواهشم این است که حرف روشن بزنیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: الان ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی می‌دهیم به دارو ولی دسترسی مردم به دارو مشکل است؟ اینجا بگوییم می‌خواهیم چه کنیم که مثلاً قاچاق معکوس نشود دارو! راهکار ما استفاده از بیمه و دست برداشتن از فشار به کارخانه‌های تولید داروست. یا در بحث سلامت الکترونیک، ما این را در بنیاد شهید اجرا کردیم.

وی افزود: یکی از دلایل مهاجرت پزشکان ما درآمد بهتر آن‌ها در بیرون است؛ ما باید صندوقی درست کنیم با ارزش ۲۰ میلیون دلار و از محل خود بخش خصوصی که با آن‌ها در این باره صحبت کرده‌ایم، می‌شود این کار را کرد و درآمد ۱۰۰ میلیون یورویی ما در سال به ۵ میلیارد دلار بعد از ۴ سال برسد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بهترین وضعیت حوزه سلامت را در منطقه داریم؛ پزشک و پرستار ما را اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها روی دست می‌برند. تکمیل نظام شبکه هم باقی مانده که باید انجام دهیم. کاری که در دولت شهید رئیسی شروع شد را باید ادامه دهیم. باید مراقب بگذاریم برای افراد در خطر؛ که مرتب آن‌ها را کنترل کند و خطر را از ان‌ها دور کند.

آموزش‌وپرورش اصلی‌ترین وزارتخانهٔ ماست

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: خطاب به آقایان پورمحمدی و پزشکیان عرض کنم که دارد مغالطه می‌شود و بحث‌ها کلی است. شما قبلاً جایی بودید، چه‌کار کردید؟ هر کدام از ما این را باید بگوییم. شماها وزیر بهداشت و درمان و دادگستری بودید؛ شما چه‌کار کردید؟

وی افزود: با شروع دولت سیزدهم ۲۹۵ هزار معلم جذب شده‌اند. آموزش‌وپرورش اصلی‌ترین وزارتخانهٔ ماست و بودجهٔ آن باید از ۹ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: وقتی می‌گوئیم سفره خود را با مردم یکی کنیم یا عدالت اجتماعی را برقرار کنیم بادی این را هم بگوییم که که دوره مسئولیت خودت چه کردیم؟ مردم می‌خواهند بدانند توانایی انجام وعده‌هایی که می‌دهیم را داریم یا نه. همه خانواده بنیاد شهید یک سفره درمان دارند و در دولت شهید رئیسی و از ۱۷۴ هزار تومان سرانه به ۹۰۰ هزار تومان افزایش‌یافته است.

وی افزود: آموزش عمومی یکی از اصلی‌ترین موضوعات جهان است، آموزش و پرورش از نظر من اصلی‌ترین وزارت خانه در کشور است. در دوران کرونا نیازهای آموزش‌وپرورش نادیده گرفته شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در دولت شهید رئیسی رتبه‌بندی معلمان که سال بر زمین‌مانده بود با کمک مجلس انجام شد. در رابطه دسترسی عادلانه رسیدگی به مناطق محروم ۶۰۰ هزار فضای آموزشی جدید و چهار میلیون مترمربع تحویل آموزش و پرورش شد با تجمیع منابعی که دولت انجام داد.

نصف زمانی که برای آموزش داریم اضافه است

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: نصف زمانی که برای آموزش داریم اضافه است. باید بتوانیم بهره‌وری را در آموزش‌و پرورش ارتقا دهیم. برای جلوگیری از فرار نخبگان باید درآمدشان را افزایش دهیم.

وی افزود: با حفظ ساختار فعلی آموزشی مشکل دانش آموزان ما حل نمی‌شود. نیمی از وقتی که می‌گذاریم تا فوق تخصص می‌رویم اضافه است؛ نباید اینقدر طول بکشد تا رسیدن به بازار کار. باید بتوانیم بهره‌وری را در آموزش‌و پرورش ارتقا دهیم. باید افراد را به سرعت به بازار کار برسانیم. باید آموزش عالی و حوزه نخبگی را به اقتصاد پیوند بزنیم. برای جلوگیری از فرار نخبگان باید درآمدشان را افزایش دهیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: عدالت اقتصادی با قدرتمند کردن خانواده‌ها شدنی است. آزادی‌های اجتماعی و سیاسی با قدرتمند شدن اقتصادی مردم امکان پذیر است.

وی افزود: اگر محافل و جریانات قدرتمندی که امروز حامیان برخی نامزدها هستند چوب لای چرخ دولت نمی‌گذاشتند دور دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده بود و وضع فقر این شکل نبود. تیم امنیتی حاکم در دولت روحانی، در ستاد پزشکیان هستند؛ هرکسی با نزدیکانش شناخته می‌شود.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: این را بدانید آزادی‌های اجتماعی سیاسی با اقتصاد قوی ممکن است. ۲ کار بعد از ریاست‌جمهوری داریم یک بزرگ‌کردن سفره مردم و یکی هم توزیع عادلانه درآمدهای کشور است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: می‌خواهم دولت نیمه‌تمام شهید رئیسی را ادامه بدهم؛ البته نقاط ضعف را هم اصلاح کنم. اما شما دو نفر (پزشکیان و پورمحمدی) شجاعت این را دارید که بگویید می‌خواهید دولت سوم روحانی باشید؟

کد خبر 6142890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha