۳۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۳۹

در دومین مناظره انتخاباتی داوطلبان؛

پورمحمدی: یارانه هدفمند نیست و در کنارش فساد توزیع شده است‌

پورمحمدی: یارانه هدفمند نیست و در کنارش فساد توزیع شده است‌

مصطفی پورمحمدی در مناظره دوم گفت: یارانه هدفمند نیست و در کنارش فساد توزیع شده است‌

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (پنجشنبه) به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی وارد سازمان صدا و سیما شد.

بر اساس این گزارش، ترتیب صندلی نامزدهای انتخاباتی در مناظره دوم انتخابات، به این شکل است «شماره یک: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شماره دو: محمدباقر قالیباف، شماره سه: مصطفی پورمحمدی، شماره چهار: علیرضا زاکانی، شماره پنج: مسعود پزشکیان، شماره شش: سعید جلیلی»

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در چهار مناظره اخیر، چهارشنبه ۳۰ خرداد و با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شده است.

عنوان دومین برنامه مناظره «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» با محوریت اقتصاد خواهد بود.

مردم ما اعتماد ندارد و صداقت ما را نمی‌بینند

مصطفی پورمحمدی در بخش اول سخنان خود با تسلیت حوادث اخیر گفت: بحث خدمات رسانی یک مسئله مهمی است برای همه دولت‌ها. ما باید یارانه‌ها را طوری تقسیم کنیم که خدمات به محرومان برسد و عدالت رعایت شود. اما واقعش این است که این حجم توزیع یارانه ما و اقدامات ما موجب آسایش طبقات محروم نشده و مشکلات اقتصادی ما بیشتر شده و عدالت رعایت نشده است و سبب غنی‌تر شدن یک عده، کم شدن دهک طبقات متوسط و گسترش طبقات فقیر شده است. توسعه هدفمندی یارانه‌ها همزمان شده است با تحریم‌ها.
وی افزود: وقتی که باید کنترل می‌کردیم و اقتصاد را تقویت نکردیم، بحث اف ای تی اف به‌وجود آمد، ده یازده سال این قضیه ماند و کل اقتصاد ما برای تبادل اقتصادی قفل ماند و از طرفی وضعیت تحریم‌ها فشار را بیشتر کرد.
پورمحمدی گفت: من در دولت قبلی بودم و در سازمان بازرسی کنترل جدی انجام دادم. یارانه هدفمند نیست و در کنارش فساد توزیع شده است‌. دوستان ما یا برای خنثی سازی تحریم بی‌تفاوت‌اند یا برای اقتصاد مقاومتی هیچ اقدامی انجام ندادند. مردم ما اعتماد ندارد و صداقت ما را نمی‌بینند. ما باید برگردیم به اعتماد سازی و پیشینه ما که با صداقت چه کردیم.

چرا به علت نمی‌پردازیم و حاضر نیستیم به مشکلات اساسی بپردازیم؟

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: آمارها، بیان مشکلات پیوسته گفته شده و راه حل رها هم گفته شده است. اما نمودارها منفی است. در همه دوره‌ها نقدینگی تورم بیشتر می‌شود. خطر فقر توسعه پیدا می‌کند. فاصله بین غنی و فقیر بیشتر می‌شود و این‌ها کمکی نمی‌کند به حل مشکل.
چرا به علت نمی‌پردازیم و حاضر نیستیم به مشکلات اساس بپردازیم؟ رهبری درمورد تحریم‌ها و روابط بین‌المللی و یارانه سوخت حرف میزند و ما توجه نمی‌کنیم.

وی افزود: دوستان نمی‌خواهند به برخی مسائل جدی کشور پاسخ دهند و می‌خواهند سکوت کنند.
آقای جلیلی مواضعش درمورد تحریم معلوم است. در بحث اف‌ای‌تی‌اف گفتیم که اصلاً قضیه را بپذیریم که اشکال دارد یا خیر و بگوییم که چه شروطی بگذاریم که مسئله حل شود.
وی ادامه داد: آقای پزشکیان که در ستادشان غلغله است و همه منتظر پست و مقام‌اند. برجام اگر بیست درصد مشکلات را حل می‌کند شما آن را صددرصدی کردید. آقای قالیباف ۴ سال رئیس مجلس بوده است. اگر در بحث برجام روزنه‌ای وجود داشت، و شما برنامه می‌نوشتید برای حل مشکلات، بگویید چقدر توانستید مشکلات را حل کنید؟

ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم که استفاده نکردیم

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: صرف تصویب قانون کافی نیست. شاید ترامپ بخواهد به رئیس جمهوری برگردد. ما باید بتوانیم شکار لحظه‌ها کنیم و از فرصت‌ها استفاده کنیم. و شرایط بیرونی ما نشان می‌دهد که چه اتفاقی برای ما افتاده است.

وی خطاب به قالیباف گفت: داستان اوکراین، رقابت چین با آمریکا، حضور چین در منطقه و توسعه و نفوذش، راه مواصلاتی‌اش و… به‌دلیل این است که مناسبات قدرت در حال تغییر است.
وی افزود: ما باید از فرصت‌ها استفاده کنیم که استفاده نکردیم. نفت را ارزان‌تر می‌فروشیم ولی خیلی پیچیده است قضایایمان. به این راحتی نیست که بگوییم یک میلیون بیشتر نفت می‌فروشیم. باید نتیجه آن را ببینیم و به مسائل جدی تر و عمیق‌تر و همه جانبه توجه کنیم.
وی ادامه داد: سه پزشک در جلسه ما هستند. ولی ببینید در حوزه پزشکی بحث مسائل پیشگیری مسئله مهمی است. آقایان گفتند ۴۵ درصد کادر پزشکی ما در تهران است. این همه مهاجرت توسط پزشکان ما اتفاق افتاده است. اینها مسائلی است که یک بخش عمده آن احترام به این جامعه و تأمین نیازهایشان، اقتصاد درمان است‌. تا موانع اقتصادی پزشکان توجه نشود، بسیاری از پزشکان و پرستاران مشکلات جدی مالی دارند. باید موانع اقتصادی آنها حل شود. دانش تکنیک تجربه تجهیزات پزشکی، صنایع دارویی، شبکه درمانی روستایی، تکنولوژی جدید به همراه هوش مصنوعی، و امکانات مختلف پزشکی در کشور وجود دارد. به اندازه کافی ایده، طراحی، ابتکار وجود دارد. اساتید فن زیاد هستند. ما باید به آن‌ها احترام بگذاریم و مشکلات اساسی آن‌ها را برطرف کنیم.

پزشکان جزو فرهیخته‌ترین اعضای جامعه ما هستند

پورمحمدی اشاره کرد: بحث سلامت جزو نقاط مثبت ماست. ما از منظر ظرفیت، بسترها، تحصیل، بیمارستان‌ها، تخت‌ها، کارهای آزمایشگاهی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی برای مشاوره و درمان تقریباً در شرایط مناسبی هستیم. مهم این است که این‌ها را گسترش دهیم.

وی افزود: سالمندی مسئله جدی کشور است. معلولیت‌ها گسترش پیدا کرده. برخی بیماری‌ها مثل اوتیسم گسترش پیدا کرده است. باید یک نگاه جامع و کامل کرد. همچنان به برنامه‌ریزی و تدبیر و ایجاد اعتماد و امید و خوشبینی و همکاری متقابل توجه می‌کنم. پزشکان جزو فرهیخته‌ترین اعضای جامعه ما هستند. خانواده بزرگ بهداشت و درمان از ظرفیت‌های خوب ما هستند. مهم این است که گره‌هاشان را حل کنیم. یکی از مباحثی که دولت باید به آن توجه کند و کلان سیاست گذاری است، بستر فراهم کردن، اعتماد کردن و مهم‌تر از همه مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است.

وی ادامه داد: مطمئنم با مدیریت خوب در یارانه‌ی سوخت و انرژی که متأسفانه در دوره‌های گذشته در دو طیف مدیریتی جناحی نتوانستیم آن را به خوبی سامان دهیم و اسراف عظیم انرژی داریم. حتی می‌توانیم به اندازه رفاه مطلوب و سطح بالای جهانی، به میزان مصرف سوخت در اروپا به مردم مجانی سوخت دهیم و باقی‌مانده‌اش را هم برنامه‌ریزی کنیم و آن‌را صرف کمک به بهداشت و آموزش و حل مشکلات اقتصادی کشور کنیم. در رویکردها، برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، چابک سازی دولت، کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اسراف است.

هرچه در کشور توسعه اتفاق افتاده است به برکت نظام آموزشی و پژوهشی ماست

پورمحمدی گفت: بحث آموزش پرورش و آموزش عالی و نهادهای آموزشی و پژوهشی یک مسئله محوری برای رشد جامعه است. خوشبختانه کشور ما از این ظرفیت در شکل گستره‌ای برخوردار است. ما باید قدردان این حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باید باشیم. هرچه در کشور توسعه اتفاق افتاده است به برکت نظام آموزشی و پژوهشی ماست. دانستن این مطلب در طراحی‌هایمان خیلی کمک می‌کند. نظام محتوای آموزشی ما جای بحث دارد. نظام آموزشی دنیا خیلی عوض شده است. ما نباید فقط با یک نظام بسته و از بالا ترتیب شده اعمال کنیم. آیا نمی‌توانیم بسیاری از ظرفیت‌های معلمین و اساتید، در شیوه‌ی تدریس و محتوای تدریس را به خودشان واگذار کنیم؟ ما باید نظام آموزشی را عوض کنیم برای اینکه رشد و قوه ابتکار و خلاقیت که امروز عمده سرمایه جهش دنیا است و در ایران ظرفیت فوق العاده‌ای داریم بتوانیم استفاده کنیم.

آموزش پرورش را باید به سیاست‌های واحد و روشن متصل کنیم

وی گفت: نکته مهم دوم این است که آموزش پرورش جای رقابت جناحی و سیاسی نیست. و در برخی موارد نقش مادر و محوری دارد. آموزش پرورش را باید به سیاست‌های واحد و روشن متصل کنیم. همه سرمایه‌های ما نیروی انسانی ماست.

وی افزود: در گذشته ۲۰ درصد بودجه برای آموزش پرورش بوده و الان شده است ۱۰ درصد. هر رئیس جمهور توانمندی هم اگر پول نداشته باشد نمی‌تواند کار را پیش ببرد. بین دانش آموز و معلم و خانواده فاصله افتاده است و قدرت تأثیر گذاری ما در تربیت کم شده است و مشکلات حقوق و دستمزد و… که مسائل جدی است و در برنامه هفتم هم اشاره شده است به سمت کاهش می‌رود و این ظرفیت ما دارد به فرسودگی می‌انجامد.

ما در مقام عمل به یک صورت عمل می‌کنیم و در مقام حرف یک صورت

پورمحمدی گفت: ما نه تنها در آموزش و پرورش و آموزش عالی و مراکز تخصصی، حتی در مراکز درمانی، نیاز به وفاق داریم. بحث اجماع مبحث درستی است. اگر از غیر این مسیر برویم همین ظرفیت‌هایی که کاسته شده و بخاطر ضعف مدیریتی و بی تدبیری یا فشارهای بیرونی، ضعف‌ها به شدت تکثیر می‌شود. محیط اجتماعی ما درگیر افتراق شده است. ما در مقام عمل به یک صورت عمل می‌کنیم و در مقام حرف یک صورت. وقتی که جناح‌ها در هر بخشی حاکم می‌شود، فاصله اجتماعی شکل می‌گیرد. ما علاوه بر افتراق، در حوزه مدیریتی نیز با نظام مدیریتی لخت و متورم روبه‌رو هستیم که نه تنها کار نمی‌کنند بلکه مزاحم پیشرفت هستند. تا آن را حل نکنیم در حوزه آموزش پرورش، رفاه، صنعت و… گرفتار این مشکلات خواهیم بود.

وی افزود: حوزه آموزش پرورش و علم و تحقیق، انسانی و ذهنی و عاطفی است و فیزیک و پیچ و مهره نیست‌. لذا باید انسانی رفتار کرد و به معلم و استاد و دانشجو احترام گذاشت و ذوق و سلیقه آن‌را قبول کرد. مختصات و نگاه و خواسته‌های نسل امروز با من متفاوت است. دانشجو باید به ما اعتماد کند. محیط دانشگاه باید یک محیط سالم و همراه با حرکت گذاری باشد. رهبری بارها گفتند محیط دلچسب مستقل آزاد باشد. ما محدود و حذف می‌کنیم، یک گروه را برجسته می‌کنیم، رشد نمی‌کنیم و خلاقیت‌ها هم بروز نمی‌کند، مشکلات اقتصادی هم داریم و حداقل‌ها را هم تأمین نمی‌کنیم. مردم ما باید دلشان گرم باشد.

وی گفت: سبک مدیریتی ما، رفتارمان با مردم و نخبگان و اساتید و دانشجویان و معلمین باید عوض شود. تا رفتارمان را عوض نکنیم با مشکلاتی مثل درگیری، تعصب، عدم تعلق و دلبستگی و احساس عاطفی نداشتن روبه‌رو هستیم. با حرف اجماع درست نمی‌شود با عمل درست می‌شود.

ما پیوسته از خدمت حرف می‌زنیم اما رفتارمان آمرانه است

پورمحمدی گفت: یکی از مباحث اساسی وضعیت فعلی ماست با امکانات محدودی که داریم باید تلاش کنیم از این امکانات بیشترین استفاده را ببریم. جلوی اسراف منابع را بگیریم. بحث چابک سازی در دولت مهم است. همه حرف از چابک سازی یا کوچک سازی می‌زنیم اما یکی از مشکلات ما این است که نظام دیوانی و اداری اجرایی را به درستی نمی‌شناسیم. مکانیزم و روابط نظام اداری را به درستی درک نمی‌کنیم. چالش‌های آن را نمی‌دانیم. نسخه‌های کلی و رویایی و توهمی می‌نویسیم. کسی‌که می‌خواهد اصلاحات اساسی انجام دهد باید نظام اداری را به خوبی بشناسد. ما هنوز رفتار ادراری معیوب به ارث گذاشته از رژیم گذشته را حفظ کردیم. هر کسی هم که رئیسی جمهور شده بخش رها شده را به مدیران دست سوم و چهارم سپرده است. اصلاح نظام اداری رکن هر تحولی است با هر نگاه و رویکرد است که متأسفانه جزو غایبین بزرگ همه طرح‌هایی است که برای اصلاح تعقیب می‌کنیم.
وی افزود: ما پیوسته از خدمت حرف می‌زنیم اما رفتارمان آمرانه است. مردم این را درک می‌کنند که با رفتار آمرانه نمی‌توان ادعای خدمت کرد.
پرونده‌ها، رانت‌ها و… گواهی می‌دهد که شعار عدالت به راحتی نیست و هزینه و حاشیه و حمله و ترور شخصیت دارد. تا نتوانیم این‌ها را حل کنیم ادعای تحول در نظام اداری و مدیریتی یک حرف گزافه خواهد بود.

وی گفت: مسئله عمده‌ای که برای ما وجود دارد استفاده از همه ظرفیت‌ها است. ما گریز نخبگی داریم. چه کسانی‌که داخل کشوراند چه خارج از کشور. اگر می‌خواهیم کشور را به جلو ببریم باید به نخبگان احترام بگذاریم و تنوع فکری را بپذیریم. این مسائل ساده نیست. ادعای آن زیاد است. وقتی‌که به عمل می‌رسیم به‌راحتی آدم‌ها را حذف می‌کنیم و آستانه تحمل‌مان پایین است و اختلاف سلیقه را نمی‌پذیریم. در بحث مبارزه با فساد روش‌های سنتی جوابگو نیست و متأسفانه گرفتار ملاحظات، آلودگی‌ها، بی برنامگی هستیم و مردم فساد را می‌بینند. ما نیازمند اصلاح مدیریتی در حکمرانی‌مان به‌طور جدی هستیم و دولت قرار، قرارش بر تغییر جدی رویکردهاست.

امشب مباحثه و مصاحبه و مناظره جدی‌تر بود

پورمحمدی در جمع خبرنگاران گفت: امشب مباحثه و مصاحبه و مناظره جدی‌تر بود. اگر رفت و برگشت‌های بیشتری بین نامزدها باشد به جذابیت و آگاهی بخشی بیشتر کمک می‌کرد. مردم می‌خواهند نامزدها را بشناسند. اینکه صرفاً بیانیه بخوانیم مورد استقبال واقع نمی‌شود و باید گفتگوها جدی تر و نقدها زنده‌تر باشد. این برای مردم مفیدتر است. جا دارد که مردم اطلاعات بیشتری داشته باشند. از صداوسیما و شما خبرنگاران تشکر می‌کنم.

کد خبر 6142936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha