۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۳۹

در آستانه آغازپروازهای بازگشت حجاج کشورمان برگزار شد؛

مراسم دعای کمیل با حضور پرشور زائران ایرانی در مکه مکرمه

مراسم دعای کمیل با حضور پرشور زائران ایرانی در مکه مکرمه

مراسم دعای کمیل در مکه مکرمه همزمان با شب ولادت امام هادی (ع) و قبل از آغاز پروازهای بازگشت حجاج کشورمان در هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، همزمان با شب ولادت امام هادی (ع) و قبل از آغاز پروازهای بازگشت زائران کشورمان، حجاج ایرانی در نمازخانه هتل‌های محل اقامت خود در مکه مکرمه گردهم آمدند و فرازهای دعای کمیل را در فضایی عرفانی زمزمه کردند.

در آیین‌هایی که پنج شنبه شب به همت بعثه مقام معظم رهبری در هتل‌های بزرگ محل اسکان زائران ایرانی در مکه مکرمه به صورت متمرکز برگزار شد، علاوه بر قرائت دعای کمیل توسط مداحان اهل بیت (ع)، سخنرانی و قرائت قرآن نیز انجام شد.

در مراسم اصلی دعای کمیل زائران ایرانی که با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در هتل ویولت مکه برگزار شد نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره راه‌های پاسداری از حج و حفظ دستاوردهای آن سخن گفت.

وی ضمن بیان توصیه‌هایی به حجاج، لزوم شکرگزاری برای این نعمت را یادآور شد و به فرازهای مناجات شاکرین، مناجات امام سجاد (ع) در درگاه خداوند اشاره کرد.

در این مراسم، حاج سید محمود علوی مداح اهل بیت (ع) ضمن نوحه خوانی، دعای کمیل را با نوایی دلنشین قرائت کرد و مهدی عادلی قاری بین المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.

بر همین اساس، دعای کمیل هتل میدان نیز با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری ممتاز کشورمان مهدی عبرتی آغاز شد و پس از آن آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری جانشین سرپرست حجاج ایرانی در مدینه در باره اینکه پس از حاجی شدن چه مسئولیتی بر عهده افراد است؟ سخن گفت و افزود: باید در شرایط سخت و آسان سراغ خدا رفت و نباید فقط در زمان تنگنا با خدا بود.

وی یادآور شد که رابطه میان خدا و انسان؛ رابطه یک سویه نیست و باید خدا را ملاحظه کنیم تا خدا به این واسطه ملاحظه ما را داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ابعاد شخصیت امام هادی (ع) تصریح کرد: زیارت جامعه کبیره یک منشور امام‌شناسی است. آن حضرت می‌فرمایند که اگرهمه مردم در انتخاب راه به مسیرهای پراکنده بروند، من راه کسی را انتخاب می‌کنم که تنها خدا را خالصانه عبادت کند.

وی به زائران توصیه کرد که خود را پس از حاجی شدن حفظ کنند چراکه مانند روزی که از مادر متولد شده‌اند، بی‌گناه و پاک و پاکیزه می‌شوند.

پس از این سخنرانی، حاج مهدی سلحشور از ذاکران اهل بیت به قرائت دعای پرفیض کمیل پرداخت.

همچنین در مراسم دعای کمیل هتل سدره الاحسان پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری کشورمان سید کریم موسوی، حاج‌امیرعارف، خادم الرضا دعای روح بخش کمیل را خواند.

در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزا محمدی خطیب بعثه مقام معظم رهبری درباره جایگاه ماه ذی الحجه و ایام پر برکت این ماه و اتفاقات مهم آن از جمله موسم حج، عید قربان و عید بزرگ غدیر و آیات نازل شده دراین باره سخن گفت.

وی افزود: دهه نخست این ماه از ایام معروف سال و روزهای ویژه حج و زیارت خانه خدا است. همچنین عید قربان، عید غدیر، ماجرای مباهله و بسیاری از رویدادها و مناسبت‌های مهم دینی و مذهبی در این ماه قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، مراسم دعای کمیل هتل بلد الطیب هم با تلاوت آیاتی از قرآن توسط حمید صفدری قاری برجسته کشورمان آغاز شد و پس از آن حجت الالسلام والمسلمین محمدباقر حیدری کاشانی خطیب بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اعمال و مناسک حج اظهار داشت: یکی از اعمال واجب زائران حج تمتع در سرزمین منا، سنگباران نمادین شیطان است. در بین اعمال حج، بالاترین تکرار عمل مربوط به رمی جمره است که ۴۹ بار صورت می‌گیرد.

وی گفت: این کثرت، نشان‌دهنده آن است که بدون مبارزه زیاد، مستمر و فراگیر و جدی با شیطان، کمال و قرب حاصل نمی‌شود. همچنین تعداد زیاد رمی، ممکن است اشاره به تعداد فراوان گناهان و رذائل اخلاقی داشته باشد که باید از آن‌ها دوری جست و نفس خود را از آن‌ها پالایش کرد.

کد خبر 6143249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha