۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۶

رئیس‌کل دادگستری لرستان:

رفع تصرف ۵۶۸ هکتار از اراضی ملی لرستان/ ۴۱۷ هزار پرونده مختومه شد

رفع تصرف ۵۶۸ هکتار از اراضی ملی لرستان/ ۴۱۷ هزار پرونده مختومه شد

خرم‌آباد- رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به رفع تصرف ۵۶۸ هکتار از اراضی ملی این استان، از مختومه شدن ۴۱۷ هزار و ۶۶۵ فقره پرونده در دادگستری استان طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سعید شهواری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه خرم‌آباد، اظهار کرد: در سال گذشته، ۴۱۲ هزار و ۸۱۷ فقره پرونده به دادگستری لرستان وارد شد.

۴۱۷ هزار پرونده مختومه شد

وی عنوان کرد: تعداد ۴۱۷ هزار و ۶۶۵ فقره از این تعداد پرونده مختومه شد و عملکرد دادگستری لرستان تعداد چهار هزار و ۸۴۸ فقره پرونده مثبت بوده است، یعنی تمام پرونده‌هایی که در سال گذشته وارد دادگستری استان شده است مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند و علاوه برآن قریب به پنج هزار فقره پرونده از سنوات گذشته هم مورد رسیدگی قرار گرفته و این به معنای کاهش در اطاله دادرسی است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با بیان اینکه اجرای احکام حقوقی و کیفری نیز که تعداد آنها ۶۷ هزار و ۱۹ فقره بوده است، تعداد ۶۹ هزار و ۹۰۶ فقره مختومه شده است، گفت: عملکرد دادگستری استان با دو هزار و ۸۸۷ فقره پرونده در این رابطه مثبت بوده است.

حجت‌الاسلام شهواری با بیان اینکه این امر نتیجه تلاش شبانه‌روزی قضات و همکاران ما در دادگستری استان است، افزود: همچنین پرونده‌های معوقه و مسن که عمر آنها بیش از یک سال است، جز دغدغه‌های مسئولان قضائی در دادگستری استان بوده که تعداد ۱۶ هزار و ۷۲۴ فقره پرونده معوقه تا پایان سال ۱۴۰۱ داشتیم که این تعداد با تلاش همکاران به ۱۲ هزار و ۵۰۴ فقره کاهش پیدا کرده است و در این راستا شاهد کاهش ۲۵.۵ درصدی پرونده‌های مسن استان هستیم.

از تغییر کاربری ۱۰۷ هکتار از اراضی کشاورزی جلوگیری شد

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سیاست قوه قضائیه همواره اصلاح مجرمین، رأفت اسلامی و… بوده بر همین اساس همواره از ارفاقات قانونی استفاده شده است، افزود: استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس از جمله این اقدامات بوده که از ۱۱ درصد سال ۱۴۰۱، به ۲۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است و این امر رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به استفاده از دادرسی الکترونیک در استان، گفت: تکریم ارباب‌رجوع و رضایت‌مندی مردم فلسفه همه برنامه‌های دادگستری استان است، در این راستا دادگستری استان در پایان سال ۱۴۰۲، میزان رضایت‌مندی مردم از دادگستری به ۸۵ درصد رسیده است.

حجت‌الاسلام شهواری در ادامه با اشاره به اجرای آرای قطعیت یافته در استان، عنوان کرد: در این راستا طی سال گذشته از ۵۶۸ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان رفع تصرف شده است، احیای حقوق عامه و توجه به انفال، جلوگیری از تعرض به حقوق عمومی و… همواره دغدغه دادگستری استان بوده است.

وی با بیان اینکه همچنین در مدت‌زمان یاد شده از تغییر کاربری ۱۰۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان جلوگیری به‌عمل‌آمده است، افزود: همچنین احکام قطعی دراین‌رابطه در مورد هشت هزار و ۴۲۰ نفر اجرا شده و ۳۲۵ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

رئیس‌کل دادگستری لرستان با اشاره به موضوع تنش آبی در استان و اینکه بهره‌برداری از منابع آبی باید بر اساس قانون باشد، گفت: سیاست دادگستری استان برخورد با تعدی‌کنندگان به منابع طبیعی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

کد خبر 6143352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha