۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۱۴

علی‌آبادی:

توجه به زنان به عنوان شاخص ارزیابی کاندیداها نشان ازاهمیت آن دارد

توجه به زنان به عنوان شاخص ارزیابی کاندیداها نشان ازاهمیت آن دارد

مشاور امور بانوان ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف گفت: توجه به زنان به عنوان شاخص ارزیابی عملکرد کاندیداها نشان از اهمیت آن دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، شیما علی‌آبادی مشاور امور بانوان ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست زنان‌، پیشرفت و تحول در دولت آینده، گفت: در میان همه موضوعات مختلف سیاسی اقتصادی و بین‌المللی که در بین کاندیداها مطرح می‌شود، توجه به زنان به عنوان شاخص ارزیابی عملکرد کاندیداها نشان از اهمیت آن دارد.

وی ادامه داد: من بیش از ۱۵ سال است که در حوزه زنان الیت‌های پژوهشی داشتم و در این حوزه کنشگری داشته‌ام، منتقد آنچه که در فرایند نظام سازی پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد، برنامه‌ریزی نه بر اساس پیوست جنسیتی بلکه در سرعت‌های مختلف مانعی برای حضور زنان ایجاد نکردیم و این در صحبت‌های امام خمینی مشهود بوده شکل گرفت.

علی‌آبادی، عنوان کرد: علاوه بر نهضت سوادآموزی در فضاهایی همچون جهاد سازندگی و دفاع مقدس و دیگر ساختارها زنان تا سطح فرمانده نیز وارد شدند. زنان وارد ساختار سیاسی شدند. فعالیت آنها در سپهری که به علت غفلت تاریخی سال‌ها مردانه چیده شده بود در هنگام نظام سازی دیده نشده بود.

وی بیان کرد: بسیاری از مواردی که اکنون به آنها مواجه هستیم و می‌پرسیم که چرا ساختار اجازه حرکت زنان را به شکل عمودی در دل خود نمی‌دهد در آن زمان آگاهی اجتماعی به این میزان نبود و موانع ساختاری را به این میزان نمی‌شناختند. در دل ساختارهای موجود توانستیم حجم قابل توجهی از زنان را در عرصه‌های مختلف پرورش دهیم. ظرفیت عظیمی تولید شده است اما این ظرفیت توسط جامعه زنان و عموم جامعه رؤیت و لمس نمی‌شود.

علی‌آبادی گفت: زنان ما وارد عرصه سیاست می‌شوند و نقش آفرینی می‌کنند اما هیچکس متوجه کنش زنان در میان فعالیت‌های مردانه نمی‌شود. این فرایند مانند آبی است که پشت سد جمع شده است و این سد در آستانه شکسته شدن است و ما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم برای به چشم آمدن ظرفیت‌های زنان، موضوع روایت‌ها از نظر جمهوری اسلامی در هژمونی غربی دچار لکنت است. در ضمن ما ضد روایت قوی داریم رابطه تولید نکردیم.

وی اضافه کرد: حواس ما به موانع و مشکلاتی که در دل ساختارها بوده است، نبوده، در برنامه‌های اجرایی آقای قالیباف این موانع برطرف می‌شود، درست است که در برنامه هفتم توسعه موضوع مرئی‌سازی زنان را نداریم اما در همه بخش‌ها تلاش شده است تا برای فعالیت زنان زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم. از زنان روستایی تا زنان کارآفرین و … مورد نظر است.

علی‌آبادی ادامه داد: برخی از برنامه‌ها برای استفاده از ظرفیت زنان در برنامه هفتم توسعه برای اولین بار است که مطرح می‌شود و در ۶ برنامه قبلی مطرح نشده بود. مانند زیرساخت‌های نوآوری که با موضوع حمایت از زن و خانواده و مادران برای کنش اجتماعی مناسب زنان در این برنامه پیش بینی شده است.

وی همچنین مطرح کرد: نگاه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در انتصاب‌ها برای زنان در مدیریت‌های میانی نشان دهنده این بود که نگاه بسته‌ای ندارد و اگر زنی شایستگی دیریت داشت مورد توجه او قرار می‌گرفت. استفاده از ظرفیت زنان برای تصدی بخش‌های مختلف مدیریتی را مد نظر خود دارد.

نماینده زنان قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: اوایل مجلس یازدهم نامه نگاری‌هایی را با دستگاه‌های اجرایی می‌کردیم تا عملکرد آنها را در رابطه با سیاست‌های کلی خانواده جویا شویم. برنامه‌های خود را ارسال می‌کردند، برخی از دستگاه‌ها که حوزه آنها زیرساختی و صنعتی بود بیان می‌کردند که در این رابطه موضوعی ندارند. جلسات مختلفی با دستگاه‌ها داشتیم تا پیوست خانواده در میان دستگاه‌ها نهادینه شود.

علی‌آبادی افزود: وقتی می‌خواهیم ارزیابی عملکرد یک موضوع را داشته باشیم، باید توجه داشته باشیم که آنچه که امروز در ادبیات سیاست گذاری ما در حوزه زنان ملموس است، این است که زمانی که آقای قالیباف در شهرداری تهران حضور داشتند هنوز ساحت گفتمانی و ادبیات آکادمیک برای حضور زنان به شکل امروزی شکل نگرفته بود، به یک معنا در آن مقطع زمانی زنان دیده نمی‌شدند و شهر دوستدار خانواده و شهر دوستدار زن را در ادبیات مدیریتی به کار می‌بردند.

وی همچنین در بخشی از سخنانش مطرح کرد: مادر مواردی نیازمند بازسازی ساختارها هستیم و همچنان در برنامه هفتم سعی کردیم، جای پای این حرکت را لحاظ کنیم.

علی‌آبادی در رابطه با حضور بانوان در حکمرانی که توسط رهبر انقلاب هم مطرح شده است، به برنامه‌های قالیباف پرداخت و گفت: در نسبت موضوع زنان و عرصه سیاست از دو منظر می‌توان به آن نگاه کرد. ساختار فعلی یک ساختار ستادی است، هر چقدر رفع این شبکه قدرتمندتر باشد، بازوهای اجرایی نیز قوی خواهند بود و این‌ها به شنیده شدن صدای زنان و سیاست گذاری حوزه زنان و خانواده کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در رابطه با زنان مدل‌های مختلفی مطرح است و برخی عنوان می‌کنند که برای دهان باید وزارتخانه ایجاد کنیم. بسیاری از کارشناسان با این ساختار مخالفت کردند. برخی به تأسیس سازمان برای قدرت بخشی به ساختار سیاسی اعتقاد داشتند اما برای چابک سازی سازمان‌ها این ممکن نبود اما ارتقا ساختار حکمرانی زنان توسط آقای قالیباف مطرح شد. به این ترتیب جایگاه مشاورین امور بانوان دستگاه‌ها را ارتقا دادیم.

علی‌آبادی همچنین مطرح کرد: هم اکنون در برخی از دستگاه‌ها حوزه زنان اختیارات کافی ندارند و گاهی حق امضا ندارند و تلاش شد تا با ارتقا این ساختار حکمرانی، جایگاه زنان را ارتقا دهیم.

وی در پاسخ پرسش مبنی بر اینکه برنامه‌های آقای قالیباف برای افسانه دختران و پسران چیست، گفت: موضوع حجاب که این روزها بسیار محل پرسش کاندیدا قرار می‌گیرد یک دغدغه است که جامعه دارد و برخی معتقدند که فضا بسته شود و یا برخی دیگر نگران این هستند که فضا باز شود و مشکلاتی برای فرزندان آنها به وجود بیاید. باید حواسمان باشد که مردم تکثر دارند. و در سیاست گذاری مصرف سیاسی از لفظ مردم برای سبد رأی مناسب نیست. باید در نظر داشته باشیم که با جامعه ایرانی مواجه هستیم که ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی دارد و برای زیست عفیفانه این تاریخچه به ما کمک می‌کند.

نماینده امور بانوان ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف، در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: رهبری در این رابطه بیان فرمودند که یک مسئله این است که امروز برای برداشتن حجاب بانوان تلاش می‌کنند و هدف دشمنان این است که وضعیت کشور را به وضعیت قبل از انقلاب و دوران طاغوت برگردانند…، رهبری دیدگاه خود را بر روی کنشگری اجتماعی زن گذاشتند. که زن در موقعیتی باشد که بتواند در عرصه‌های اجتماعی به خوبی حرکت کند.

علی‌آبادی به پژوهشی که نسبت به بانوان با پوشش‌های متفاوت انجام شده بود، اشاره کرد و گفت: قاطبه زنان حیا را تعریف می‌کردند و باید توجه کنیم که جامعه ایرانی و زنان ایرانی حتی آن زنانی که به حجاب قانونی اعتقاد ندارد تعریفی از حیا دارد. معنای حداکثری اشتراکی در بین زنان ایرانی می‌تواند مورد توجه سیاستگذاران در حکمرانی فرهنگی باشد.

وی در مورد استفاده از ظرفیت‌های مردمی که جزو دغدغه‌های رهبر انقلاب است نیز پس برنامه‌های قالیباف را تشریح کرد و افزود: ساختارهای فعلی که به آنها مواجه هستیم با لحاظ سیاستگذاری‌های از پایین به بالا فاصله جدی دارد، مشارکت مردم در بخش‌های سیاستگذاری و قانونگذاری برنامه‌ریزی نیازمند تحولات ساختاری است. در دل برنامه هفتم توسعه مفهوم استفاده از ظرفیت مردم لحاظ شده است. در مورد زنان سرپرست خانوار در فصل ۱۶ هم این پیش‌بینی صورت گرفته ه از مشارکت مردم بهره‌مند شویم.

علی‌آبادی در رابطه با برنامه‌های قالیباف در مورد زنان مظلوم غزه‌، بیان کرد: از ظرفیت مجلس و بخش بین‌الملل آن همچنین ظرفیت فراکسیون زنان استفاده کردیم و از زنان پارلمان‌های کشورهای آسیایی به کشورهایی که با آنها همسویی داریم استفاده کردیم. الگوهایی را که در کشورمان پیاده سازی کردیم را با یکدیگر به اشتراک گذاشتیم و برای کنشگری در حوزه غزه از ظرفیت‌های بین‌المللی کشورهای اسلامی و آسیایی و حوزه مقاومت استفاده کردیم.

وی در مورد مباحث اقتصادی و کارکردهای خانواده و زنان نیز مباحث را مطرح کرد و افزود: برنامه‌هایی را اجرا کردیم که وضعیت اقتصادی کمک می‌کند و اجرا و برنامه‌ریزی برای این موارد در دولتی که مستقر خواهد شد، کمک می‌کند تا شاهد بهبود در وضعیت معیشتی مردم باشیم.

علی‌آبادی در مورد اشتغال زنان نیز گفت: کسب و کارهای خرد خانگی در برنامه هفتم توسعه تلاش کرده است تا موانع پیش روی زنان را بردارد. تسهیلات اولیه برای مشاغل خانگی زنان آنها را در مضیقه گذاشته است و همچنین آنها امکان تأمین وثیقه‌ها را ندارند و در برنامه تلاش شده است که این امور تسهیل شود و زنان بتوانند با توجه به وضعیت خود بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. همچنین در برنامه هفتم توسعه موانع حضور زنان در دانش بنیان‌ها برداشته شده است، تا بتوانند گسترده‌تر فعالیت بکنند.

کد خبر 6144270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha