۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۴۹

صنم یکه‌زارع مطرح کرد؛

علاوه بر فمینیسم با مخالفان حضور اجتماعی زنان مرزبندی داریم

 علاوه بر فمینیسم با مخالفان حضور اجتماعی زنان مرزبندی داریم

مشاور امور بانوان علیرضا زاکانی گفت: علاوه بر فمینیسم با مخالفان حضور اجتماعی زنان مرزبندی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، صنم یکه‌زارع، مشاور امور بانوان علیرضا زاکانی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست گفتمانی مشاوران امور بانوان ستادهای انتخاباتی با عنوان «زنان، پیشرفت و تحول در دولت آینده»، درباره رویکرد علیرضا زاکانی گفت: در خصوص زن و خانواده مسلماً بر الگوی سوم تاکید شده است. مرزبندی گفتمانی ما با فمینیسم مشخص است. امام خمینی پرچمدار الگوی سوم است اما همان زمان نیز برخی می‌گفتند که زن باید در خانه بنشیند. اما امام خانم دباغ را در جایگاهی مانند فرماندهی سپاه همدان قرار دادند. مرضیه دباغ یک استثنا نبود. بلکه انقلاب ما زنان فعال زیادی در عرصه انقلاب دارد. الگوی سوم باید مرزبندی خودش را علاوه بر فمنیسم با طیف نزدیک به خود و کسانی که قائل به حضور اجتماعی زنان نیستند نیز مشخص کند.

وی افزود: توانمندسازی زنان که مطرح می‌شود کسانی هستند که می‌گویند اگر زنان توانمند شوند عرصه‌های دیگر به لرزه در می‌آید. اما رویکرد علیرضا زاکانی این است که مرزبندی ما فقط با فمینیسم نیست بلکه با طیف‌های مخالف حضور زنان نیز مرزبندی داریم. وقتی صحبت از حقوق زنان می‌شود برخی می‌گویند نباید بگوییم زن، بلکه باید بگوییم مادر. ما فمینیسم نیستیم، اما با کسانی که به واسطه صحبت از حقوق زن عقلانیت در حوزه زن به ما برچسب فمینیسم می‌زنند مرزبندی داریم.

یکه‌زارع با اشاره به اینکه دولت زاکانی دولت اجرای قانون است گفت: برنامه در خصوص زنان و خانواده دقیق نوشته شده است و برنامه هفتم نیز به این موضوع پرداخته است.

وی افزود: ارتقای ساختارها در حوزه زنان به عنوان اولویت اول مطرح است. باید شایسته گزینی شود از میان دو نفر اگر زن شایسته باشد باید زن را انتخاب کنند. یک کار مهم این است که فارغ از نگاه ارفاقی به زنان بحث شایستگی را مطرح کنیم و کسی به خاطر زن بودن رد نشود. زنان به صرف زن بودن حذف نشوند و نادیده گرفته نشود.

مشاور امور بانوان علیرضا زاکانی در ادامه بیان داشت: اولویت دوم موضوع جمعیت است. وضعیت ما بحرانی است. این ۱۰ سال پیش رو باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و دولت باید پای کار این قانون باشد. باید لایحه ترمیمی برای نواقص آن بدهیم.

وی همچنین اظهار داشت: اولویت سوم اقتصاد خانواده محور است. در برنامه هفتم موضوع زنان خلاق و نوآور مطرح شده است که باید از ظرفیت بسترهای جدید کسب و کار استفاده شود. همچنین در حوزه زنان سرپرست خانوار در برنامه هفتم باید بگوییم که پنجره واحد باید تشکیل شده و بانک اطلاعات سازمان‌های حامی ایجاد شود تا کسب و کارهای خانگی گسترش یابد.

یکه زارع توجه به کرامت زن درباره نگاه کاندیدای مورد حمایتش گفت: در بخش تعریف رویکرد به این موضوع اشاره کردم. نگاه تحقیرآمیز و حضور شکلی و تشریفاتی زنان در برابر نگاهی که می‌داند زنان توانمندی در عرصه‌های اجتماعی داریم مطرح است. به لحاظ قانونی در راستای کرامت زن بحث حفظ کرامت زن در خانواده و جامعه مورد نظر است که در لایحه تأمین امنیت نیز دیده شده است.

وی افزود: دغدغه رهبری هم همین است که باید قوانین سخت در حوزه زن و خانواده وضع شود و مرد جرأت ظلم به زن در خانواده را پیدا نکند. البته این موضوع ۱۳ سال است که روی زمین مانده است.

مشاور امور بانوان زاکانی ادامه داد: لایحه امنیت زنان با امضای آقای رئیسی در قوه قضائیه به دولت دوازدهم ابلاغ شد که در دولت قبل روی زمین ماند. اما در دولت شهید رئیسی دوباره به مجلس رسید. دولت آینده هم وظیفه دارد در راستای کرامت زن این لایحه را پیگیری کند.

یکه‌زارع همچنین گفت: یکی از نکات درخشان کارنامه علیرضا زاکانی بحث آسیب‌های اجتماعی در شهرداری تهران است. به عنوان مثال دره فرحزاد به دلیل حضور معتادین متجاهر تبدیل به منطقه خطرناکی شده بود. شهردار منطقه با کمک نیروی انتظامی و دادستان روزی به صورت مسلح به آنجا رفته بودند اما با سنگ پرانی مواجه شده بودند. اما امروز مردم با کودکانشان می‌توانند در آنجا حضور یابند ومی‌تواند به یک منطقه گردشگری تبدیل شود.

وی افزود: کار بی‌نظیری در حوزه معتادین متجاهر اتفاق افتاد که شهید رئیسی نیز حمایت ویژه‌ای از آن کرد. دستگاه‌های مختلف با مدیریت شهرداری تهران با حمایت دولت در این موضوع تصمیم گیری کردند. علاوه بر این در یاورشهرها خانم‌های معتاد متجاهر زیادی حضور دارند. می‌دانیم که در کمپ‌ها تحقیر و اتفاقات ناخوشایند زیادی می‌افتد. اما در یاور شهرها به سبب وجود دکتر و مشاور اتفاقات ویژه‌ای در برگرداندن این خانم‌ها به زندگی رخ داده است.

یکه‌زارع در اعلام برنامه‌های کاندیدای مورد حمایتش در خصوص امور بین‌الملل در حوزه بانوان بر مواضع علیرضا زاکانی در خصوص برجام اشاره کرد و گفت: در شهرداری تهران کارگروه مقاومت را تشکیل داده و از همین طریق کمک‌هایی نیز به زنان غزه کرده‌ایم.

وی در ارتباط با کارنامه شهرداری تهران در خصوص اقتصاد خانواده به مراکز کوثر ویژه مهارت آموزی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و بیان داشت: از دوران شهرداری آقای قالیباف، ۱۲۰ مرکز مهارت آموزی کوثر وجود داشت که در دوران اصلاح طلب‌ها به ۵۰ مرکز رسیده بود. خیلی از خانم‌ها بیکار شدند که برخی از آنان به زنان زندانی تبدیل شده بودند. در این سه سال تعداد این مراکز به ۱۰۵ مرکز رسید. در شهرداری در برابر نیازهای مختلف زنان سرپرست خانوار به جای کمک‌های مالی و سبد کالا بحث آموزش و مهارت آموزی را مطرح کردیم که این می‌تواند در کشور گسترده شود و کارآفرینی زنان برای توسعه در سطوح کشور قابل اجراست.

وی در پایان انعطاف شغلی را جزو لوازم الگوی سوم مطرح کرد و گفت: بحث مهد کودک‌ها، ساعت‌های کاری منعطف و موارد دیگر در قانون وجود دارد اما مکانیزم اجرای آن وجود ندارد که باید به آن توجه شود.


کد خبر 6144479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha