۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۸:۳۹

در نشست «زنان در دولت آینده» اتفاق افتاد؛

اعلام برنامه‌های امور بانوان قاضی‌زاده هاشمی

اعلام برنامه‌های امور بانوان قاضی‌زاده هاشمی

برنامه‌های دولت سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در حوزه بانوان در نشست زنان‌ در دولت آینده در مجتمع سرچشمه، تشریح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ریحانه اخلاقی نماینده بانوان سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در نشست «زنان، پیشرفت و تحول در دولت آینده»، عصر شنبه ۲ تیر ماه برنامه‌های این نامزد انتخاباتی را تشریح و به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ گفت.

اخلاقی در ابتدا ضمن گرامیداشت رئیس جمهور شهید، به جوان بودن آقای قاضی زاده هاشمی اشاره کرد و گفت: ایشان تنها نامزدی هستند که از دولت شهید رئیسی در رقابت انتخاباتی حضور دارند، امیدواریم بتوانیم دولت جوان انقلابی مورد نظر رهبر معظم انقلاب را محقق کنیم.

وی در رابطه با استفاده از ظرفیت‌های بانوان در دولت بالقوه قاضی‌زاده‌هاشمی، گفت: ایشان به استفاده از ظرفیت بانوان اعتقاد جدی دارند، دولت مردم و خانواده عنوان دولت او است. طبق بیانات رهبری کوچک‌ترین واحد اجتماعی هر جامعه را خانواده می‌دانند و زن را هسته خانواده است. در حال حاضر اقتصاد مسئله اصلی پدر خانواده است.

نماینده امور بانوان ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده هاشمی گفت: او یک کارت اعتباری یک میلیارد تومانی برای هر خانواده در نظر گرفته است تا در مسائل مختلف و مورد نیاز خانواده در عرصه اشتغال، مسکن و حتی رفاهیات و سرمایه‌گذاری به شکل تسهیلات قابل استفاده است و این‌طور از دغدغه‌های پدر خانواده کاسته می‌شود. زن هم هسته خانواده است و در دولت آینده مورد توجه است.

اخلاقی بیان کرد: فرهنگ‌سازی مقوله‌ای نیازمند زمان است و یک شبه نمی‌توان شاهد تغییرات در این عرصه بود. آنچه که امروز در جامعه شاهد هستیم نتیجه سیاستگذاری‌های غلط ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته است. تغییر سبک زندگی متفاوت از فرهنگ ایرانی اسلامی ما، نسل جوان ما با مشکلاتی روبرو شده‌اند سال‌ها ایجاد شده است و برنامه ویژه‌ای برای فضای مجازی نداشتیم.

وی ادامه داد: برای دختران و پسرانی که قرار است وارد زندگی مشترک شوند در دولت آقای قاضی‌زاده برنامه‌های زیست عفیفانه دیده شده است. آموزش‌های مهارت محور برای دختران در سه سال دبیرستان و همینطور آموزش‌هایی برای پسران در دوران سربازی در نظر گرفته شده است. تا برای زیست عفیفانه آماده شوند.

نماینده بانوان ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده هاشمی افزود: برای رفع مشکلات جوانان و نوجوانان مشاوره‌هایی را پیش بینی کرده‌اند که در نظام آموزشی که طرح آن را آماده کرده‌اند ارائه خواهد شد.

اخلاقی در موضوع استفاده از ظرفیت‌های مردمی در حوزه زنان در دولت آقای قاضی‌زاده هاشمی گفت: باید عدالت اجتماعی برقرار شود. وقتی قرار است در ظرفیت آنها در حوزه اجتماعی استفاده کنیم باید از قبل آنها را توانمند کرده باشیم. باید تعلیم و تربیت در حوزه بانوان اتفاق بیفتد. بانوان ایرانی در حوزه‌های بسیار وسیعی تخصص دارند. در حوزه‌های مختلف فرهنگی سیاسی و ورزشی بانوان نخبگان زیادی داریم. ایشان به استفاده از بانوان اعتقاد دارند، به ویژه در مشاغلی که خط ارتباطی بیشتری با مردم دارند؛ برنامه این است که از حضور بانوان در این زمینه‌ها بیشتر استفاده شود مانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی؛ همچنین برنامه هفتم توسعه را در حوزه بانوان با جدیت ادامه خواهند داد.

وی بیان کرد: اتفاقی را رقم خواهیم زد که زنان بتوانند در کنار هویت مادری اشتغال خود را نیز حفظ کنند و از ظرفیت آنها به خوبی استفاده شود. آقای قاضی‌زاده هاشمی نگران این هستند که اگر از ظرفیت زنان در جای مناسب استفاده نشود ممکن است در بحران‌ها ظهور پیدا کند.

نماینده بانوان ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده هاشمی در حوزه بین‌المللی زنان و خانواده نسبت به کنوانسیون‌ها و اسناد حوزه زنان، مطالبی را بیان کرد و افزود: در حوزه فراملی آقای دکتر اعتقاد دارند که این مرزبندی‌های سیاسی محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است اما برای ارتباط‌گیری با سایر زنان و دختران جهان با توجه به بیداری که شکل گرفته است ما هیچ محدودیتی نداریم و معتقدند ما باید پیش دستی کنش‌گرانه داشته باشیم. ما در الگوی خانواده ایرانی اسلامی کاملاً غنی هستیم و نیازی به نسخه‌های استعمارگران نداریم. اگر سندی مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی ما باشد با بومی‌سازی آن اطلاع خواهیم بخشید و انجام می‌دهیم. اما اسنادی را که منطبق با فرهنگ ما نباشند نمی‌پذیریم و کوتاه نمی‌آییم.

اخلاقی گفت: برای آنکه ما الگویی برای دیگر کشورها باشیم آقای قاضی‌زاده هاشمی معتقد است که باید الگویی از زن ایرانی اسلامی را از طریق فرهنگ صادر بکنیم. متأسفانه در سال‌های اخیر تصویری که از خانواده ایرانی در ذهن جهانیان بوده، بیشتر سیاه‌نمایی بوده است. با استفاده از زبان لطیف هنر می‌توانیم برای صادر کردن فرهنگ ایران اسلامی خودمان و شناساندن زن قوی ایرانی که می‌تواند در عرصه سیاسی و ورزشی موفق باشد عمل کنیم.

وی در رابطه با اقتصاد خانواده در برنامه‌های این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: برنامه‌های توانمندسازی اقتصاد خانواده مطابق برنامه توسعه هفتم در دستور کار ایشان است. البته مشاغل بازده نیست در این برنامه‌ها گنجانده شده است. توانمندسازی دختران و پسران از دیگر برنامه‌های ایشان برای دولت آینده است از طریق توسعه کسب و کارهای کوچک و تجمیع کسب و کارهایی که به هم ارتباط دارند برنامه‌های خوبی را اجرایی خواهند.

نماینده امور بانوان ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با برنامه‌های این نامزد انتخاباتی برای افزایش مهارت‌های زندگی مشترک زوجین و کاهش طلاق بیان کرد: همان‌طور که اینجا کارشناسان دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند ما نیز بنا داریم در این عرصه از نظر کارشناسان و متخصصان برای اجرای طرح‌های کاربردی استفاده کنیم.

اخلاقی در رابطه با زنان تحصیل کرده و استفاده آن‌ها در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و محدودیت‌هایی که تاکنون اعمال شده عنوان کرد: دختران و زنان جامعه در عرصه‌های مختلف علمی و اجتماعی یک فرصت محسوب می‌شوند. اعتقاد کامل بر این است که در شرایط مساوی میان آقایان و خانم‌ها از تبعیض مثبت برای خانم‌ها در مناسبی که شایسته آن هستند، استفاده شود.

وی در مورد استفاده از زنان مجرد در هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: این یک سیاست کلان است که موضوع ازدواج و فرزندآوری را به عنوان یک سمت ازدواج امتیاز در هیئت علمی در نظر می‌گیرند تا دختران مجرد به سمت ازدواج پیش روند.

نماینده بانوان ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده هاشمی در مورد ساز و کارهای رئیس جمهور آینده در جایگاه‌سازی بانوان که مورد پرسش یکی از کارشناسان حاضر در این نشست بود، گفت: در برنامه‌های آقای قاضی‌زاده هاشمی به عنوان دولت خانواده برنامه‌ها به طور کامل مدون است.

اخلاقی همچنین در حوزه آموزش و پرورش طبق برنامه‌های این نامزد انتخابات ریاست جمهوری و اشتغال برای بانوان مطرح کرد: آموزش قائل به تشکیلات محتوایی در فرم و محتوای آموزش و پرورش هستند و معتقدند که آموزش می‌تواند از ۴ سالگی شروع شود تا ۷ سالگی همچنین از هفت سالگی تا ۱۱ سالگی مرحله تکمیل آموزش و بعد از آن کشف استعدادها را در نظر دارند و در ادامه دوره مهارت آموزی تا ۱۷ سالگی، مورد توجه است. معتقد است آموزش باید بر اساس فرهنگ و اقلیم زندگی کودکان متناسب سازی شود و فقط معطوف به جداسازی دختران و پسران نباشیم.

کد خبر 6144506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha