۳ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۰۷

مطالعات حریم گسلی ۹ شهر در دولت سیزدهم به اتمام رسید

مطالعات حریم گسلی ۹ شهر در دولت سیزدهم به اتمام رسید

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از اینکه مطالعات حریم گسلی ۹ شهر در دولت سیزدهم انجام شده که مراحل نهایی برای تصویب و ابلاغ را طی می‌کند، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در شناسایی حریم گسلی شهرها و تدوین دستورالعمل‌های ساخت در این پهنه‌ها، گفت: در سنوات گذشته حریم گسلی ۶ شهر تهران، تبریز، مشهد، کرج، زنجان و کرمان شناسایی، مصوب و ابلاغ شد و در سال ۱۴۰۰ نیز دستورالعمل ساخت بر روی حریم گسلی توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ شد که بر اساس آن ساخت ساختمان‌های عمومی همچون بیمارستان‌ها و مدارس در این پهنه‌ها ممنوع شد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: بر اساس دستورالعمل ساخت بر روی حریم گسلی ساخت ساختمان‌های مسکونی با ضوابطی در این پهنه‌ها مجاز است به این شرط که میزان مخاطرات را به کمترین سطح خود کاهش دهد. از جمله مهم‌ترین این ضوابط شامل کاهش تعداد طبقات و مقاوم‌سازی است.

علی بیت‌اللهی افزود: شناسایی حریم گسلی ۹ شهر اردبیل، لاهیجان، ساری، قائم‌شهر، گرگان، شیراز، سی‌سخت، بم و ارومیه که در سنوات گذشته مطالعه آن‌ها مصوب شد در دولت سیزدهم انجام شد که هم اکنون مراحل نهایی را برای تصویب و ابلاغ طی می‌کند.

به گفته وی، شناسایی حریم گسلی ۲۴ شهر دیگر نیز که عمدتاً مراکز استان‌ها هستند نیز در دولت سیزدهم در برنامه قرار گرفت که برخی از آن شهرها شامل خوی و دماوند که لرزه‌خیزی بالا دارند را شامل می‌شود. عمده بازدیدهای میدانی شناسایی حریم گسلی این ۲۴ شهر نیز انجام شده است.

کد خبر 6145316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • NP ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      0 0
      درسته که به شرط مقاوم سازی کاهش طبقات در مناطقی که گسل وجود داره مطرح پیشنهاد داده شده اما از نظر بنده مردم مکان هایی که گسل کمتری داره و یا اصلا نداره زندگی کنند .و مورد دیگر آیا مصالح ساختمانی امروز برای ساخت با کیفیت استاندارد مقاوم هستند ؟! لابد این مورد هم مثل خودرو
    • NP ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      0 0
      ببینید تا از بابت مقاوم بودن کیفیت و استاندارد بالای مصالح ساختمان مطمئن نشده نمی تونیم به راحتی اعلام بشه که برید مکانی که گسل کمتری داره یا بیشتر ملک مسکونی مقاوم با تعداد طبقه کم بساز. در صورتی که بیشتر پیمانکاران از مصالح ضعیف و برای کاهش هزینه استفاده می کنند چه نظارتی پیشگیری برای جلوگیری است
    • NP ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      0 0
      سوال بوده از شخصی چرا خونه ملک ضعیفه مصالح ضعیف به کار رفته اعلام شد که برای کاهش هزینه و سود بالا در فروش ملک . مگر اینکه طرف خودش زمین خریداری کنه پیمانکار با تجربه خوب انتخاب کنه و مرحله به مرحله در رابطه با مقاوم سازی ملک بازدید نظارت کنترل شخصی در ساخت خرید مصالح ساختمان خود داشته باشه .
    • NP IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      0 0
      مثلا بنده ۶ سال پیش نمی دونستم که بلوک ساختمان بی کیفیت و باکیفیت مقاوم استاندارد وجود داره یکی وقتی پرتاب می شه به راحتی میشکنه خورد میشه یکی وقتی پرتاب میشه نمی شکنه که اومدیم از بلوک باکیفیت نشکن قوی تر استفاده خریداری کردیم . دیگه بماند راه تشخیص بقیه مصالح قوی باکیفیت .