۴ تیر ۱۴۰۳، ۸:۲۸

نخست وزیر فرانسه:

ماکرون استعفا نمی‌کند/ انتخابات پارلمانی رای اعتماد نیست

ماکرون استعفا نمی‌کند/ انتخابات پارلمانی رای اعتماد نیست

نخست وزیر فرانسه می‌گوید که رئیس جمهور این کشور صرف نظر از نتایج انتخابات پارلمانی زودهنگام، همچنان در راس قدرت باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، گابریل آتال، نخست وزیر فرانسه با اشاره به انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور که پس از انحلال مجمع ملی با دستور امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه صورت گرفت، گفت که صرف نظر از نتایج انتخابات، ماکرون همچنان بر مسند قدرت خواهد ماند.

پس از شکست سنگین حزب متبوع ماکرون موسوم به «رنسانس» در انتخابات پارلمان اروپا و دوبرابر شدن رای اپوزیسیون این کشور، رئیس جمهور فرانسه دستور انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد.

نخستین دور انتخابات به منظور تعیین دولت جدید ۳۰ ژوئن و دور دوم ۱۷ جولای برگزار خواهد شد. در آستانه این انتخابات حساس، آتال در گفت‌وگو با «لوپاریسین» با این ادعا که انحلال پارلمان در نهم ژوئن «یک قبل و یک بعد» دارد، گفت: رئیس جمهور همچنان رئیس جمهور خواهد بود و تنها پرسش بی‌پاسخ این است که چه کسی نخست وزیر و چه اکثریتی حاکم خواهد بود.

در فاصله حدود یک هفته تا مرحله نخست انتخابات، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ائتلاف ماکرون با اختلاف قابل توجه پشت سر حزب راست‌افراطی «رالی ملی» و چپ‌گرای «جبهه مردمی نوین» قرار دارد. نتیجه نظرسنجی «ایپسوس» که شنبه منتشر شد، حاکی از آن است که ائتلاف احزاب راست‌گرا به رهبری مارین لوپن، با ۳۵.۵ درصد آراء پیشتاز است و ائتلاف جبهه مردمی نوین با ۲۹.۵ درصد در رتبه دوم قرار دارد و ائتلاف ماکرون تنها با ۱۹.۵ درصد آراء در تعقیب احزاب راست و چپ است!

در صورت پیروزی حزب رالی ملی، ماکرون احتمالاً سمت نخست وزیری را به جردن باردلا، رئیس کنونی این حزب پیشنهاد خواهد داد. ماکرون در تازه‌ترین تلاش برای جلوگیری از شکست انتخاباتی، در نامه‌ای سرگشاده به مردم، تصمیم خود مبنی بر انحلال مجمع ملی را تحت عنوان «تنها راه‌حل ممکن» توجیه کرد و از مردم فرانسه خواست تا با «وجدان و مسئولیت‌پذیری» رای دهند.

لوپن که به زعم بسیاری نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری آتی فرانسه محسوب می‌شود، به نوبه خود، مدعی شده است که استعفای ماکرون تنها راه حل اجتناب از «پارلمان معلق» در سه سال باقیمانده دوران ریاست جمهوری‌اش خواهد بود.

کد خبر 6146067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha