۸ تیر ۱۴۰۳، ۹:۱۰

خرید ۴ میلیون و ۸۷۴ هزار تن گندم در هفته گذشته

خرید ۴ میلیون و ۸۷۴ هزار تن گندم در هفته گذشته

حدود ۴ میلیون و ۸۷۴ هزار تن گندم تا ابتدای هفته جاری خریداری شده که مبلغ آن ۸۸ همت می‌شود. از این عدد فقط ۴۰.۳ همت پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران درباره خرید تضمینی گندم به مهر گفت: حدود ۴ میلیون و ۸۷۴ هزار تن گندم تا ابتدای هفته جاری خریداری شد که مبلغ آن ۸۸ هزار میلیارد تومان (همت) می‌شود.

وی با اشاره به مطالبات معوق بیش از ۵۰ درصدی گندم، افزود: از این عدد ۳۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود که به اضافه واریزی ۱,۰۰۰ میلیارد تومان در پایان هفته گذشته و ۹ هزار میلیارد تومان هفته جاری مبلغ پرداختی ۴۰.۳ همت شده است.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران اظهار کرد: در حال حاضر در پیک برداشت این محصول استراتژیک قرار داریم و اکثر استان‌های کشور در حال برداشت گندم هستند. بنابراین روز به روز میزان خرید افزایش پیدا کرده و به همان نسبت عدد مطالبات بیشتر می‌شود.

ایمانی با اشاره به افزایش تولید گندم بیان کرد: حدود ۲۷۰ هزار تن گندم بیشتر از زمان مشابه سال گذشته خریداری شده اما تأخیر پرداخت موجب نگرانی جامعه کشاورزان شده است.

وی اظهار کرد: دغدغه پرداخت پول گندم کشاورزان را خسته کرده در حالی که باید مبلغ خریدهای تضمینی در زمان مقرر پرداخت شود تا تنش ایجاد نشود.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام روز گذشته مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، بیش از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خرید تضمینی شده و ۴۱.۲ هزار میلیارد تومان معادل حدود ۵۰ درصد از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.

خرید جو بدون ریالی پرداخت

این فعال در حوزه کشاورزی با اشاره به خرید تضمینی جو نیز عنوان کرد: مساله تأخیر پرداخت پول محصولات محدود به گندم نبوده و این رویه در خرید تضمینی سایر محصولات اساسی مثل جو و کلزا نیز تکرار می‌شود.

وی گفت: سازمان تعاونی روستایی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن جو در قالب خرید توافقی و حمایتی تحویل گرفته که تا امروز ریالی به کشاورزان نپرداخته است.

برخورد دوگانه جریمه تأخیر

ایمانی در ادامه به کشت و برداشت دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: تا ابتدای هفته حدود ۱۶۰ هزار تن کلزا برداشت شده که پیش بینی می‌شود این میزان به ۳۰۰ هزار تن برسد اما تأخیر پرداخت در این حوزه هم کلزاکاران را دلسرد کرده است.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران درباره مطالبات این دانه روغنی اظهار کرد: در استان‌های ایلام و خوزستان که جز استان‌های گرمسیر کشور هستند و اولین برداشت‌ها در این استان‌ها انجام شد تا ۸۵ درصد مطالبات پرداخت شد اما در سایر استان‌ها مانند گلستان که بیش از ۴۰ درصد کلزا را تولید می‌کند نزدیک ۱۰۰ هزار تن خرید تضمینی انجام شده اما فقط ۱۸ درصد پول آن واریز گردیده است.

وی با اشاره به بلاتکلیفی کشاورزان ادامه داد: تسهیلات بانکی ۲۳ درصد سود دارد که اگر در بازپرداخت آن یک روز تأخیر وجود داشته باشد کشاورز باید ۶ درصد جریمه دیرکرد پرداخت داشته باشد اما پرداخت مطالباتش هفته‌ها و ماه‌ها با تأخیر انجام می‌شود بدون اینکه جریمه ای به او پرداخت شود.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی پول محصولات باید بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از تحویل به حساب کشاورز واریز شود.

وی گفت: ۳ ماه از تحویل برخی محصولات گذشته اما پرداخت‌ها نظم قانونی ندارند.

خلف وعده در حوزه تأمین برق چاه‌ها

ایمانی در ادامه سخنان خود به قطعی برق چاه‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: در حالی که قول داده شده بود برق بخش کشاورزی قطع نشود شاهد قطعی برق چاه‌های آب کشاورزان هستیم. سال گذشته حداقل روزهای جمعه قطعی برق وجود نداشت که با تشدید ناترازی برق، امسال روز جمعه هم برق چاه‌ها قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه این مساله برای کشاورزان خسارت‌زا تر از بخش صنعت است، گفت: صنایع می‌توانند از ژنراتورهای برقی استفاده کنند یا با شیفت‌های شبانه جبران خسارت کنند اما برای کشاورزان این گونه نیست.

وی درباره ساعت‌های قطعی برق عنوان کرد: برخی استان زمان قطعی برق بین ساعت‌های ۱۱ تا ۱۶ است و برای بعضی دیگر از ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه تا ۱۷ و ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد. این ۵ ساعت برای استان‌های مختلف با توجه به میزان گرما و مصارف خانگی شناور است. یا اگر در زمان پیک بار مصرف، وضعیت متعادل‌تر باشد قطعی برق دیرتر صورت می‌گیرد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران اظهار کرد: در این خصوص با قوه قضائیه هم جلسه داشتیم و آنها عنوان کردند برای رفع مشکل باید به دیوان عدالت اداری کشور اعتراض کنید. این در حالی است که اگر کشاورز بخواهد برای هر مسأله‌ای از تأخیر پرداخت مطالبات تا قطعی برق و خسارت آن شکواییه تنظیم کند باید یک وکیل برای احقاق حق خودش استخدام کند.

ایمانی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو مکلف است برق بخش کشاورزی را برای ۲۴ ساعت شبانه‌روز تأمین کند، گفت: در قانون تسهیل برقی کردن چاه‌های کشاورزی آمده که وزارت نیرو باید برق مورد نیاز این چاه‌ها را در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز تأمین کند.

کد خبر 6146308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • یوسف کردانی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
      3 0
      کوکجا پول که ندادن جریمه دیرکرد هم نمیدن قسط بانک داریم کی جوابگوهست
    • ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
      5 0
      کجا ۸۵ درصد پول پرداخت شده؟چراهمش دروغ میگین بیاین پرس وجوکنید ببینم کی پول گندم گرفته معرفیش کنین
    • ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
      5 0
      همه مسئولیم دارن دروغ می گویند آخر اردیبهشت گندم دادیم هنوز پرداخت نشده قسط واممان رانتوانستیم پرداخت کنیم داریم جریمه سی درصدی به بانکها می دیم الان پول بذر ذرت نداریم هیچ کس هم به ماقرض نمی ده به خاطر بدحسابی دولت هیچ کس به کشاورزان اعتماد نمی کنند باید فکری. به حال تولید کشور کنند
    • محمد ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
      5 0
      شکر
    • زینب ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
      10 0
      چرا هیچکس اعتراضی نمیکنه؟؟؟؟ یعنی اعتراض ندارید؟؟؟؟؟ ما مردیم دیگ از بس قرض کردیم
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      1 0
      منتظریم گرفتار
    • حسینی US ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
      0 0
      کجا پول گندم دادن هرچی کشاورزه گرفتار و بی پول سواره خبر از پیاده نداره تکلیف خرج زندگی چی میشه