۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷

رییس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان:

رویدادملی تجلیل ازنام‌آوران زبان و ادب کرد در سنندج برگزار می‌شود

رویدادملی تجلیل ازنام‌آوران زبان و ادب کرد در سنندج برگزار می‌شود

سنندج_رییس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان از برگزاری رویداد ملی تجلیل از نام آوران زبان و ادب کردی چهاردهم تیر سال جاری در سنندج خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یادگار کریمی پیش از ظهر دوشنبه در جمع رسانه‌های خبری استان در دانشگاه کردستان اظهار کرد: در راستای گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان از نام آوران زبان کردی در چهاردهم تیرماه (روز قلم) از بزرگان، مشاهیر و نام‌آوران کرد مناطق کردنشین در سنندج تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشکده کردستان از بدو تأسیس تاکنون فعالیت‌های خود و ایفای مسوولیت‌های اجتماعی اثربخشی فرهنگی را با نگاه ایرانی دنبال کرده است، تصریح کرد: در این راستا این پژوهشکده در روز چهاردهم تیرماه اقدام به برگزاری همایش گرامیداشت میراث معنوی ایرانیان و تجلیل از ادبیات نام آوران کرد کرده است.

رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان افزود: در این رویداد فرهنگی ملی از پژوهشگران و مفاخر اصیل فرهنگ ایرانی (زبان کردی به عنوان یکی از ثروت‌های ملی) تجلیل و قدردانی بعمل خواهد آمد.
کریمی یادآور شد: در این رویداد ۱۲ محور زبان کردی شامل شعر، رمان، نقد ادبی و آموزش ادبیات کودکان تجلیل می‌شود.

وی اظهار کرد: از آنجا که زبان و ادب یکی از بخش‌های فرهنگی است در راستای حفظ میراث ملموس و ناملموس، در مراوده‌های فرهنگی، گفتگو، تنوع و تکثر و انسجام فرهنگی بر مقوله زبان و ادب کردی تاکید فراوان شده است.
رئیس پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان گفت: برگزاری این رویداد می‌تواند دیپلماسی فرهنگی را بدنبال داشته باشد.

به گفته وی، در این رویداد تمام ابعاد فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

و ی یادآورشد: سال ۹۲ حدود ۴۰۰ کتاب در کردستان چاپ شده است و این شاخص بیانگر آنست که پتانسیل‌های بالقوه در حوزه فرهنگ کردی وجود دارد اما متأسفانه زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.

کد خبر 6146324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha