مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکایی CSIS بررسی کرد؛

تراژدی غم‌بار جنگ برای کودکان غزه/ پیامدهای مستقیم ناامنی غذایی

تراژدی غم‌بار جنگ برای کودکان غزه/ پیامدهای مستقیم ناامنی غذایی

قحطی و ناامنی غذایی که هرروز قربانیان بیشتری در غزه به ویژه از میان کودکان می‌گیرد، عواقب فاجعه‌باری دارد که تاثیرات وحشتناک آن تا چندین نسل ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکایی CSIS در گزارشی به وضعیت امنیت غذایی در غزه و پیامدهای فاجعه بار قحطی برای نسل‌های آینده آن در سایه تداوم تجاوزات وحشیانه صهیونیست‌ها و محاصره سنگین همه جانبه علیه نوار غزه اشاره کرد که به شکل زیر است:

بحران قحطی و گرسنگی در غزه

رهبران و تصمیم گیرندگان در جهان همچنان درباره معضل قحطی در غزه بلاتکلیف هستند. برخی بحران گرسنگی در غزه را قحطی توصیف می‌کنند؛ به ویژه رؤسای آژانس توسعه بین المللی آمریکا، برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل و همچنین دیوان بین‌المللی دادگستری. این در حالی است که برخی نهادهای دیگر همچنان اصرار دارند که بگویند آنچه در غزه اتفاق افتاده قحطی نیست.

اما در هر صورت، چه قحطی در غزه به شکل رسمی اعلام شود یا نشود، واقعیت آن است که ما با یک بحران بزرگ گرسنگی و سوءتغذیه شدید در غزه مواجهیم که نسل‌های آینده را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وضعیت امنیت غذایی غزه در حال حاضر چگونه است؟

وضعیت غذایی در نوار غزه همچنان رو به وخامت می‌رود و شبکه سیستم‌های هشدار زود هنگام قحطی مستقر در ایالات متحده در آخرین گزارشی که در ۳۱ مه ۲۰۲۴ منتشر شد اعلام کرد که احتمالاً در آوریل امسال شاهد آغاز رسمی قحطی در غزه باشیم و انتظار می‌رود که این قحطی به شکل گسترده، حداقل تا ماه جولای ادامه پیدا کند؛ مگر اینکه تغییرات عمده‌ای در ارائه کمک‌های غذایی ایجاد شود.

بر اساس این گزارش ۹ ماه بعد از گذشت جنگ غزه؛ تعداد شهدای فلسطینی در این منطقه از ۳۷ هزار نفر فراتر رفته است. توقف و کاهش عامدانه ورود مواد غذایی، آب و سایر کمک‌های بشردوستانه به غزه بیش از ۱.۱ میلیون نفر را با شرایط فاجعه باری مواجه کرده است. با تهاجم اخیر به رفح حدود یک میلیون فلسطینی در این شهر آواره شده‌اند که باید دوباره در جستجوی امنیت، به مکان‌های دیگر بروند.

پیش از این گذرگاه رفح و کرم ابوسالم در جنوب نوار غزه به عنوان نقطه اصلی دسترسی به کمک‌های بشردوستانه محسوب می‌شد؛ اما از زمان آغاز عملیات نظامی در رفح در اوایل ماه مه، کمک‌های وارد شده به غزه از این دو گذرگاه به کمترین میزان در طول جنگ کاهش یافته است. تأسیسات امدادی فعال در رفح نیز مجبور به تعطیلی عملیات‌های خود شده‌اند، به عنوان مثال سازمان ملل به دلیل نگرانی‌های امنیتی فزاینده، توزیع مواد غذایی در غزه را به حالت تعلیق درآورده است.

به نوشته این مؤسسه آمریکایی امروز جامعه بین‌المللی به طور فزاینده به جدیت بحران غذایی در غزه پی برده است. در ماه مه دیوان بین المللی دادگستری دستور بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به اتهام گرسنگی دادن به غیرنظامیان و استفاده از سلاح گرسنگی در غزه صادر کرد. در حالی که مقامات تل‌آویو ادعا می‌کنند برنامه‌های افزایش کمک به غزه همچنان در اولویت است، بیش از ۱۲ آژانس امدادی گزارش می‌دهند که وضعیت انسانی در غزه در آستانه فروپاشی قرار دارد.

حکم صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه مه به سایر درخواست‌ها برای توقف عملیات نظامی تل آویو در رفح می‌پیوندد که صهیونیست‌ها همه آنها را رد کرده است.

این مؤسسه آمریکایی آورده است: با وجود اینکه کمیته بررسی قحطی متشکل از کارشناسان مستقل امنیت غذایی و تغذیه هنوز به نتیجه نهایی درباره قحطی در غزه نرسیده‌اند، باید به این نکته توجه داشته باشیم که گرسنگی طولانی مدت موجب مرگ افراد می‌شود. در حال حاضر شواهد زیادی از اثرات شدید سوءتغذیه بر کودکان غزه وجود دارد و علاوه بر کودکانی که قربانی خشونت شده‌اند، در شمال غزه از هر ۱۰ هزار کودک ممکن است که روزانه چهار نفر از آنها از شدت گرسنگی جانشان را از دست بدهند.

پیامدهای مستقیم ناامنی غذایی و قحطی در نوار غزه

با وجود اینکه همه غیرنظامیان در نوار غزه به شدت تحت تأثیر بحران گرسنگی در این منطقه قرار دارند؛ اما پیامدهای گرسنگی و سوءتغذیه برای کودکان بسیار بیشتر است که بارزترین آنها به شکل زیر طبقه‌بندی می‌شود:

- محدود شدن و توقف رشد.

- عدم تعادل متابولیک.

- عدم تعادل هورمونی.

- از کار افتادن سیستم ایمنی بدن.

- آسیب جدی به اندام‌های حیاتی و اختلال در رشد مغز و عملکرد قلب.

از نظر بالینی سوءتغذیه حاد زمانی اتفاق می‌افتد که وزن کودک نسبت به قد او بسیار کمتر باشد. در سراسر جهان بیش از ۴۵ میلیون کودک علائم تحلیل رفتن بدن خود را در نتیجه سوءتغذیه شدید دارند که ۱۹ میلیون نفر آنها کودکان زیر ۵ سال هستند.

تراژدی دردناک کودکان غزه در میان جنگ گرسنگی

این وضعیت برای کودکان غزه به مراتب وحشتناک‌تر بوده و کودکانی که از جنگ هم جان سالم به در برده‌اند، حتی اگر جنگ متوقف هم بشود، سال‌های طولانی درگیر پیامدهای سوءتغذیه خواهند بود و نسل‌های آینده غزه نیز تحت تأثیر این وضعیت قرار می‌گیرند.

سوءتغذیه حاد می‌تواند منجر به شرایط غیر قابل برگشتی شود و کسانی که در کودکی دچار سوءتغذیه بوده‌اند، سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند و خیلی زود به انواع بیماری‌ها، حتی بیماری‌های غیر واگیر مبتلا می‌شوند. علاوه بر آن تأخیر در رشد به دلیل سوءتغذیه می‌تواند منجر به اختلال دائمی در توانایی‌های شناختی و مهارت‌های حرکتی شود و تأثیر قابل توجهی در کاهش پیشرفت تحصیلی افراد دارد. همچنین سوءتغذیه مادران باردار منجر به تغییرات بیولوژیکی دائمی در جنین می‌شود و نوزادان به شدت درگیر پیامدهای فیزیولوژیکی پایدار سوءتغذیه خواهند شد.

قحطی و فاجعه برای نسل‌های آینده غزه

کودکان غزه در حالی که با تهدیدهای حاد و مزمن سوءتغذیه روبرو هستند، مجبورند با آسیب‌های شدید جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از خشونت شدیدی که در طول جنگ به آنها تحمیل شده است، مقابله کنند. در ماه آوریل صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که در هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه جان خود را از دست می‌دهد یا زخمی می‌شود.

با توجه به ماهیت جنگ، بسیاری از زخم‌هایی که کودکان فلسطینی در نتیجه حملات متحمل می‌شوند، زندگی آنها را تغییر می‌دهد؛ به طوری که شاهد میزان بالای قطع عضو کودکان، آسیب مغزی شدید و آسیب‌های جسمی و روانی به کودکان غزه در طول جنگ هستیم که پیامدهای آن تا مدت بسیار طولانی بعد از جنگ ادامه خواهد داشت.

خشونت، آوارگی، از دست دادن اعضای خانواده و سایر آسیب‌ها در اوایل دوران کودکی منجر به افزایش بروز اختلالات اضطراب، افسردگی، استرس و سایر مشکلات روانی برای کودکان غزه در طول زندگی آنها می‌شود. علاوه بر آسیب‌های جسمی که کودکان غزه در نتیجه جنگ و سوءتغذیه متحمل شده‌اند، استرس سمی در دوره‌های طولانی مدت تأثیر منفی شدیدی بر روند رشد آنها خواهد داشت.

حتی در دوره قبل از جنگ کنونی هم بیش از نیمی از کودکان غزه دچار اختلال اضطراب بعد از سانحه بودند و حدود ۶۰ درصد آنها به دلیل افسردگی و غم و اندوه شدیدی که در جنگ به آنها تحمیل شده است، دست به خودآزاری می‌زنند.

سوءتغذیه زنان باردار در غزه و تأثیر آن بر نسل‌های آینده

در حالی که درخواست‌ها برای آتش بس فوری در غزه روز به روز بیشتر می‌شود، روشن است که جنگ خسارت جبران ناپذیری به غزه وارد کرده است. نزدیک به نیمی از جمعیت غزه زیر ۱۸ سال سن دارند و بخش بزرگی از این جمعیت را کودکان تشکیل می‌دهند که به شدت تحت تأثیر پیامدهای وحشتناک جسمی و روانی جنگ قرار گرفته‌اند. همچنین زنان باردار هم مانند کودکان به شدت در برابر خشونت و ناامنی غذایی آسیب‌پذیر هستند. در همه مناطق شمال غزه ۹۵ درصد از زنان باردار و شیرده، مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنند و طبیعتاً تأثیرات منفی آن بر نوزادانی که متولد می‌شوند، دیده خواهد شد.

پرداختن به حل بحران ناامنی غذایی باید شامل راهبردهای جامع و بلند مدتی باشد که به ارتباط مداوم میان جنگ و گرسنگی مربوط می‌شود. طرف‌های مربوطه باید اقدامات مؤثری برای پیشگیری از گرسنگی در مناطق درگیری انجام دهند؛ زیرا گرسنگی عواقب مرگباری دارد و پیامدهای آن گریبانگیر نسل‌های آینده خواهد شد.

کد خبر 6146544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha