۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۶:۱۷

اژه‌ای:

امروز یکی از وظایف اصلی ما اطاعت از ولی فقیه است

امروز یکی از وظایف اصلی ما اطاعت از ولی فقیه است

رییس قوه قضاییه در دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران دستگاه قضایی گفت: امروز یکی از وظایف اصلی ما اطاعت از ولی فقیه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه امروز (دوشنبه ۴ تیر) در چهارمین روز از هفته قوه قضائیه، با خانواده شهدا و ایثارگران دستگاه قضائی دیدار کرد.

رئیس قوه قضائیه در ابتدای این دیدار، ضمن تبریک فرارسیدن عید غدیر و گرامیداشت یاد و خاطره کلیه شهدای اسلام و انقلاب و دستگاه قضائی به ویژه شهیدان آیت‌الله بهشتی، قدوسی، لاجوردی و شهدای خدمت و بالاخص شهید رئیسی، اظهار کرد: امروز یکی از وظایف اصلی و مهم ما، اطاعت از، ولی فقیه است؛ خدای‌ناکرده اگر ولایت را رها کنیم، دچار انحرافات و لغزش‌ها می‌شویم؛ امام عظیم‌الشأن فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد.

رئیس قوه قضائیه گفت: بر همین مبنا باید بر تأکیدات امامین انقلاب در خصوص حضور مردم در صحنه، جامه عمل بپوشانیم و در انتخابات پیش‌رو مشارکتی گسترده داشته باشیم؛ نفسِ حضور در انتخابات، انسجام ملی ایجاد می‌کند و شر دشمن را دفع می‌سازد و امنیت ملی را ارتقا می‌بخشد و به تحقق زندگی مطلوب‌تر در کشور کمک می‌رساند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با برشمردن ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی شهید آیت‌الله بهشتی بیان داشت: یکی از ویژگی‌های برجسته و ممتاز شهید بهشتی، قدرت و اهتمام ایشان به مقوله‌ی اقناع‌سازی و رعایت اخلاق در عرصه‌های سیاست و اجتماع و تحمل حرف مخالف بود؛ این ویژگی و خصیصه شهید بهشتی در مناظرات و مباحثات و گفتگوهای ایشان با دیگران، به بارزترین شکل ممکن، جلوه‌گری می‌کرد. این‌ها مؤلفه‌هایی هستند که نه فقط برای امروز و نه فقط برای ایام رقابت‌های انتخاباتی و مناظرات تلویزیونی، بلکه برای همه زمان‌ها و همه عرصه‌ها، لازم و ضروری است و در وهله نخست، کارگزاران نظام و مراجع فکری و نخبگان جامعه باید به آن‌ها ملتزم باشند. اینکه در مباحثه‌ای، فردی به تخریب طرف مقابل بپردازد، چیزی است که در قاموس فکری و رفتاری شهید بهشتی جایی نداشت؛ ما می‌خواهیم به شهید بهشتی اقتدا کنیم، نمی‌خواهیم صرفاً از او نام ببریم؛ بنابراین باید به رفتار و سلوک شهید بهشتی ملتزم باشیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: وجود نظم و انضباط در پیشبرد امور شخصی و اجتماعی نیز مقوله‌ی بسیار حائز اهمیتی است که کارگزاران نظام و مراجع سیاسی و فکری جامعه باید به آن عنایت داشته باشند؛ از ویژگی‌های ممتاز و برجسته شهید قدوسی از شهدای شاخص دستگاه قضائی، نظم و انضباط در کارها و اهتمام نسبت به انجام امور در موعد مقرر بود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به ضرورت پاسداری از ارزش‌های والا و مقدسی که شهدای عزیز ما برای حفظ و تحکیم آنها، جان خود را فدا کردند، گفت: در وهله نخست، خودِ شما خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و ما کارگزاران نظام باید مقیّد به صیانت و پاسداری از ارزش‌های والایی باشیم که شهدا و ایثارگران و جانبازان برای حفظ و تحکیم آنها، از خودگذشتگی و ایثار کردند؛ در وهله بعدی، این تکلیف همه مردم است که در حفظ این میراث عظیم و سترگ، کوشا باشند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: ما کارگزاران و مسئولان درخصوص خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، تکالیف و وظایف خطیری برعهده داریم؛ پیش از آنکه این عزیزان به ما مراجعه کنند و مشکل خود را طرح کنند، ما موظفیم در جهت رفع مسائل آنان اقدام کنیم و در این مسیر پیشقدم باشیم؛ ممکن است خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران عزیز ما به سبب برخورداری از مناعت طبع و عزت‌نفس بالا، بعضاً از طرح ضروری‌ترین نیازهای درمانی وتجهیزاتی خود نیز امتناع ورزند؛ در اینجا وظیفه و تکلیف ما مسئولان و کارگزاران است که نسبت به رفع نیاز آنها، اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم. حتی بعضاً ممکن است این خانواده‌های معظم، نسبت به حقوق خود نیز آگاه نباشند؛ در اینجا نیز ما باید به دفاع از حقوق آنان بپردازیم و با ابزارهای نظارتی خود از جمله سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت ادرای، به استیفای حقوق آنان مبادرت ورزیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به پیروزی‌های جبهه مقاومت در برابر مستکبران و اذناب منطقه‌ای آنها، خاطرنشان کرد: امام راحل، خون مقاومت را در رگ‌های امت اسلامی تزریق کردند و امروز به برکت هدایت‌های خلف صالح ایشان یعنی مقام معظم رهبری، جبهه مقاومت در بهترین وضعیت خود قرار دارد و در مقابل، دشمنان و از جمله رژیم غاصب صهیونیستی در حالت ضعف و استیصال است؛ امروز به برکت مقاومت و بیداری اسلامی و حتی جهانی، نقاب دروغین مستکبران و داعیه حمایت آن‌ها از حقوق بشر کنار رفته است و جهانیان طی ۸ ماه گذشته شاهد اوج قساوت صهیونیست‌ها و حمایت‌های آمریکا و برخی دوّل غربی و متأسفانه منطقه‌‎ای از جنایات و نسل‌کشی اسرائیل در غزه بودند.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، «الفت» معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه طی سخنانی اظهار کرد: خدا را شاکریم که انجام دیدارهای منظم و سالیانه با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران دستگاه قضا، به رویه ثابت و تعطیل‌ناپذیر رئیس قوه قضائیه طی سه سال اخیر تبدیل شده است.

الفت با بیان اینکه هم اکنون ۳۱ درصد کل کارکنان قوه قضائیه را جمعیت ایثارگران تشکیل می‌دهند، گفت: از این میزان ۹۲ درصد کارمند و ۸ درصد قاضی هستند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دستگاه قضا در ادامه، با اشاره به اقدامات گسترده صورت گرفته از سوی این معاونت در راستای تکریم و تجلیل از ایثارگران، از انجام هزار و ۱۴۲ مورد دیدار و سرکشی، برگزاری ۱۶۷ گردهمایی و همایش و همچنین ۵۳۴ مراسم پاسداشت ایام و برگزاری مناسبت‌های مربوطه، در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

وی افزود: با هدف تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و در نتیجه رایزنی‌ها و هماهنگی‌های به عمل‌آمده، طی یک سال گذشته پیکرهای مطهر سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس در محوطه‌های مراجع و مراکز قضائی خاکسپاری شدند و پیکر مطهر چهارمین شهید نیز طی روزهای آینده در محوطه ساختمان شهدای قوه قضائیه واقع در بلوار کشاورز تهران خاکسپاری خواهد شد.

الفت خاطرنشان کرد: پیرو تأکیدات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در راستای حمایت حقوقی و معاضدت قضائی از ایثارگران کل کشور، طی سال گذشته بیش از ۲۲ هزار مورد مشاوره حقوقی قضائی رایگان و حدود شش هزار مورد وکالت قضائی رایگان در مراجع قضائی به جامعه هدف ارائه شد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه همچنین به بیان مطالبی در رابطه با اقدامات صورت‌گرفته پیرامون مقوله توانمندسازی ایثارگران دستگاه قضا پرداخت.

در جریان این مراسم، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و جمعی از مقامات عالی قضائی، از جلد دوم کتاب «روایت عدل» با موضوع نقش و عملکرد قوه قضائیه از ابتدای دوران دفاع مقدس تا مهرماه سال ۱۳۶۱ رونمایی شد؛ جلد نخست این کتاب به بیان نقش و عملکرد عدلیه در مقطع آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا ابتدای دوران دفاع مقدس اختصاص داشت.

صارمی دبیر بزرگداشت هفته قوه قضائیه و رئیس حوزه ریاست دستگاه قضا در این راستا اظهار کرد: دفتر مستندسازی نقش و عملکرد قوه قضائیه در انقلاب اسلامی، از سال ۱۳۹۷ و در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری، مأموریت پیدا کرد که با جمع‌آوری مدارک و مستندات، نقش و عملکرد قوه قضائیه در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی را مستندسازی کند.

صارمی افزود: ما در دفتر مستندسازی نقش و عملکرد قوه قضائیه در انقلاب اسلامی همراه با آقایان «عطارزاده» و «سالمی‌نژاد» تاکنون به فضل الهی موفق شده‌ایم ۱۱ جلد کتاب در خصوص نقش و عملکرد عدلیه طی مقاطع مختلف انقلاب اسلامی را به چاپ برسانیم و مستنداتی از این عملکردها و اقدامات را به رشته تحریر درآوریم.

رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه همچنین از کارکنان ایثارگر و خانواده‌های معظم شهدای قوه قضائیه درخواست کرد که چنانچه دلنوشته، وصیت‌نامه یا مطلبی را در اختیار دارند که می‌تواند در امر مستندسازی نقش و عملکرد قوه قضائیه طی بیش از ۴ دهه گذشته مثمر ثمر باشد، آن‌ها را در اختیار دفتر مستندسازی نقش و عملکرد قوه قضائیه در انقلاب اسلامی قرار دهند.

در بخش دیگری از این مراسم، «صفری» رزمنده و جانباز دفاع مقدس و از کارکنان دادگستری استان قزوین با اشاره به اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از قوانین مربوط به ایثارگران، خواستار پیگیری دستگاه قضا جهت تحقق مطالبات کارکنان ایثارگر در دستگاه‌های مختلف شد.

حجت‌الاسلام لطیفی رزمنده و جانباز دفاع مقدس و رئیس یکی از شعب دادگاه تجدید نظر ضمن قدردانی از رئیس قوه قضائیه به سبب حضور میدانی در جمع خانواده‌های معظم شهدا طی سنوات گذشته و اهتمام ویژه ایشان برای استماع دغدغه‌های این قشر از کارکنان عدلیه، بر ضرورت توجه ویژه به انجام امور فرهنگی در دستگاه قضائی تاکید کرد.

خانم محبی فرزند جانباز دفاع مقدس و از کارکنان معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه خواستار اجرای کامل قانون در حوزه مسائل رفاهی و معیشتی مرتبط با ایثارگران شد.

آقای جم جانباز دفاع مقدس و از کارکنان دستگاه قضائی، خواستار روشن و شفاف شدن مصادیق و دامنه ارائه خدمات قضائی به جامعه ایثارگران و خانواده‌های شهدا شد.

کوشا، رزمنده و جانباز دفاع مقدس و از کارکنان دیوان عدالت اداری نیز در این جلسه به طرح مطالبی در رابطه با موضوع سنوات ارفاقی ایثارگران پرداخت.

کد خبر 6146721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha