۴ تیر ۱۴۰۳، ۱۹:۵۰

جلیلی در مناظره چهارم چه گفت؟

جلیلی در مناظره چهارم چه گفت؟

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره چهارم شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره چهارم شرکت کرد.

مناظره امشب با موضوع «ایران در جهان امروز» در بخش اول موضوع فرصت‌های و ظرفیت‌های سیاست خارجی پرداخته شد. طبق برنامه هفتم به استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و کمک به الهام بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان تاکید شده است. در این بخش از مناظره نامزدها راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه خواهند کرد.


کارشناسان پرسیدند:

محسن پاکائین کارشناس مسائل بین‌الملل سوال کرد: برنامه‌های دولت شما برای بهره‌بندی از فرصت‌ها و مزایای توافق‌نامه‌های بلند مدت مطرح شده با کشورهایی نظیر چین و روسیه چیست؟

سید کاظم سجادپور رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه پرسید: چگونه می‌خواهید مسئله توازن و تعادل در سیاست خارجی را در عمل دنبال کنید؟

کامبیز میرکریمی عضو اتاق بازرگانی پرسید: پیمان موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا یک نمونه موفقی بود که به خوبی اجرا شد و نشان داد چقدر یک پیمان منطقه‌ای می‌تواند باعث جهش صادرات ایران، برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه با کشورهای دیگر و مناطق دیگر چیست؟

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق مطرح کرد: فرصتی در منطقه وجود دارد به این معنا که ۱۵ کشور همسایه ما حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار با یکدیگر تعامل دارند، سهم ما از این بازار همسایه با مزیت‌هایی که داریم چقدر است؟ برای استفاده از این فرصت که ضروری است چه برنامه‌هایی را دارید؟

محمدرضا رئوف شیبانی سفیر سابق ایران در روسیه پرسید: با توجه به موقعیت ویژه محور مقاومت و همزمان حرکت رو به جلو و رو به پیشرفت ریان‌های مقاومتی در منطقه و جهان و همچنین دستاوردهایی که محور مقاومت تاکنون به دست آورده در دفاع از مردم مظلوم و مسلمان منطقه، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

ما باید بیشترین روابط اقتصادی را با کشورهای همسایه داشته باشیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۵ دقیقه نخست از بخش اول مناظره، پیرامون برنامه‌های خود برای تقویت رویکرد اقتصادی ایران در سیاست خارجی، گفت: وقتی فرصت از صحبت‌ها می‌کنیم یکی از بخش‌های عمده این فرصت‌ها در سیاست خارجی است سوال مردم این است که این فرصت‌های سیاست خارجی به زندگی ما می‌رسد؟ فرصت اینگونه شکل می‌گیرد که کشورها با هم اشتراکاتی دارند و با هم تعاملاتی انجام می‌دهند و از آن فرصت به وجود می‌آید به ویژه در حوزه اقتصادی و وقتی صحبت می‌کنیم در روابطمان با کشورهای جهان چه اشتراکاتی داریم ما از آنها چه فرصت‌هایی استفاده می‌کنیم نکته اول این است که ما روی دو سه کشور تمرکز کنیم که بیشترین اختلاف را با ما دارند و بلکه ما را تهدید می‌کنند.

بیان کرد: ما باید تمام کشورهای دنیا را ببینیم ما در دنیا کشورهای فراوانی داریم که زمینه کار بسیاری با آن‌ها داریم و باید اولویت بندی داشته باشیم و بدانیم هدفمان در اقتصاد چیست. امروز دو موضوع اصلی در کشور داریم نخست اشتغال و دوم ارزآوری و این‌ها باید عملیاتی شود و عملاً در سیاست خارجی خودش را نشان دهد.

جلیلی افزود: باید در دولت مشخص بشود که سیاست‌های خارجی ما با محور اقتصاد چقدر اشتغال ایجاد می‌کند و چقدر ارزآوری دارد در پایان یک سال این‌ها بررسی شوند و باید اولویت‌ها مشخص شوند. باید بدانیم که با کشورهای همسایه که اولین اشتراک را با ما دارند چگونه استفاده خواهیم کرد. گاهی اوقات از اختلاف کشورها فرصت برای کشور دیگری ایجاد می‌شود. در همچنین در همسایگی ما کشورهایی وجود دارند که تحریم در مورد آنها اثر ندارد.

وی گفت: هر سفارت ما باید یک سکوی صادراتی باشد و باید برای آن‌ها مأموریت تعریف بشود در ایجاد اشتغال و ارزآوری برای کشور و اگر این نگاه باشد آن زمان هر سفر سیاسی و دیپلماسی ما باید با خودش عده‌ای از بازرگانان را همراه خود ببرد در کشورهای مختلف می‌توانند فرصت‌های بسیاری برای ما ایجاد کنند. یک زمان معاون اروپا با آمریکایی وزارت امور خارجه بودم و همان موقع توانستیم اشتغال و ارزآوری با آمریکای لاتین ایجاد کنیم. شهید رئیسی عزیز در آخرین سفر خود نیم میلیارد دلار در سریلانکا خدمات فنی مهندسی ما را به رخ کشید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: با دیپلمات‌های مرتبط به حوزه گردشگری سلامت و مسائل مختلف می‌توانیم فرصت‌های فراوانی به وجود بیاوریم. ما هم اکنون در منطقه مقاومت بیشترین همکاری‌ها را داشتیم و جوانان ما به حق در آنجا ایستادند. همچنین ما باید بیشترین روابط اقتصادی را با کشورهای همسایه داشته باشیم.

جلیلی، گفت: ۱۳۵ میلیارد دلار فقط بازار صنایع پتروشیمی در منطقه است و سهم ما بسیار کم است و باید سهم خود را در این بازار احیا کنیم.

رئیس جمهور باید به مسائل اشراف داشته باشد و راهکار ارائه دهد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پنج دقیقه دوم از بخش نخست پیرامون رویکرد اقتصادی خود در سیاست خارجی، بیان کرد: اگر ما از اداره کشور به ویژه شخص رئیس جمهور صحبت می‌کنیم این است که رئیس جمهور باید به مسائل اشراف داشته باشد و راهکار ارائه دهد. اگر پزشکان یک تشخیص غلط دهند متناسب همان درمان هم اشتباه خواهد بود اما در سیاست یک تشخیص غلط باعث می‌شود میلیون‌ها نفر از آن متضرر شوند.

جلیلی افزود: وفاق در سیاست خارجی چگونه صورت می‌گیرد این است که ابتدا باید تشخیص درست داشته باشیم. در حالی که آقای پورمحمدی در مورد FATF موارد اشتباهی را مطرح می‌کنند طبق آن آدرسی که شما دادید سه سال بعد FATF پیش آمد. شما می‌خواهید رئیس جمهور شوید وقتی موضوع را نمی‌دانید چگونه مطرح می‌کنید؟ خود اف ای تی اف و آقای طیب‌نیا در این رابطه می‌گوید ۴۱ بند را ما اجرا کرده‌ایم و ۳۹ بند آن را اجرا می‌کنیم و بعد می‌گوئید کارها پیش نمی‌رود و بعد سخنگوی دولت می‌گوید تحریم و FATF مانع خرید واکسن است و این تیتر روزنامه دولت می‌شود.

وی گفت: پس چرا ما توانستیم واکسن را بخریم زیرا شما تشخیص غلط می‌دادید، مگر در قضیه برجام شما نمی‌گفتید که مشکلات حل می‌شود همین کار را انجام دادید توافق دادید و ۱۵ بار خود آژانس اعلام کرد که تعهدات را خوب اجرا کردید و حتی بیشتر اجرا کردید در نتیجه چه شد به طور کلی طرف خارج شد و بعد شما می‌آیید و کشور را متهم می‌کنید و این جالب است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: اف ای تی اف را امضا می‌کنید به جای آن‌که طلبکار باشیم کشور را بدهکار می‌کنید. فساد صورت گرفته است به سمن بخش اموال کشور را و سرمایه ملت را مورد لطمه قرار دادید و باید در دادگاه محاکمه شوید و لازم است که این رفتارتان را جواب دهید. نمی‌دانم خواب نما شده‌اید یا اتفاق دیگری افتاده.

جلیلی، گفت: شما آمده‌اید بودجه‌های فراوان به شرکت‌های سوری اختصاص داده‌اید و امتیاز گرفته‌اند و این را کار اجتماعی سیاسی مطرح می‌کنید این‌ها در صورتی است که مسئله را نمی‌دانید و تشخیص غلط می‌دهید و تجویز غلط می‌کنید. من می‌گویم رئیس جمهور باید بفهمد که چه کار می‌کند.

بخش دوم مناظره پیرامون و چالش‌های سیاست خارجی در حالی ادامه یافت که در بخش اول، هر نامزد در دو قسمت ۵ دقیقه‌ای اظهار نظر کرد. در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه به کنشگری فعال برای صیانت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور، لغو تحریم‌ها و مقابله با تروریسم و خشونت‌گری اشاره شده است، نامزدها در این بخش راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه کردند.

کارشناسان در بخش دوم پرسیدند:

ابوالفضل عمویی سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پرسید: چنانچه رسیدن به یک توافق در دولت شما برای رفع تحریم‌ها با چالش مواجه شود آیا اجرای برنامه‌های شما در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی دولتتان با چالش مواجه خواهد شد؟ آیا آماده اداره دولت بدون توافق در سریع‌ترین زمان ممکن هستید؟

سید عباس موسوی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه نیز مطرح کرد: از آنجایی که برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به هر حال برای دنیا حرف برای گفتن دارد و خب دشمنان هم برنامه دارند و دنبال ایران هراسی و سیاه‌نمایی از سیاست‌ها و رویکردهای ما هستند، دولت احتمالی شما در دولت چهاردهم چه برنامه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

حسین جابری انصاری سخنگوی سابق وزارت امور خارجه پرسید: یک نگاه این هست که ما اگر روابط خودمان را با همسایگانمان و با منطقه خودمان بهبود ببخشیم تأثیر مثبتی در روابط جهانی ما هم خواهد داشت و فضای تنفسی بیشتری برای ما ایجاد می‌کند و در مقابل یک نگاه این است که ما اگر روابط بین‌المللی‌مان را درست بکنیم چون که ۱۰۰ آمد ۹۰ هم پیش اوست و روابط منطقه‌ای هم خود به خود درست می‌شود و نگاه سومی هم وجود دارد که می‌گوید نوعی داد و ستد بین این دو هست و تقدم بین این دو نیست و آن این است که باید به موازات هم مسائل پیگیری شود خوب است که نامزد محترم دیدگاه و مسائل خود را نسبت به این موضوع مطرح بکنند.

سید عباس عراقچی معاون اسبق وزارت امور خارجه نیز مطرح کرد: دو مسیر همه دولت‌ها پیش گرفتند یکی خنثی‌سازی تحریم‌ها و ناامید کردن تحریم کنندگان یکی رفع عزتمندانه تحریم‌ها و این دو مقوله بسیار مهم است و به اعتقاد من همزمان باید پیش رود برنامه دولت شما برای اینکه در هر دو زمینه رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها، چگونه است؟

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل نیز پرسید: برنامه سیاست خارجی دولت شما با نظام سلطه منظور صهیونیست بین الملل و استکبار جهانی در سیاست خارجی مطلوب شما چگونه تعریف می‌شود؟

آقای پورمحمدی بعد از جلسه قبل به من گفتند شما برنامه‌های خوبی دارید و همه آن را به ما بگویید

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره و ۵ دقیقه نخست آن پیرامون تهدیدها و چالش‌های سیاست خارجی، بیان کرد: آقای پورمحمدی نکته خوبی گفتند و بعد از جلسه قبل به من گفتن شما برنامه‌های خوبی دارید و همه آن را به ما بگویید.

(پورمحمدی در این میان خطاب به جلیلی مطرح کرد ما برای رئیس جمهوری زنبیل نگذاشته‌ایم) جلیلی پاسخ داد اتفاقاً باید -زنبیل- بگذارید، باید برای این موضوع اگر وارد می‌شوید، احساس وظیفه کنید به قول خودتان بی‌گدار نیایید، بدون تحزب و بدون -برنامه در- کار نمی‌شود.

جلیلی در ادامه خطاب به پورمحمدی افزود: اگر شما می‌خواهید کار کشور را اداره کنید، باید به آن اشراف داشته باشید افتخار نیست که من هیچ کاری نکرده‌ام برنامه هم ندارم. بگویی برنامه‌هایت را بده من اجرا کنم. چیزی نداریم یک روز از این سمت بگوییم و یک روز از آن سمت و چیزهای دیگر و فکر می‌کنم این‌ها وقت ملت را می‌گیرد. ملت ما امروز اتفاقاً بهترین ظرفیت هست. وقتی می‌گویم نقشه پرشکوه برای هر ایرانی دقیقاً برای همین موضوع است. شما این را قائل باشید و اینکه من در دو سه سال اخیر در هر دانشگاهی گفتم هر دانشگاه یک دولت سایه آن ثمن واقعی این است. آن تشکل نهادهایی که می‌گوئیم مردمی این است که ما دانشگاه بها دهیم نه آنکه بگوییم این‌ها چیست و یا بگوییم دولت در سایه چی است.

وی گفت: اینکه ما می‌گوئیم باید دولت‌ها را کمک کنیم با تصحیح تکمیل و تأیید دقیقاً بر این اساس است که رویکرد می‌خواهد. اینکه رویکرد نداشته باشیم و بعد بگوییم تحزب و بعد بگوییم برنامه می‌خواهم تا اجرا کنم این جواب نمی‌دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: مردم عزیز ما امروز بزرگترین فرصت‌ها را در سیاست خارجی داریم که متأسفانه عده‌ای در ۸ سال آن را از بین بردند، به بهانه‌های مختلف نمی‌توانستند از این فرصت‌ها استفاده کنند. سوال می‌کنند برجام و بعد گفتند چه شد همین‌هایی که می‌گفتند ما با برجام موضوع را حل می‌کنیم دلار ۳۰۰۰ تومانی به ۳۰ هزار تومان تغییر کرد و تحریم‌های ۸۰۰ مورد تبدیل به ۱۵۰۰ مورد شد و آیا مشکل مردم را حل کرد، باید جواب بدهند.

جلیلی، گفت: می‌گویند شما که کارشناسی نیستید از یک طرف کسی را قبول ندارند و از طرف دیگر وفاق می‌کنند. ۶ جلسه از بحث‌هایی که ما در برجام کردیم امروز نه برای شما بلکه برای ملت و تاریخ مانده است. کدام یک از آنها غلط در آمد. عده‌ای نوشتند ظریف گفت می‌شود جلیلی گفت نمی‌شود شما بگویید که شد یا نشد آیا تحریم‌ها برداشته شد؟ نظر کارشناسی این است بله همان زمان که ما گفتیم شما در زمانی این را اجرا می‌کنید و این امتیازات را می‌دهد که خود اوباما آمد گفت ما دیگر هیچ ابزاری نداشتیم و تمام اهرم‌های فشار تصاعدی آن‌ها به بن‌بست می‌خورد خوشبختانه توانستیم توافق را انجام دهیم.

همین‌هایی که می‌گفتند چرخ اقتصادی بچرخد افتخارشان این شد که کاپ اخلاق گرفتند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حرف من این است که با این موضوعات ۸ سال فرصت‌ها را از کشور دریغ داشتید و ۸ سال کشور را معطل نگه داشتید، ۸ سال فرصت اشتغال و فرصت ارزآوری را از بین بردید بعد امروز دارید رسماً از پرونده‌های فساد صحبت می‌کنید؟ - اشاره به پرونده کرسنت- فسادی که بین است و بیان شد و جای متهم در دادگاه است، - خطاب به صحبت‌های پورمحمدی مبنی بر مناظره دلیلی و بیژن نامدار زنگنه وزیر اسبق نفت در پرونده کرسنت که از صدا و سیما پخش شود- جای متهم در دادگاه است نه آنکه بیاید در تلویزیون مناظره کند اول باید در دادگاه حکم بگیرد اگر این‌طور باشد باید هر متهمی را طرف بحث قرار دهیم و در اختیارش تلویزیون بگذاریم. البته هیچ وقت ایشان به من نگفته که بیا مناظره. این از آن بحث‌هایی است که اگر ناراحت نشوید که چرا این‌ها را به ما می‌گوئید نمی‌دانم از کجا به شما این الهامات می‌شود.

جلیلی گفت: بحث ما جدی است و اداره کشور یک بحث جدی است موضوع جدی که من به عنوان رئیس جمهور بیان می‌کنم و دنبال می‌کنم و معتقدم باید انجام شود مبارزه با فساد است. وقتی ده‌ها میلیارد دلار برای چندین سال سرمایه کشور را به یغما می‌دهد، می‌توانید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید آقای روحانی اولین نامه را در دولت آقای خاتمی -در رابطه با کرسنت- نوشت، گفت این مشکل دارد و حالا شما می‌گوئید این هیچی و شما در قوه قضائیه بودید در سازمان بازرسی بودید باید جواب دهید که چرا این فساد را پیگیری نکردید. چرا نتیجه نگرفت؟

وی افزود: بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و می‌دانم امثال شما صدایشان در می‌آید برای اینکه یکی از بحث‌هایی که اگر این کشور بخواهد نظم پیدا کند همین موضوع است که نباید اجازه دهیم سرمایه ملت به یغما برود و در بحث سیاست خارجی دقیقاً موضوع سرمایه ملت مطرح است که باید ارتقا پیدا کند نه آن‌که آن را به باد دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در همین قضیه ملت سرمایه‌هایی را داشت و آنها را کلاً دادند و طرف مقابل کلاً خارج شد. وقتی او می‌گوید که تو همه کارهایت را انجام دادی و بعد می‌گوید من صبر راهبردی می‌کنم. من کاپ اخلاق گرفتم. همین‌هایی که می‌گفتند چرخ اقتصادی بچرخد افتخارشان این شد که کاپ اخلاق گرفتند. افتخارشان این شد که اصلاً ما قرار نبود اقتصادی باشیم باید امنیت بیاوریم و بعد امنیت هم به دست نیامد.

جلیلی گفت: با همین رفتارهای این‌ها آمدند و سلیمانی عزیز ما را شهید کردند و بعد گفتند عوضش ما کاپ اخلاق گرفتیم تعهدات‌مان را انجام دادیم. آیا این می‌شود آن سیاست خارجی و آن رئیس جمهوری که باید از حقوق ملت خودش دفاع کند و از منافع کشورش دفاع کند. باید بفهمد چیست و چه قراردادهایی چه چیزهایی پیش می‌آورند. نه آن‌که بگویند من در کشور گذاشتم و خیلی منظم گذاشتم. نتیجه‌اش چه شد چرا پیگیری نکردید شما رئیس سازمان بازرسی کشور بودید موضوع به این مهمی در زمانی که شما بودید باید این را پیگیری می‌کردید در موضوعات فساد اقتصادی سیاست خارجی عزیزان من مردمان عزیز ما امروز یک فرصت کم نظیر داریم و در یک شرایط بسیار خوب هستیم.

وی افزود: ما امروز می‌توانیم جهش اقتصادی داشته باشیم ما با فناوری‌ها و دانشمندان کشورمان می‌توانیم جهش اقتصادی داشته باشیم می‌توانیم در عرصه اقتصادی جهش داشته باشیم و نه فقط اقتصاد بلکه سطح قدرت کشور را ارتقا دهیم این‌طور نیست که اگر شما امروز در هوش مصنوعی عقب بیفتید ۴ سال عقب بیفتید یک دفعه ۴۰ سال عقب می‌افتید چون دیگران شما را محدود خواهند کرد.

ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۵ دقیقه دوم از بخش دوم مناظره، گفت: من فکر می‌کنم بحث‌ها به جای خوبی رسید البته دوستان که صحبت از تحزب می‌کنند بعد کار عمیق تساوی را بیان می‌کنند زمین گذاشتن و این از کارهای جالب است. نامه اول که در زمان آقای لاریجانی صادر شد آقای پورمحمدی عضو کمیسیون هسته‌ای بود گفتگو با مردم داشته باشید من ده‌ها جلسه در دانشگاه‌ها و با مردم صحبت کردم.

بیان کرد: این حرف‌ها خیلی خوب است. ما یک آینده داریم و یک گذشته‌ای داریم که هیچ اثری نداشت و دلار ۳۰۰۰ تومنی را ۳۰ هزار تومنی کرد و تحریم‌ها را برطرف نکرد. چرا ترامپ خارج شد می‌گفت شما همه تعهدات را انجام دادید مثل کسی که جنس را فروخته‌اید و می‌گوئید جنسم را نمی‌گیرم در صورتی که این طلب ملت است حق ملت است.

جلیلی افزود: قبل از اینکه ترامپ از برجام خارج شود صادرات ما نصف زمان خارج شدن از برجام بود. حالا همین‌ها می‌ترسند چرا که صحنه را نمی‌شناسند و حالا ملت باید انتخاب کنند چرا در آن سال‌هایی که این‌ها امضا شد رشد اقتصادی ما صفر و منفی شد. ما صحبت از جهش و آن فرصت می‌کنیم یک جهان فرصت در سیاست خارجی داریم. با بحث‌های شما کشور جهشی را نخواهد داشت و نمی‌تواند برای ما موفقیتی بیاورد.

وی گفت: عرصه سیاست خارجی فراوان است. در سریلانکا نیم میلیارد دلار قرارداد خدمات فنی مهندسی منعقد شد. اگر فقط بازار منطقه را تشخیص بدهیم. شما چرا نتوانستید انجام بدهید؟ را بلد نیستید و ادعا دارید و مردم می‌بینند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: بله ما از امنیت کشور دفاع می‌کنیم و وقتی ما مسئول شدیم شرق و قلب ما در افغانستان و عراق توسط آمریکا اشغال شده بود. وقتی ما تحویل دادیم، آمریکا با خفت خارج شد. ما هیچ وقت به گفتگوی صرف اکتفا نکردیم. ده‌ها زیر ساخت برای مقابله با تحریم ایجاد شد.

جلیلی، گفت: به مردم می‌گویم ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و راه‌های عملی برای این داریم. اتفاقاً با دانشمندانمان و با ابزار اقتصادی و با استفاده از جوانان متخصصمان این اقدام را انجام دهیم.

با هم‌آهنگی و همدلی بیشترین کارها را پیش بردیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی گفت: جلسه امشب قرار بود راجع به استفاده حداکثری از فرصت‌های سیاست خارجی باشد.

جلیلی گفت: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت و منافع ملت است. از حقوق هسته‌ای کشور دفاع کردیم و با سازوکارهای جدی موضوع تحریم را به زودی نه تنها خنثی و رفع می‌کنیم بلکه باید تحریم کننده را پشیمان کنیم. جدی این است که چگونه با سیاست خارجی بتوان اشتغال ایجاد کرد و چگونه ارزآوری داشت و با برنامه این‌که چگونه بتوانیم از گردشگری در سیاست خارجی برای افزایش درآمدهای کشور استفاده بکنیم صحبت می‌کنیم.

وی افزود: امروز کشور ما یک موقعیت بسیار خوب دارد که بتواند در برخی از کالاها، هاب منطقه بشود. به عنوان مثال گندم را به کشور وارد کنیم و استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های آردسازی را به کار بگیریم و آن آرد را صادر کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: امروز می‌توانیم برای موضوع سلامت ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ایجاد کنیم و با کشورها تعامل داشته باشیم. برخی نگرانند دانشمندان ما مهاجرت می‌کنند به این دلیل است که نتوانستیم برای آن‌ها بازار ایجاد کنیم می‌توانیم با فناوری‌های نوین برای آن‌ها بازار ایجاد کنیم و از سوی دیگر قدرت کشور را ارتقا دهیم.

جلیلی گفت: امروز اگر صحبت می‌کنیم که کشور ما می‌تواند این کارها را انجام دهد. نیازمند طرحی هستیم که بتوانیم اجماع ایجاد کند و در زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند بیشترین اجماع را بین قوای سه‌گانه ایجاد کردم. با هم‌آهنگی و همدلی بیشترین کارها را پیش بردیم.

سیاست خارجی ما برنامه‌های مفصلی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان چهارمین مناظره انتخاباتی که تا شامگاه دوشنبه چهارم تیر ماه به طول انجامید در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در این جلسه بحث‌های خیلی خوبی شد و موضوع استفاده حداکثری از فرصت‌های سیاست خارجی مطرح شد ما در این رابطه برنامه‌های بسیار مفصل ارائه جدی داریم تا سیاست خارجی بتواند در زندگی مردم و امنیت مردم و در دفاع از منافع و حقوق مردم خودش را نشان دهد.

وی ادامه داد: وقتی از معیشت مردم سخن می‌گوئیم یکی از بسترهای آن سیاست خارجی است که با برنامه‌هایی که داریم بتوانیم در سایه امنیت و عزت کشورمان که امروز داریم بتوانیم ارزآوری و اشتغال را از طریق سیاست خارجی بیشتر ایجاد کنیم. الحمدلله امروز کشور ما در یک موقعیت کم نظیر تاریخی به لحاظ استفاده از فرصت‌های سیاست خارجی است که فهم این موضوع و برنامه‌ریزی برای آن بسیار اهمیت دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: از مهمان نوازی بسیار گرم مردم ارومیه، تبریز، اهواز، اصفهان، بیرجند، اراک و قم که در این روزها از این برادرشان استقبال کردند و ابراز محبت کردند تشکر می‌کنم. خیلی متشکرم از مهمان نوازی بسیار گرم آن‌ها و ان‌شاءالله در روزهای آینده مجدد در برخی از شهرهای دیگر در خدمت مردم خواهم بود. در کرمان، شیراز، مشهد، ان‌شاءالله وظیفه خود را بیشتر انجام خواهیم داد و توضیحات بیشتر را با آن‌ها در میان خواهم گذاشت. به ویژه در جلسه‌ای که امروز در تهران در میدان امام حسین با مردم و از ابراز احساسات و عواطف آن‌ها عمیقاً تشکر می‌کنم.

کد خبر 6146892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha