۴ تیر ۱۴۰۳، ۲۱:۵۸

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

میدان دید در اصفهان به ۲ کیلومتر کاهش یافت/ افزایش ۲ درجه ای دما

میدان دید در اصفهان به ۲ کیلومتر کاهش یافت/ افزایش ۲ درجه ای دما

اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: میدان دید افقی در اصفهان به دلیل شدت گرد و خاک تا ۲ متر کاهش یافت و این روند تا پایان هفته ادامه دارد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تداوم کاهش کیفیت هوا منجر به افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید تا ۲ کیلومتر به علت خیزش کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی درون و برون استانی ناشی از وزش تندباد شب گذشته از مناطق شمال، شرق و کویرهای مجاور سمنان و نیز دشت سجزی و کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان بود.

وی گفت: ماندگاری گرد و غبار در مناطق شرقی، شمالی و شهرستان‌های مرکزی استان تا آخر هفته، همچنین استقرار الگوی گرم تابستانی با افزایش ۱ تا ۲ درجه دمای کمینه‌های صبح نسبت به نرمال پیش بینی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در جلسه بعدازظهر امروز در کارگروه اضطرار شرایط آلودگی هوا اعلام شد که شدت گرد و غبار نیمه اول روز سه شنبه و عصر چهارشنبه و پنج شنبه پیش بینی شده است، ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن میانگین شاخص آلودگی در وضعیت بسیار ناسالم مجدداً تاکید به ممنوعیت هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها شود از جمله فعالیت‌های خاک ورزی، خاکبرداری آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک وگچ و...
کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت صورت گرفت.

وی با اشاره به لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک به ویژه افراد آسیب پذیر و بیماران، استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضاهای باز در شرایط گرد و خاک رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای با لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس راه در این رابطه تصریح کرد: به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط مطابق با شیوه نامه وضعیت اضطرار گرد و خاک ابلاغ شد نسبت به انجام مأموریت‌های مرتبط با این شرایط با اعمال نظارت‌های میدانی در راستای کاهش انتشار منابع آلاینده خودرویی و صنعتی نیز اقدام کنند.

شیشه فروش ادامه داد: کمیته اضطرار شرایط گرد و غبار به صورت ۲۴ ساعته نسبت به رصد و پایش شرایط ایجاد شده با صدور اطلاعیه‌ها، پایش کانون‌های فرسایش بادی و اعمال محدودیت‌ها اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست ۱۱ روز ناسالم و بر اساس محاسبه شاخص ازن در ایستگاه‌های شهرداری ۲۳ روز ناسالم در اصفهان ثبت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده و ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده در شهرستان‌های خور و بیابانک، نائین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا جرقویه و سجزی است.

وی اضافه کرد: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیزتحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به شکلی که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گرد و خاک می‌شود.

شیشه فروش تأکید کرد: لازم است وزارت نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی در تأمین حقابه های قانونی و زیست محیطی و کشاورزی در حوضه زاینده رود و سایر مناطق و اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم‌های پیش بینی تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری و آبخیزداری اقدام کنند.

کد خبر 6147008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha